جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۴, یکشنبه

اعتقادات بهائیان

برخی اعتقادات اساسی
اعتقاد به خدای واحد
اعتقاد بهائی به خدای واحد بیان می‌دارد که جهان آفرینش و نیروهای موجود در آن و تمام مخلوقات، خالق یکتایی دارند که درک ذات حقیقی آن برای ذهن انسانی غیرممکن است.
مخلوق نمی‌تواند خالق خود را درک یا توصیف کند. درک انسان از مفهوم خدا نیز هر قدر هم که وسیع و برخوردار از تخیل قوی باشد همیشه محدود به مرزهای ذهن است. هیچ رتبه‌ای از وجود قادر به درک رتبۀ بالاتر از خود نیست. سنگ نمی‌تواند قوه‌ای را که سبب رشدِ گیاه می‌شود درک نماید؛ درخت نمی‌تواند قوای بینایی، شنوایی، بویایی و حرکتی که یک حیوان از آنها برخوردار است را درک کند و یک حیوان هرگز آن سطحی از آگاهی که مشخصۀ انسان است را به دست نمی‌آورد. به همین نحو، ذهن انسان نیز هرگز نخواهد توانست ماهیت و مناسبات عالم ملکوت را به طور کامل درک نماید.
اگر چه ذات حقیقی خداوند همیشه دور از دسترس خواهد ماند اما انسان به کلی محروم از شناخت او نیست. حضرت بهاءالله تعلیم می‌دهند که خداوند ما انسان‌ها را به دلیل محبت خود آفریده است. بر اساس همین محبت الهی است که در دوره‌هایی از تاریخ بشریت، افرادی که از تمامی جنبه‌های ظاهری همچون دیگر انسان ها به نظر می‌رسند از جانب خداوند برگزیده می‌شوند تا جمیع صفات و ارادۀ او را برای بشر نمایان سازند. اگر خداوند را به خورشیدِ دست‌نیافتنی که منشأ تمام نور و حیات در منظومۀ شمسی است تشبیه کنیم، آن‌ گاه می‌توان این افراد را آینه‌ها یا «مظاهر ظهور الهی» دانست که صفات الهی را همچون نور خورشید به بهترین شکل، به شیوه‌ای که برای انسان‌ها قابل دریافت باشد، منعکس می‌سازند.
آن‌چه که دربارۀ حقیقت خدا می‌دانیم توسط این مظاهر ظهور الهی، بنیان‌گذاران ادیان بزرگ جهان، به ما آموخته شده است. هر یک از این مربیان الهی، به تناسب ظرفیت درک و فهم بشر و نیازهای او در هر عصر، هدایت‌های لازم برای تکامل اجتماعی و معنوی نوع انسان را فراهم می‌آورند، به ما می‌آموزند چگونه در هر زمان بر طبق ارادۀ الهی زندگی کنیم و به سعادت حقیقی دست یابیم.
اگرچه ممکن است هر یک از ما تصوری متفاوت از ماهیت خدا داشته باشیم، به زبان‌های متفاوت دعا کنیم و به این وجود که فراتر از درک ماست نام‌های متفاوتی نسبت دهیم، اما در حقیقت همه در مورد یک خالق واحد صحبت می‌کنیم.
اعتقاد به جنبۀ معنوی انسان
در دیدگاه دیانت بهائی وجود انسان دارای دو بعد مادی و معنوی است. حقیقت وجود انسان، روح فناناپذیر اوست. زندگی حقیقی، زندگی روح است که با مرگ جسم پایان نمی‌پذیرد. روح تا ابد به سفر خود به سوی کمال ادامه می‌دهد.
روح و جسم با یکدیگر وجود انسانی را تشکیل می‌دهند. جسم، مادی است اما روح از عالم‌های غیرمادی سرچشمه گرفته است. به صورت و مثال خداوند آفریده شده به این معنا که تمامی صفات الهی در آن به امانت گذاشته شده است. ارتباط روح با جسم را می‌توان به رابطۀ نور و آینه تشبیه کرد. نور از منبعی خارجی است نه از خودِ آینه اما در آینه منعکس می‌شود. رابطۀ روح و جسم فقط در این عالم برقرار است. پس از مرگ، جسم از بین می‌رود اما روح تا ابد در عالم‌های الهی به ترقی خود به سوی خداوند ادامه می‌دهد. هر چه روح به خالق خود و سرچشمۀ کمال نزدیک‌تر باشد سرور بیشتری را تجربه می‌کند. بدین ترتیب آثار بهائی بهشت و جهنم را به عنوان فضا یا مکانی مادی تعریف نمی‌کنند بلکه آن‌چه در متون مقدس سایر ادیان در این زمینه آمده است را توصیفی نمادین از نزدیکی یا دوری روح انسان از خدا و سرور یا درد و رنج ناشی از آن می‌دانند.
