۱۳۹۶ اردیبهشت ۲, شنبه

هفت شهروند بهایی بازداشت شده در بندرعباس و قشم تفهیم اتهام شدند



به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز هفت تن از شهروندان بهایی بازداشت شده در بندرعباس و جزیره قشم که هم اکنون در بازداشت به سر می برند، تفهیم اتهام شدند.
بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوزدر تاریخ سه‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ هشت شهروند بهایی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند که هفت تن از آنان در شهر بندرعباس و جزیره قشم زندگی می کردند که پس از پنج روز آنان متهم به اقدام علیه امنیت ملی ، عضویت در تشکیلات بهایی و چند اتهام دیگر شده اند.
بنابر این گزارش مهناز جان نثار، نسیم قنواتیان، مارال راستی، آرش راسخی و مهرالله افشار در بندرعباس وفرهاد امری حصاری به همراه امید آفاقی در جزیره قشم همگی در منزل شخصی خود پس از تفتیش کامل و فیلمبرداری از جزئیات کامل منزل بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات بندرعباس منتقل شده اند.ماموران امنیتی در زمان بازداشت وجه نقدی، اسناد بانکی و مالی این شهروندان بهایی را به همراه لب تاب، موبایل ها و دیگر وسایل الکترونیکی آنان را توقیف کرده اند.
بنابر گزارشها ماموران به بهانه بازرسی مواد مخدر وارد منزل شدند که پس از ورود بلافاصله با دوربین فیلمبرداری از تمامی جزئیات خانه فیلمبرداری کرده و اموال شخصی این افراد از جمله لب تاب، کتاب های مذهبی و غیرمذهبی،پول نقد،اسنادمالی و بانکی آنان را با خود برده اند که با پیگیری خانواده این افراد ماموران عنوان کرده اند پول ها نقد و اسناد بانکی بازگردانده می شود.ماموران در زمان ورود به منزل مارال راستی درب خانه وی را شکسته و همچنین منزل همسایه وی را نیز مورد تفتیش قرار داده و وسایل الکترونیکی از جمله موبایل، لب تاب را با خود برده اند.ماموران امنیتی شیراز نیز در زمان بازداشت ادیب حق پژوه تمامی اسناد بانکی، چک مشتریان، وجه نقد و دفتر حساب روزانه این شهروند بهایی را با خود برده اند.
این گزارش یاد‌آور می‌شود که هزاران نفر از پیروان آیین بهایی پس از روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی زندانی، شکنجه یا اعدام شده‌اند. بسیاری دیگر از پیروان این آیین نیز از سایر حقوق اجتماعی خود مانند حق تحصیل، کار یا حق شرکت در انتخابات در کشور مادری خود محروم شده‌اند.
منبع خبر : https://goo.gl/h2tu5X
به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( Bahainews) بپیوندید.

ترجمه‌ای از پیام بیت ‌العدل اعظم خطاب به بهائیان جهان





رضوان ۲۰۱۷ میلادی (۱۷۴ بدیع)
(هیئت بین‌المللی ترجمه به زبان فارسی)

