جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ مرداد ۴, چهارشنبه

محل کسب دستکم ۱۹ شهروند بهایی در ارومیه پلمب شد



به گزارش خبرگزاری پیام نیوز ( بهایی نیوز سابق) محل کسب دستکم ۱۹ شهروند بهایی در ارومیه طی دو روز اخیر توسط ماموران اداره اماکن عمومی استان آذربایجان غربی پلمب شده است.

بنابرگزارش مجموعه خبری پیام نیوز طی روزهای گذشته تعداد بسیاری از صاحبان محل کسب بهایی در شهر ارومیه از سوی اداره اماکن عمومی با ابلاغیه اخطار به پلمب روبرو بودند که طی این اقدام تاکنون محل کسب دستکم ۱۹ شهروند بهایی به دلیل تعطیلی محل کسب آنان در تاریخ ۱۸ تیر ماه که مصادف با تعطیلی مذهبی، بهائیان در ایران بوده است، پلمب شده است.
بنابر این گزارش از صبح امروز در تاریخ دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶محل کسب وهاب مقدم دارای واحد صنفی لوازم کادویی کریستال، نوید مرغی دارای واحد صنفی لوازم خانگی، سیاوش عبدی دارای واحد صنفی لوازم عکاسی، فردین اعضائی دارای واحد صنفی تعمیر لوازم خانگی، فریدون اعضائی دارای واحد صنفی تعمیر لوازم خانگی، عین الله اقدسی دارای واحد صنفی لوازم یخچال ،سینا درختی دارای واحد صنفی عینک سازی و محل کسب چنگیر شاه محمدی دارای واحد صنفی اسباب بازی فروشی پلمب شده است و طی روز گذشته نیز محل کسب عرفان سمندری ،علی لطیفی،الهام عبدی، آرمان نورزی، ناصر پناهی و امید لطیفی دارای واحد صنفی پوشاک ، ریتا لطیفی دارای واحد صنفی چرم دوزی، ساسان کریمی و بنیان مقصودی دارای واحد صنفی قطعات خودرو، قربان نجف زاده دارای واحد صنفی قطعات و لوازم یدکی ماشین لباس شویی و محل کسب آقای سلیمانی دارای واحد صنفی لوازم خانگی پلمب شده است.

به گفته یک منبع آگاه به گزارشگر پیام نیوز « از تاریخ ۲۸ تیرماه ابلاغیه پلمب محل کسب بهائیان شروع شد و هر روز کاری به ۶ نفر اخطار به پلمب صادر شده است که طی این مدت اخطار ۱۰ روز فرصت به ۴ روز کاهش یافته است.

به گفته یک منبع مطلع ماموران به آنان گفته اند که بیش از ۹۰ درصد محل کسب بهائیان در ارومیه که بالغ بر ۱۰۰ محل کسب بهایی می شود در این دوره پلمب خواهد شد
پیام نیوز از یک منبع مطلع دیگر درخصوص نحوه برخورد ماموران اداره اماکن جویا شد که این شهروند بهایی می گوید :« کار خود را قانونی می دانستند و وقتی می پرسیدیم کدام قانون؟ می گفتند صحبتی نداریم بروید شکایت کنید.در صحبت های انجام شده با ریس اماکن استان آذربایجان غربی نیز گفته شده است، شما قانون را زیر پا گذاشتین و وقتی سوال می شود کدامین قانون می گویند ما قانون را خودمان شفاهی به شما می گوییم».
همچنین به گفته یک منبع مطلع دیگر رفتار تعدادی از ماموران در زمان پلمب مناسب بوده است.

همچنین بنابرگزارش پیام نیوز محل کسب فرهاد جوشنی یکی از شهروندان بهایی ساکن شاهرود نیز به دلیل تعطیلی در ایام تعطیلی ایام آئین بهایی با پلمب روبرو شده است.

در سال گذشته بیش از ۳۰۰ محل کسب شهروندان بهایی تنها به دلیل تعطیلی محل کسب آنان در ایام تعطیلی دیانت بهایی و همچنین باورمند بودن آنان به آئین بهایی با پلمب روبرو شده است.
در سالهای گذشت اداره اماکن بارها محل کسب شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور را با پلمپ از سوی این اداره دولتی روبرو ساخته است.