روح انسانی در این دنیای مادی است که صفات و توان‌مندی‌هایی را که برای سفر شکوهمند و ابدی خود به سوی خدا نیاز دارد کسب می‌نماید. همان‌طور که جنین در رحم مادر توانایی‌ها و خصوصیاتی را که پس از تولد برای زندگی در این دنیا به آن‌ها نیاز دارد کسب می‌کند. همۀ ما بالقوه دارای صفات و خصوصیات الهی هستیم و باید آینۀ روح را پاک و صیقلی سازیم تا این صفات از وجودمان ظاهر شود. مظاهر ظهور (مربیان الهی) در طول تاریخ پیوسته با آشکار کردن صفات و ارادۀ الهی برای بشر و نیز تربیت معنوی او کمک کرده‌اند تا صفات درونی‌ انسان پرورش یابد و پیشرفت نماید.
دین الهی یکی است
حضرت بهاءالله بیان می‌دارند که بنیان تمام ادیان الهی مشترک و بر پایۀ یک حقیقت واحد است. دین را به کتابی می‌توان تشبیه کرد که ادیان فصل‌های پی در پی در آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین، مأموریت هر یک از پیامبران الهی را می‌توان مرحله‌ای از مراحل پایان ناپذیر آشکار شدن یک حقیقت واحد دانست.
پیام‌آوران الهی در طی فرآیندی مستمر، تدریجی و همیشگی، به تناسب ظرفیت درک و فهم بشر و نیازهای هر زمان، هدایت لازم را برای تکامل اجتماعی و معنوی او فراهم می‌آورند و بشر را از قابلیت‌ها و مسئولیت‌هایش در مقام حافظ و امانت‌دار جهان آفرینش آگاه می‌سازند.
منشاء تمام ادیان الهی یکی است، اصول اساسی آن‌ها با یکدیگر مشترک است، هدف آن‌ها یکی است، تعالیم آن‌ها ابعاد مختلف یک حقیقت واحد را روشن می‌سازد و رسالت هر یک نمایانگر یک مرحله در سیر پایان‌ناپذیر تکامل معنوی و اجتماعی بشریت است.
نوع بشر یک خانوادۀ واحد است
اعتقاد به اینکه همۀ ما اعضای یک خانوادۀ واحد انسانی هستیم در کانون اعتقادات بهائی قرار دارد و اصل یگانگی نوع انسان محور تعالیم حضرت بهاءالله را شکل می‌دهد.
حضرت بهاءالله می‌فرمایند «ای اهل عالم! سراپردۀ یگانگی بلند شد. همه بار(میوه‌های) یک دارید(درخت) و برگ یک شاخسار.»
حضرت بهاءالله عالم انسانی را با بدن انسان مقایسه می‌نمایند. در بدن، میلیون‌ها سلول با شکل‌ها و کارکرد‌های متنوع هر یک نقش خود را در برقراری نظامی سالم ایفا می‌نمایند. اگر عضوی از بدن در رنج و درد باشد، دیگر اعضا نیز ناگزیر رنج می‌برند. اصل حاکم بر عملکرد بدن همکاری است. اعضای مختلف بر سر منابع با هم به رقابت نمی‌پردازند بلکه هر سلول، از هنگام پیدایش، در تبادل و همکاری سازنده با سایر سلول‌ها و اعضای بدن است.
هر فرد عضوی از هیکل بشریت به شمار می‌رود، در ذات خود شریف است و روحی یکتا دارد. همۀ انسان‌ها هدفی مشترک دارند که پیشبرد یک تمدن معنوی و مادی همواره در حال پیشرفت است. همه، شهروندان و امانتداران یک کرۀ خاکی و سزاوار برخورداری از مزایای چنین پیشرفتی هستند. این آگاهی فزاینده نسبت به میراث مشترک و آیندۀ به‌هم‌وابسته‌‌مان، فهم مان از خود را بازتعریف می‌کند و عادات و شیوه‌های ناکارآمد اجتماع معاصر را به چالش می‌کشد.
پذیرفتن اصل یگانگی نوع انسان ایجاب می‌کند که هر نوع تعصب از جمله نژادی، مذهبی، جنسیتی و... به طور کامل از میان برداشته شود.
http://www.bahaisofiran.org/what-bahais…/fundamental-beliefs