ستایندگان اسم اعظم در سراسر عالم ملاحظه فرمایند
دوستان عزیز و محبوب،
قیام جامعۀ اسم اعظم را در میدان خدمت ملاحظه نمایید! تنها یک سال بعد از شروع نقشۀ جدید، گزارش‌های واصله از وسعت مجهودات و آغاز موفّقیّت‌ها حکایت می‌کند. سرعت بخشیدن به پیشرفت پنج هزار برنامۀ رشد مستلزم کوششی کاملاً بی‌سابقه است. 
تعداد کثیری از دوستان با درکی قاطع از اصول بنیادین نقشه بر حسب نیازهای آن عمل نموده جدّیّت و فداکاری خود را در کیفیّت اقدامات خویش نشان می‌دهند. بر طبق پیش‌بینی قبلی، بعضی از برنامه‌های فشردۀ رشد که برای مدّتی مدید تداوم داشته‌اند حال گنجینه‌ای از معلومات و ذخیره‌ای از منابع شده، نواحی اطراف خود را حمایت نموده، انتشار سریع بینش و تجربه را تسهیل می‌نمایند.
مراکز فعّالیّت‌ فشرده، آن محلّه‌ها و روستا‌هایی که کار جامعه‌سازی در آن تمرکز بیشتری دارند، میادین مستعدّی را برای تقلیب جمعی فراهم می‌آورند.
سپاه گسترده و پرشورِ اعضای هیئت معاونت و مساعدین‌شان مشوّق مجهودات دوستان بوده به آنان کمک می‌کنند که چگونه فرایند رشد را در موقعیّت‌های گوناگون به پیش ببرند و رویکردهایی متناسب با شرایطِ هر محدودۀ جغرافیایی بیابند.
شوراهای منطقه‌ای بهائی با حمایت محافل روحانی ملّی می‌آموزند که چگونه می‌توان پیشرفت نقشه را هم‌زمان در طیفی از محدوده‌های جغرافیایی سرعت بخشید. این وظیفه در بعضی کشورهای کوچک که شورای منطقه‌ای وجود ندارد توسّط نهادهای جدیدی در سطح ملّی انجام می‌گیرد. 
گرچه همان طور که از هر فرایند ارگانیک انتظار می‌رود پیشرفت سریع حاصل در بعضی نقاط در دیگر مناطق هنوز ظاهر نشده است ولی تعداد کلّ برنامه‌های فشردۀ رشد در جهان هم‌اکنون در حال افزایش است. 
به علاوه، مشاهدۀ افزایش قابل ملاحظۀ میزان مشارکت در فعّالیّت‌ها در طیّ چهار دورۀ اوّل نقشه موجب سرور این مشتاقان است
بدین ترتیب علایم دست‌آوردهای سال جاری به سختی می‌تواند نویدبخش‌تر از این باشد و براستی چه ارمغانی به حضور حضرت بهاءالله در دویستمین سال ولادت آن حضرت می‌تواند شایسته‌تر از جهد بلیغ عزیزانش در اتّساع حیطۀ امر مبارکش باشد؟ 
بنابراین اوّلین جشن از دویستمین سنۀ میلادین که عالم بهائی برگزار می‌نماید ایّامی است بس شورانگیز و نشانه‌ای از مغتنم‌ترین فرصت جهان‌شمولی که تا به حال برای مرتبط ساختن قلوب با جمال اقدس ابهی پیش آمده است. 
امید چنان‌که در ماه‌های آینده همگی با توجّه به این موقعیّت گران‌بها، فرصت‌های موجود در هر فضایی را با هشیاری غنیمت شمرده عموم را با حیات و رسالت اعلای حضرت بهاءالله آشنا سازند. 
برای استفادۀ کامل از فرصت‌های تبلیغی موجود در عالم بهائی گفتگوهای ممکن با هر فردی از افراد باید خلّاقانه مورد تأمّل قرار گیرد.
در این چنین گفتگوهای هدف‌مندی ادراک افزایش می‌یابد، قلوب منشرح می‌شود و در مواردی تقلیب بغتتاً ایجاد می‌گردد.
همگی به انجام این وظیفۀ ارزشمند دعوت می‌شوند و هیچ‌ کس نباید خود را از شادمانی حاصله از این خدمت محروم نماید.
از آستان مبارک حضرت محبوب عالمیان رجا می‌نماییم که امسال تماماً سرشار از سرورِ منبعث از آگاه نمودن نفوسی از طلوع یوم الله باشد، سروری که پاک‌ترین و شیرین‌ترین سرورها است.
سردرگمی، بی‌اعتمادی و ابهامات حاکم بر جهان به تعهّداتی که اجرای آن وظیفۀ جمیع مؤمنین می‌باشد فوریّت بیشتری می‌بخشد. 
دوستان باید براستی از هر فرصتی استفاده کنند تا نوری برافروزند که بتواند راه را روشنی، مضطرب را اطمینان و ناامید را امیدواری بخشد. اندرز حضرت ولیّ‌امرالله به زبان انگلیسی خطاب به یک جامعۀ بهائی را که گویی برای زمان ما بیان شده به خاطر می‌آوریم که می‌فرمایند
"هر چه تار و پود اجتماع کنونی تحت تأثیر فشار مصائب و بلایای مستولیّه دچار سستی و از هم گسیختگی بیشتری گردد و هر چه بروز شکاف‌ها به گسستگی‌ها سرعت بخشد و جدایی ملّت از ملّت، طبقه از طبقه، نژاد از نژاد، و کیش از کیش مضاعف گردد، مجریان نقشۀ الهی باید با انسجام بیشتری در حیات روحانی و اقدامات اداری خویش معیار والاتری از مجهودات منظّم، از تعاون و تعاضد و از پیشرفت هماهنگ در مشروعات ‌جمعی خود نشان دهند.