طبق قوانین صنفی کشور کسانی که دارای مجوز فعالیت هستند می تواند در سال ۱۵ روز تعطیلی اعلام نمایند و بیش از ۱۵ روز تعطیلی را به اداره اماکن اطلاع دهند.
به ما در مجموعه خبری پیام نیوز (بهائي‌نیوز سابق ) ( Bahainews) بپیوندید.

چرا جمهوری اسلامی ایران مجبور به صدور رای و محکومیت قاتلین یکی از شهروندان بهایی شد ( در ۶ دلیل عنوان خواهم کرد)



شاید این تیتر ذهن بسیاری را پس از نتیجه دادگاه قتل یکی از شهروندان بهایی به نام فرهنگ امیری را مشغول کرده باشد. سعی میکنم با ذکر ۶ نکته در این یادداشت به دلایل اعلام این رای بپردازم ( این یادداشت یقینا تحلیل شخصی می باشد).
۱- فشارهای بین المللی، تحریم، فعال شدن اپوزیسیون و پوزیسیون در کنار رشد روزافزون رسانه های جمعی و کاربردی شدن شبکه های اجتماعی هر کدام تاثیر مستقیم خود را در برگزاری یک دادگاه هرچندنمایشی در ایران خواهد گذاشت. تمرکز رسانه ها و همچنین پیگیری تشکیلات بهایی درخصوص فشار علیه بهائیان و همچنین ماجرای قتل فرهنگ امیری موجب شد که جمهوری اسلامی این اتفاق ناگوار را میان اخبار تلخ خود پنهان نکند و در نتیجه مجبور به اجرای نیم بند قانون با وجود اجرای نشدن عدالت کند. 
۲- اصولا ابلاغ قانون با اجرای قانون در ایران فاصله بسیار زیادی دارد. پیشتر نیز افرادی به جرم های متنوع از جمله قتل بهائیان محکوم شدند اما اجرای حکم عملی نشد و یا در فریبی اجرای حکم به شکلی غیرقانونی پیش رفت.
۳- رای دادگاه مبنی بر حکم ۱۱ سال بوده است که این حکم احتمالا در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال کاهش پیدا کند که این پیش فرض نیز به ذهن خطور می کند پس از گذراندن دو سوم از حکم ، قاتل آزاد خواهد شد و برادر کوچک نیز احتمالا تنها یک سال محکومیت خود را طی خواهد کرد.عمدتا رای دادگاه های تجدید نظر در مناطق مذهبی و بخصوص بهایی ستیز یقینا با روح قانون و اصل تطابق جرم دور خواهد بود و محکومین با کاهش حکم روبرو خواهند شد.
۴- ایجاد سوپاپ اطمینان و رفع اتهام نقض حقوق بشر علیه بهائیان در ایران از سوی افرادی چون گزارشگر قوه قضائیه در امور حقوق بشر ایران. محمدجواد لاریجانی بارها از حربه سوپاپ اطمینان استفاده کرده و سخنان غیرواقع خود را با سواستفاده از بعضی موارد مشروعیت بخشیده است. این احتمال می رود که این اتفاق از سوی دستگاه قضایی به عنوان نشان دهنده رعایت حقوق شهروندی استفاده شود. البته قاضی پرونده به عدم تساوی حقوق بین مسلمان و بهایی اشاره داشته اما همچنان این رای می تواند جنبه تبلیغاتی خود را داشته باشد.
۵- این رای از منظر بعضی از افراد خود می تواند موجب تنش بیشتر این رویداد شود. قاتلین عنوان کرده اند در صورت آزادی باز این عمل را انجام خواهند داد که همین سخن نشان از ایجاد نفرت پراکنی و گسترش امکان جرم را نشان میدهد.
۶- یکی از دلایلی که میتوان به صدور این رای عنوان کرد نیز عدم وابستگی تشکیلاتی و سازمانی این دو جوان خام اندیش بوده است. این افراد با وجود آنکه پای منبر نشین بودند و با دفتر بسیج هم ارتباط داشتند اما افراد شاخص و اصلی جریان تندروی مذهبی و امنیتی در ایران نبودند و بیشتر می توان گفت خام اندیشی و ماجراجویی آنان موجب این قتل تاسف انگیز شده است. قاتلین اگر وابسته به دستگاه های همچون روحانیت و یا بسیج، سپاه و اطلاعات بودند یقینا هرگز محاکمه نمی شدند و این دو تن حتی از سوی دستگاه قضایی نیز مورد سواستفاده قرار گرفته اند.
اجرای قانون و برگزاری عدالت آرزوی است که روزی در ایران اجرا خواهد شد
مرتضی اسماعیل پور
#فرهنگ_امیری #بهایی #دادگاه #حقوق_بشر

