۱۳۹۶ اردیبهشت ۸, جمعه

واکنش ناصرالدّین شاه به صعود جمال مبارک :



ناصرالدّین‌شاه با همۀ غیظ و غضبی که داشت ، بعد از صعود بهاءالله کلمۀ بکری گفت و آن این بود که چون علمای ایران و خصوصاً طهران از خبر غروب و افول شمس بهاء عشرت ساز و شادی آغاز کردند و جشن گرفتند و شربت و شیرینی دادند و مبارکباد گفتند ،
ناصرالدّین‌شاه گفت ،
" این شادی علماء بی اساس است . زیرا بهاءالله پسری مثل عبّاس افندی بر جا نهاده که امر پدر را به عنان آسمان خواهد رساند . آن پدر که جز نغمۀ مُلکیه از میرزا بزرگ نوری نشنیده بود ، این طور ولوله به عالم افکند ؛ پس چه خواهد بود حال این پسر که همیشه با رنّۀ ملکوتیۀ بهاءالله همدم و همراز بوده ."
و نیز سلطان عبدالحمید مکرّر اندیشه خود را از عبّاس افندی به زبان آورده و اظهار کرده بود . حال ، اگر بخواهیم کلمات مدح و قدحی که از هر یک از سلاطین و وزراء و حکماء و علماء در حق آن حضرت گفته شده و یا شرح ملاقات هر فردی از سیّاحان اورب [اروپا] و امریک را بنگاریم ، مثنوی هفتاد من کاغذ شود .
( کواکب‌الدّرّیه ، ج 2 ، ص 19 ) -


داستان کشیش مسیحی و محمد علیخان






میرزا محمّد علیخان بهائی در روزهای نخست ایمان که بعد از مطالعۀ کتاب ایقان بود بعلت پا درد و جرّاحی در بیمارستان کنار یک کشیش پرُوتِستان بستری بود .
این دو در صدد بودند که دیگری را تبلیغ کنند. کشیش مسیحی سؤال کرده بود که چرا در آثار بهائی مظاهرِ الهی به خورشید تشبیه شده اند .
میرزا محمّد علیخان و دیگران که برای عیادت آمده بودند پاسخی گفتند ولی کشیش قانع نشد تا اینکه استاد حسینِ نَعلبَندِ کاشانی برایِ عیادت آمد. میرزا محمّد علیخان او را نمی شناخت و دیگرِ احبّاء هم که این را نمیدانستند او را معرّفی نکرده و فقط جائی برای نشستن باو تعارف می کنند.
استاد حسینِ نعلبند جُلوس میکند و حاضرین موضوع را برای او تعریف میکنند، او اجازه می خواهد که توضیحی بدهد و با لهجۀ کاشانی در خصوصِ عِللِ تشبیهِ مَظهرِ الهی به شمس توضیح می دهد. او می گوید خورشید دارایِ دَه صفت است پنج صفت در جِرمِ خورشید است و پنج صفت در نورِ خورشید است.صفاتِ جِرمِ خورشید عبارتند از:جاذبه ،دافعه ،احاطه،دوام،استقرار و صفاتِ نور خورشید عبارتند از :روشنائی ،حرارت ،اثر ،نفوذ ،تربیت.
او ادامه می دهد که اگر با دقّت بنگریم پیامبران الهی نیز دارای این صفات هستند. جسمِ ایشان مانند جِرمِ خورشید جذّاب، دافع، مُحاط، مداوم و مستقرّ هستند. روح و دینِ ایشان مانندِ نورِ خورشید روشنائی بخش،با حرارت ،موثر ،با نفوذ و تربیت کننده هستند.
جنابِ کشیش با چشمانی پُر اشک اظهارِ ایمان می کند و می گوید عُمری را در مطالعۀ کُتب قدیمی تلف کرده ام .

قطعنامه پیشنهادی سناتورهای آمریکایی در محکومیت نقض حقوق بهاییان ایران


به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز به نقل از رادیو فردا مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه از فلوریدا، ران وایدن، سناتور دمکرات از اورگان، دیک دوربن، سناتور دمکرات از ایلینوی، و جان بوزمن، سناتور جمهوریخواه از ایالت آرکانزاس، سه شنبه ۲۵ آوریل با ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای در سنای آمریکا نقض حقوق بهاییان توسط حکومت ایران را محکوم کرده اند.

به گزارش دفتر سناتور روبیو، پیش نویس ضمن محکوم کردن نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران، از حکومت جمهوری اسلامی خواسته شده که کسانی که به دلیل عقاید دینی خود در زندان هستند از جمله هفت مدیر جامعه بهاییان ایران را آزاد کند.

سناتور روبیو در این زمینه گفته است: «حکومت ایران چند دهه است که علیه شهروندان بهایی تبعیض قائل می شود و به طور وحشیانه‌ای آنها را مورد تعقیب و آزار قرار می دهد.»

وی اضافه کرده است: حکومت ایران مدارس، تاجران، کسبه و دیگراعضای جامعه بهائی را هدف قرار می دهد و ناعادلانه هفت رهبر جامعه بهایی از سال ۲۰۰۸ تاکنون در زندان به سر می برند. فقدان آزادی مذهبی در ایران برای بهاییان و دیگر اقلیت‌های مذهبی، موضوعی نیست که بشود آن را نادیده گرفت.

فریبا کمال آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت ، هفت مدیر جامعه بهایی در اردیبهشت ماه سال ۸۷ بازداشت شدند و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می برند.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران سال گذشته درگزارش خود اعلام کرده بود که وضعیت اقلیت‌های رسمی و غیر رسمی دینی در ایران همچنان به شدت نگران‌کننده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌ بشر ایران گفته بود:بهایی‌ها همچنان به طورسازمان‌یافته و هدفمند،مورد تبعیض قرار می‌گیرند و از داشتن حق زندگی محرومند.

در حال حاضر بر پایه گزارش نهادهای حقوق بشری، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهایی در شهرهای مختلف ایران زندگی می‌کنند، اما محدودیت‌ها، و آزار و تبعیض روزافزونی که در سال‌های اخیر بر اعضای این جامعه مذهبی وارد شده، باعث شده تا برخی از آنها برای ادامه تحصیل و زندگی ناچار به ترک ایران شوند.

در این میان محدودیت‌های آموزشی برای شهروندان بهایی در ایران، باعث شده رهبران این جامعه برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان بهایی ساختار آموزشی مستقلی را پایه‌گذاری کنند، و در سال‌های اخیر اتهام برخی از بازداشت‌شدگان بهایی مشارکت در آموزش این شهروندان بوده است.

به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( Bahainews) بپیوندید.

سید محی الدین فال اسیری



این آخوند یک روز از بالای منبر گفته بود زمانی‌ بود که نصف بیشتر نیریز بهایی بودند من همه آنها‌را از نیریز بیرون انداختم. یکی‌ از پاین منبر گفت شما اینهارا از نیریز بیرون کردید ولی‌ بچه‌های آنها در شهرهای بزرگ دنیا بهترین تحصیلات را کردند سمت‌های مهم و پر درآمد گرفتند و دین خودشان را در در آنجا انتشار دادند. ولی‌ بچه‌های ما اکثرا بدون تحصیل و بیکار و لا مذهب ماندند.