در ١٥٥سال پيش حضرت بهاالله در اين روز اعلان فرمودندكه عصر بلوغ بشر فرارسيده است

بنابراين:
١-عصر اتحاد خانواده براى تشكيل قبايل به اتمام رسيدواتحاد قبايل براى تشكيل كشورها منتهى شد واتحاد افراد كشورها براى تشكيل حكومتهاى ملى به رشد خود رسيده وبشر بايد كوششش را براى تحقق اتحاد بين المللى ووحدت عالم انسانى شروع كند وانرا با تمام موانعش به اتمام برساند.
٢-مراحل بندگى انسان در برابر انسان در عصر بردگى پايان يافته وعصر سر خم فرود كردن كشاورز در برابر فئودال وخانها به پايان رسيده وزمان بردگى كارگر روز مزد در برابر سرمايه دارپايان يافته است وبشر كوششش رابراى تحقق يك اقتصاد عادلانه بر اساس مشاركت كار وسرمايه در تمام امور ورفع فقر وثروت مفرط ورفاه كليه طبقات واقشار ورفع هر نوع تبعيض شروع نمايد وباتمام موانع به ثمر رساند
٣-زمان تبعيض همه جانبه وعدم تساوى حقوق همه انسانها در سراسر جهان فرارسيده وبشر كوششش را بايد براى تحقق تساوى حقوق همه مردمان عالم اعم از زن ومرد ونژاد وكشور ودين وهمچنين استفاده مساوى از فرصتها شروع نمايد وانرا باتمام موانعش متحقق كند
برنامه ووسايل وراههاى تحقق اهداف فوق را فشرده در اثار خود ذكر فرمودند وجانشينان ايشان انها را بطور مبسوط توضيح دادند وجامعه بهايى با هدايات بيت العدل اعظم تمام كوشش خودرا براى به ثمر رساندن انها به كار ميبرد
پسندنمایش واکنش‌ها یبیشتر
نظراشترا