ممانعت از صدور جواز کسب

این سند نشان می‌دهد که برابر با ابلاغیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اداره نظارت بر اماکن عمومی شهر تهران به رؤسای پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان‌های تابعه از صدور مجوز جهت فعالیت شهروندان بهائی در رسته‌های شغلی حساس مانند نشر کتب و جراید، جواهر و طلاسازی، هتلداری، کافی نت و در راستای اجرای احکام شرع در رسته‌های شغلی مشروط به طهارت مانند رستوران‌داری، فروش مواد غذایی و شیرینی فروشی ممانعت شده است. همچنین از فعالیت بهائیان در مشاغل با درآمدزایی بالا، جلوگیری و فقط با صدور مجوز کسب در بعضی رسته‌های شغلی با درآمد متعارف، موافقت شده است.
[آرم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران]
[آرم ج ا ا]
جمهوری اسلامی ایران

شماره 1314/2/22
تاریخ 86/1/19
پیوست دارد
از: پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ف.ا.ا. تهران - اداره نظارت بر اماکن عمومی
به: فرماندهان محترم انتظامی شهرستانهای تابعه - روسای پلیس اطلاعات و امنیت عمومی
موضوع: بررسی صلاحیت افراد گروهکی و فرق ضاله بهائیت (مُهر: فاکس شد)
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام، به استناد دستورالعمل واصله از ریاست محترم پلیس
اطلاعات و امنیت عمومی ناجا - نظارت بر اماکن عمومی( بشماره 14/30/5/2/31 مورخه 85/12/21 ) و
با عنایت به افزایش مراجعات وابستگان به فرقه ضاله بهائیت جهت اخذ پروانه کسب و حضور موجه و قانونی
آنها در جامعه اصناف پس از اخذ پروانه ، ضروری است بمنظور کنترل و نظارت مستمر بر فعالیت آنان و حتی
المقدور جلوگیری از حضور وسیع آنان در سطح صنوف حساس و مهم و سازمانهای صنفی و همچنین افراد
گروهکی متقاضی پروانه کسب ضمن مدنظر قرار دادن موارد ذیل برابر دستورالعمل شماره 14/30/7/100
مورخه 82/2/17 (کمیسیون بررسی نهائی) که نوع پرونده های قابل طرح در کمیسیون را مشخص می نماید
اقدام گردد.
الف) فرق ضاله بهائیت:
1) نسبت به شناسائی افراد بهائی شاغل در صنوف و جمع آوری آمار به تفکیک ( میزان پراکندگی ، نوع رسته
شغلی ) اقدام نمایند.
2) از فعالیت آنان مشاغل بادرآمد زائی بالا جلوگیری و صرفاً با صدور مجوز یا پروانه کسب در رسته های
شغلی که بتوانند در حد متعارف امرار معاش نمایند موافقت گردد.
3) از صدور مجوز فعالیت برای افراد مذکور در رسته های شغلی حساس( فرهنگی، تبلیغاتی، اقتصادیت،
نظیر جراید و نشریات ، جواهر و طلاسازی و ساعت و چاپخانه داران، و گراورسازان، موسسات
توریستی و اتومبیل کرایه، ناشران کتابفروشان، مسافرخانه داران، هتلداران، آموزشگاههای خیاطی،
عکاسی و فیلمبرداری، گیم نت، رایانه، کافی نت) جلوگیری بعمل آورند.
4) در راستای اجرای احکام شرعی برای پیروان فرقه ضاله بهائیت جهت فعالیت در رسته های شغلی مشروط
به طهارت (1- تالارهای پذیرائی 2- رستورانت و سلف سرویس 3- اغذیه فروشان و مواد غذائی 4-
چلوکباب و چلوخورشت 5- قهوه خانه 6- فروشندگان مواد پروتئینی و سوپرمارکت 7- بستنی و آبمیوه
و نوشابه 8- قنادی و شیرینی فروشی 9- کافی شاپ، پروانه صادر نمیگردد.