وزارت امور خارجه آمریکا خواهان آزادی مدیران جامعه بهایی ایران شد



به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا با انتشار یادداشتی در وبسایت این وزارتخانه خواهان آزادی بی قید و شرط مدیران جامعه بهایی ایران و همچنین کسانی که اتهامات مشابهی دارند و در زندان به سر می برند، شد.
بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز وزارت امور خارجه آمریکا تحت یادداشتی با عنوان " 9 سال زندان برای رهبران جامعه بهایی ایران" دستگیری، محکوم شد و زندانی بودن آنان به اتهاماتی همچون " جاسوسی و تبلیغ علیه نظام " را ناعادلانه خواند و بازداشت آنان را "صرفا بخاطر عقاید مذهبی " آنان توصیف کرد.
در این بیانیه وزارت امور خارجه ایران را به دست داشتن در نقض حقوق بشر و بی اعتنایی به آزادی های اولیه متهمان عنوان کرد و از دولت ایران خواست تا با اجرای قوانین موجود در کشور خود و تعهدات بین المللی شرایط را جهت برقراری آزادی عقیده، بیان، مذهب ، تشکل و تجمعات مسالمت آمیز تضمین کند.
اسامی مدیران جامعه بهایی که در این وبسایت منتشر شده است فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت می باشند که به ده سال زندان محکوم شده اند.
منبع خبر :
به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( Bahainews) بپیوندید.

اجتماع خانواده یاران ایران به مناسبت دهمین سال بازداشت مدیران جامعه بهایی ایران



به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز خانواده مدیران جامعه بهایی ایران در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ در گرامیدشت دهمین سال بازداشت مدیران سابق جامعه بهائیان ایران با داشتن نوشته ی تحت عنوان " ۹ سال گذشت، مدیران جامعه بهایی ایران را آزاد کنید" دور هم گرد آمدند.
بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز تصاویر این اجتماع که به دست خبرگزاری بهایی نیوز رسیده است به جهت پاسداشت مقاومت مدیران جامعه بهایی ایران پس از گذشت ۹ سال در زندان بوده است.
بنابرگزارش در حالی هفت مدیر جامعه بهایی ایران دوران محکومیت خود را طی می کنند که سه تن از این افراد با گذشت ۹ سال بدون یک روز مرخصی در زندان رجایی شهر محبوس بودند و چهار مدیر سابق جامعه بهایی ایران نیز پس از گذشت چندین سال محکومیت با دوران مرخصی کوتاه مدت روبرو بوده اند که برخلاف قانون موجود درخصوص زندانیان می باشد.
جمال الدین خانجانی، سعید رضایی و بهروز توکلی از جمله مدیران سابق جامعه بهایی ایران می باشند که بدون یک روز مرخصی در زندان رجایی شهر می باشند و فریبا کمال آبادی هفت روز مرخصی، مهوش ثابت شهریاری ۹ روز مرخصی و عفیف نعیمی به دلیل وضعیت جسمی بسیاری از دوران مرخصی خود را در بیمارستان بستری بود.
بنابر گزارشها در بهمن ۱۳۸۷، مدیران جامعه بهایی ایران در دادسرای امنیت تهران محاکمه شدند و جلسات دادگاه در زمستان ۱۳۸۸و بهار ۱۳۸۹ زیر نظر "قاضی مقیسه" در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.
مدیران جامعه بهایی ایران در تاریخ ۱۷ مرداد سال ۱۳۸۹ پس از دو سال و نیم انفرادی و دربسته به بیست سال حبس محکوم شد، در حالی‌که هیچ‌یک از اتهامات وارد‌ شده را نپذیرفته بود. بر اساس این حکم، هریک از اعضای گروه «یاران ایران» به بیست سال زندان و در مجموع به ۱۴۰ سال زندان محکوم شدند. در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۱۳۸۹ دادگاه تجدید نظر پس از حذف اتهاماتی چون جاسوسی و همکاری با دولت اسرائیل، این حکم را به ۱۰ سال کاهش داد. این حکم به صورت شفاهی به وکیل مدیران جامعه بهایی ابلاغ شد اما نهایتا حکم دادگاه تجدید نظر از سوی دادستان کل کشور، برخلاف شریعت تشخیص داده شد و به ۲۰ سال افزایش یافت و حکم ۲۰ سال زندان به یاران ایران به صورت رسمی ابلاغ شد.اما پس از گذشت ۸ سال و نیم از دوران محکومیت مدیران جامعه بهایی ایران این حکم به ۱۰ سال زندان کاهش یافت.
منبع خبر : https://goo.gl/Ncm4pN
به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( Bahainews) بپیوندید.