بهاییان چرا و چگونه دعا می‌خوانند؟



آموزه‌های بهایی، همۀ ما را به خواندن دعا در هر روز فرامی‌خواند. ارتباط روحانی با خداوند، حس عشق و توکل را در فرد پدید آورده و موجب می‌شود تا درک کنیم که در هر کاری به خداوند وابسته هستیم.
ما انسان‌ها، معمولاً در زندگی خود با آزمایش‌ها و امتحاناتی روبرو هستیم و نیاز به کمک پیدا می‌کنیم. ما با دعا کردن، از خداوند تقاضای کمک می‌کنیم تا مشکلاتمان رفع شود و آموزه‌های بهایی به ما اطمینان می‌دهد که دعایی که با خلوص و عشق واقعی خوانده شود، حتماً از سوی خدا مورد اجابت قرار می‌گیرد.
همچنین بهاییان با دعا، از خداوند ملتماسانه می‌خواهند که از نظر روحانی رشد کنند. البته دعا فقط برای این نیست که از خداوند بخواهیم کاری برای ما انجام دهد. در بالاترین شکل آن، دعای ما زادۀ عشق خالص ما نسبت به خدا است، نه به خاطر میل رسیدن به چیزی؛ بلکه به خاطر نزدیک شدن به خداوند دعا می‌کنیم. در واقع، ممکن است درحالی که سرشار از ایمان و توکل به خداوند هستیم، دعا کرده و تسلیم ارادۀ خدا شده و او را شکر و ستایش کنیم. در کلمات مبارکۀ مکنونه، حضرت بهاءالله به ما می‌آموزد که در ارتباطمان با خداوند، برای خود آنچه را بپسندیم که او می‌خواهد. چرا که هرآنچه که خداوند برای ما می‌خواهد، بهترین است:
«… ای دوستان، رضای خود را بر رضای من اختیار مکنید و آنچه برای شما نخواهم هرگز مخواهید …» (حضرت بهاءالله، کلمات مکنونه، فقره 19)
و حضرت عبدالبهاء می‌فرمایند:
«همچو گمان منما که آنچه آرزوی انسانست خیر انسانست؛ چه بسیار آرزو که عدو جانست و سبب ذلت و هوان. پس امور را به ید قدرت تسلیم نما و از خود خواهش مدار. البته فضل شامل گردد و آنچه سبب خیر توست حاصل شود» (حضرت عبدالبهاء، بشارة النور، ص 261)
دعا دارای تاثیر عمیقی است. فرقی نمی‌کند که برای چه چیزی دعا می‌کنیم؛ همین که با خلوص و صمیمانه دعا بخوانیم، بر روح فرد اثرگذار است. دعا کمک می‌کند تا روحانیت فرد بیشتر و بیشتر شده و در عشق به خداوند ثابت قدم بماند. همچنین تأثیر دعا فراتر از فرد است. حضرت عبدالبهاء می‌فرمایند:
«کلمه الهيّه چون نسيم بهاری و ارياح لواقح رحمانيست؛ لکن چون اين از حنجر روحانی تلاوت شود، روح حيات نثار نمايد و جان نجات مبذول دارد. ارض طيّبه را گلشن و گلزار نمايد و آفاق وجود را عنبربار» (حضرت عبدالبهاء، منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء، جلد2، ص255)
«به الواح مقدّسه مراجعت نمائيد. اشراقات و تجليّات و کلمات و بشارات و طرازات و کتاب اقدس. ملاحظه مينمائيد که اين تعاليم الهيّه، اليوم درمان درد عالَم انسانی است و مرهم زخم جسد امکانی. روح حياتست و سفينه نجات و مغناطيس عزّت ابديّه و قوّه نافذه در حقيقت انسانيّه» (حضرت عبدالبهاء، مکاتیب حضرت عبدالبهاء، جلد3، ص 252)
حضرت باب، حضرت بهاالله و حضرت عبدالبهاء، دعاهای زیبا و شاعرانه‌ای دارند که بهاییان آنها را تلاوت می‌کنند. بیش از صدها دعا از آنها وجود دارد. اگرچه بهاییان با زبان خودشان دعا تلاوت می‌کنند، اما آن دعاها چون کلام الهی است، قدرت روحانی خاصی دارد. آن دعاها بسیار باارزش هستند؛ چرا که هم مسیر رسیدن به خدا را به ما نشان می‌دهد و هم به ما نشان می‌دهد که در مورد چه چیزهایی باید دعا کنیم. از این جهت، این دعاها بسیار به دعاهای حضرت عیسی مسیح نزدیک است. در اینجا برخی از دعاهای حضرت بهاالله آمده است:
«الها معبودا ملكا مقصودا؛ به چه لسان ترا شكر نمايم؟ غافل بودم آگاهم فرمودی؛ معرض بودم بر اقبال تأييد نمودی؛ مرده بودم، از آب حيات زندگی بخشيدی؛ پژمرده بودم، از كوثر بيان كه از قلم رحمن جاری شده تازگی عطا كردی. پروردگارا؛ وجود، كل از جودت موجود. از بحر كرمت محروم مفرما و از دريای رحمتت منع مكن. در هر حال توفيق و تأييد ميطلبم و از سماء فضل، بخشش قديمت را سائلم. توئی مالك عطا و سلطان ملكوت بقا» (حضرت بهاءالله، ادعیه حضرت محبوب، ص 324-323)
«الها معبودا مسجودا؛ شهادت ميدهم به وحدانيّت تو و فردانيّت تو و بخششهای قديم و جديد تو. توئی آن كريمی كه امطار سحاب سماء رحمتت بر شريف و وضيع باريده و اشراقات انوار آفتاب بخششت بر عاصی و مطيع تابيده. ای رحيمی كه ساذج رحمت، بابت را ساجد و جوهر عنايت، كعبه امرت را طائف؛ از تو سؤال مينمائيم؛ فضل قديمت را ميطلبيم و جود جديدت را ميجوئيم كه بر مظاهر وجود، رحم فرمائی و از فيوضات ايّامت محروم نسازی. جميع، محتاج و فقيرند و أنت الغنيّ الغالب القدير» (همان، ص 317-316)
«بنام خداوند بيمانند؛ ای بندگان، سزاوار آنكه دراين بهار جان فزا از باران نيسان يزدانی تازه و خرم شويد. خورشيد بزرگی پرتو افكنده و ابر بخشش سايه گسترده؛ با بهره كسی كه خود را بی بهره نساخت و دوست را در اين جامه بشناخت. بگو ای مردمان؛ چراغ يزدان روشن است؛ آن را به بادهای نافرمانی خاموش ننمائيد. روز ستايش است؛ به آسايش تن و آلايش جان مپردازيد. اهريمنان در كمينگاهان ايستاده‌اند؛ آگاه باشيد و به روشنی نام خداوند يكتا، خود را از تاريكيها آزاد نمائيد. دوست بين باشيد، نه خود بين. بگو ای گمراهان؛ پيك راستگو مژده داد كه دوست ميآيد؛ اكنون آمد، چرا افسرده‌ايد؟ آن پاك پوشيده بی پرده آمد، چرا پژمرده‌ايد؟ آغاز و انجام، جنبش و آرام آشكار. امروز، آغاز در انجام و جنبش در آرام نمودار. اين جنبش از گرمی گفتار پروردگار در آفرينش هويدا شده. هر كه اين گرمی يافت، به كوی دوست شتافت و هر كه نيافت، بيفسرد. افسردنی كه هرگز بر نخاست …» (همان، صص 310-308)
نظرها و دیدگاه های ارائه شده در این مقاله، مربوط به نویسنده است