بسمه تعالی 
[ناخوانا] اداره اماکن- ثبت و[ناخوانا]
86/3/2 
[ناخوانا]

برخورد ميرحسين موسوى با بهائيان

با توجه به گزارش‌های واصله به دولت در زمینه برخورد با پیروان آیین بهائی، میرحسین موسوی، نخست وزیر وقت در بخشنامه‌ای خطاب به وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی، سیاست دولت را این چنین اعلام می‌کند که با افراد جاسوس مطابق قوانین، برخورد قاطع صورت گیرد ولی هیچ کارگزار نظام مجاز نیست تا فردی که جاسوسی یا محرومیت از حقوق اجتماعی و قانونی‌اش توسط راجع ذی صلاح تأیید نشده، از این حقوق محروم نماید.

حقوق اجتماعی اقلیت‌های دینی رسمی و غیررسمی

در شهریور 1377 رئیس دفتر ریاست جمهوری در نامه‌ای خطاب به دکتر روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، از او خواست که با توجه به اهمیت حقوق اجتماعی اقلیت‌های دینی رسمی و غیررسمی، به ویژه بهائیان، گروهی شامل نمایندگان قوه‌ی قضائیه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و چند متخصص این مسئله را بررسی و نتیجه را اعلام کنند.
بخش هفتم / اقلیت‌ها
599
بسمه تعالی
شماره 7089-77
تاریخ 1377/6/17
حجةالاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی
دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی
با سلام
نامۀ شمارۀ 156-77 مورخ 77/6/14 هیأت پیگیری و نظارت و پیگیری بر اجرای قانون اساسی،
موضوع مسایل مربوط به حقوق اجتماعی اقلیت‌های رسمی و غیر رسمی مذهبی به ویژه
فرقه ضاله بهاییت، که تصویر آن به پیوست ارسال می‌گردد، به استحضار ریاست
محترم جمهوری رسید، پی‌نوشت فرمودند:
«جناب آقای دکتر روحانی
نظر به اهمیت موضوع و لزوم حل اساسی آن لازم است
سریعاً با حضور آقایان شوشتری و مهرپور و نمایندگان قوه
قضایی و وزراتخانه‌های اطلاعات و کشور و چند صاحب نظر
دردآشنا در دبیرخانه بررسی و نتیجه جهت تصمیم‌گیری به من
یا شورای عالی امنیت ملی ارایه شود. منتظر اقدام هستم.»
سید محمدعلی ابطحی
از طرف محمدرضا تابش

حقوق اجتماعی شهروندان بهائی


حسین مهرپور، رئیس هیأت پیگیری و نظارت بر اجرای قانون اساسی، در نامه‌ای به سید محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران، معضل برخورد با حقوق اجتماعی اقلیت‌های غیررسمی به ویژه بهائیان را مطرح می‌کند و با اشاره به بیانات ریاست جمهوری در زمینه‌ی حقوق انسان‌ها و با توجه به اصل ۱۴ قانون اساسی، خواستار اقدام عملی ایشان در جهت رفع مشکل حقوق شهروندی اقلیت‌های غیررسمی می‌شود. مهرپور در این نامه از ریاست جمهوری درخواست می‌کند تا در اولین مرحله، مسائلی نظیر گرفتن گذرنامه، تحصیل و اشتغال در مشاغل خصوصی حل شود.
وظیفه دشوار نظارت بر اجرای قانون اساسی​
598
هستند. احکامی نیز در دست دارند که به لحاظ وابستگی به این فرقه، تضیقاتی علیه آن‌ها
صورت گرفته و بعضاً به مصادره اموال و احیاناً اعدام محکوم شده‌اند، تبیین موضوع
و بیان مصادیق را اگر فرصت حضوری پیش آمد، ارایه خواهم کرد. این‌ها همه‌ در حالی
است که طبق اصل ۱۴ قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به
غیر‌مسلمانان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نماید و حقوق انسانی آنان را
رعایت کند و حضرت امام‌خمینی رضوان‌الُله تعالی علیه در پاسخ سؤالی که از سوی
شورای عالی قضایی در مورد کفار اهل کتاب و غیر اهل کتاب از ایشان به عمل آمده بود
فرمودند: «کفار مزبور در پناه اسلام هستند، و احکام اسلام مانند مسلمان‌های دیگر
دربارۀ آن‌ها جاری‌است و محقون‌الدم بوده و مالشان محترم است» بررسی همه
جنبه‌های مقررات حقوقی و کیفری ناظر به این فرقه‌ها و پیدا‌ کردن راه‌حل شرعی‌ کار
دشوار و صعب‌الوصول یا ممتنع‌الحصول است ولی می‌توان تمهیدی اندیشید که همه
افراد ملّت و اتباع ایران از جمله اقلیّت‌های غیر‌رسمی که به هر حال جزء افراد ملّت
محسوب می‌شوند و تکالیف و الزامات حکومت را گردن می‌نهند از حقوق اجتماعی
مربوط به آحاد ملّت و یا به تعبیری حقوق شهروندی برخوردار‌ باشند و حداقل در
مرحله اوّل مسایلی مانند گرفتن گذرنامه، ‌ خروج از کشور، ‌ تحصیل، ‌ اجازه اشتغال حداقل
در مشاغل خصوصی و اموری نظیر آن‌ها بدون توجه به هر نوع عقیده و مذهب در مورد
همه حل شود مدت‌هاست این مسأله مطرح شده و گمان می‌کنم در برخی کمیته‌های
شورای عالی امنیت ملی نیز مورد بحث قرار گرفته ولی هنوز نتیجۀ مطلوب به‌ دست
نیامده است از جناب‌عالی به خصوص با توجه به بیانات جالبی که در زمینه حقوق
انسان‌ها به مناسبت‌هایی ایراد می‌فرمایید و طبعاً در جریان شرکت در اجلاس سال
جاری مجمع عمومی سازمان ‌ملل نیز بیان خواهید فرمود، ‌ انتظار اقدام عملی برای حلّ
این معضل می‌رود، ‌هدف از تصدیع، ‌ بیان کلّی مطلب و طرح اصل موضوع بود، ‌ مطالب
تفصیلی و مشروح‌تری در این زمینه وجود دارد که ترجیح می‌دهم شفاهاً توضیح بدهم.
حسین مهرپور
مشاور رییس جمهور و
رییس هیأت پیگیری و نظارت بر اجرای قانون اساسی
کنترل و پایِش

دستور تهیه‌ی مشخصات دانش‌آموزان بهائی

در ۱۴ آبان ماه سال ۱۳۹۰، مدیر آموزش و پرورش شهرستان شهریار (از توابع استان تهران) در بخشنامه‌ای محرمانه، مدیران مدارس تابعه را موظف می‌کند که به طور غیرمحسوس مشخصات دانش‌آموزان بهائی را تهیه و حداکثر تا تاریخ ۲۱ آبان ماه به کار‌شناسی حراست تحویل دهند. دانش‌آموزان پیش‌دبستانی نیز مشمول این بخشنامه هستند.
«باسمه تعالی»
وزارت آموزش و پرورش 
[آرم جمهوری اسلامی] اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران شماره: ح /۱۹۱۸ /م
جمهوری اسلامی ایران
مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شهریار تاریخ: ۹۰/۰۸/۱۴
پیوست: دارد
بسمه تعالی
محرمانه
مدیران محترم مدارس تابعه
سلام علیکم
با احترام/ شایسته است نسبت به تکمیل فرم پیوستی (مشخصات دانش آموزان بهایی)
اقدام و حداکثر تا تاریخ 90/08/21 به صورت محرمانه
به کارشناسی حراست تحویل نمایید.
1.نوآموزان پیش دبستانی نیز مشمول این بخشنامه می شوند.
2.اطلاعات دانش آموزان به صورت محرمانه و غیرمحسوس جمع آوری شود.
3. مدارسی که فاقد دانش آموزان ذکر شده می باشند، فرم پیوستی را پس از
مهر و امضای مدیر عودت نمایند.
حکمعلی نجفی
مدیر آموزش و پرورش شهرستان شهریار
[امضا]

دستور تهیه‌ی فهرست اسامی بهائیان توسط سفارتخانه‌های ایران

در مرداد سال ۶۰ دفتر معاونتِ فرهنگی و کنسولیِ وزارت امور خارجه، بخشنامه‌ای محرمانه و فوری به تمام نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارج ارسال و آنها را موظف می‌کند اسامی تمامی بهائیان مقیم حوزه‌ی خود را با دقت تهیه و ارسال کنند. همچنین به آنها دستور داده می‌شود از تمدید گذرنامه بهائیان خودداری کنند.
اداره: دفتر معاونت فرهنگی و کنسولی
شماره: 10/4462-17/533
تاریخ: 1360/5/21

[آرم جمهوری اسلامی ایران]
جمهوری اسلامی ایران

خیلی محرمانه- فوری-
بسمه تعالی
بخشنامه بکلیه نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج
از تاریخ ابلاغ این بخشنامه کلیه مسئولین نمایندگیها موظفند اسامی تمامی بهائیان مقیم حوزه آن نمایندگی و ضد انقلابیون بخصوص به اصطلاح دانشجویان را با دقت تهیه و ارسال نمایند. همچنین از تمدید گذرنامه این افراد خودداری فرموده و فقط برگه عبور داده شود.
معاون امور فرهنگی و کنسولی
جواد منصوری
[امضاء]
[مأخذ: کتاب سرکوب و کشتار دگراندیشان مذهبی در ایران (جلد دوم)، صفحه‌ی 49، سند شماره‌ی 8]

علما، بهاءالله و پیروان او... مطلبی به مناسبت دویستمین سالروز تولد بهاءالله



یکی از سوالاتی که برای بسیاری از دوستان مسلمانمان که از مشکلاتی که در ایران برای بهاییان پیش می آید با خبر بوده اند یا با خبر می شوند و منصفانه تنها به شنیدنِ صحبتهای علما و یا مسوولین حکومتی اکتفا نمیکنند این است که علت اینهمه مخالفت علما با بهاءالله و پیروانش در طول مدت زمانی نزدیک به یکصد و هفتاد سال چه بوده است؟ مگر وی و یارانش چه اعمالی را مرتکب شده اند که سزاوار اینهمه آزار و اذیت و تبعید و لعن و طعن گردیده اند؟ البته که اگر از خودِ علما علت این مخالفت ها را بپرسیم صحبتهایی را مطرح می کنند که سالهاست آنقدر گفته اند که شاید خود نیز باور کرده باشند. صحبتهایی که برای اثبات آنها خود را ملزم به ارائه سند و مدرکی هم نمی بینند. اما با کمی جستجو در میان تعالیم بهاءالله و عملکرد پیروانش در طول این سالهای نسبتا طولانی میتوانیم ریشه هایی از دلایل مخالفت علما را بیابیم که البته کمتر از زبان خود آنان میشنویم. برخی از آن دلایل را اینگونه میتوان شمرد:
1- بهاءالله مردمان جهان را به جستجوی حقیقت تشویق میکند. از آنان میخواهد که با چشم خود ببینند و بشنوند و در این راه مهمترین صفتی که یار و یاورشان در یافتنِ حقیقت است را انصاف معرفی می کند. او تقلید را منع می کند و از مردمان میخواهد که میان دینِ حقیقی و خرافات تفاوت قایل شوند. البته احترامِ اهل دانش و اهلِ خدمت را واجب میشمرد اما اینکه آنان از مردم بخواهند که از دریچۀ چشمِ آنان به حقیقت و به آیاتِ الهی نگاه کنند و خود را مرجع بدانند جایز نمی داند. در مقابل ادارۀ امور جامعه را تنها از طریقِ مشورت و ساختارهایی که در کتاب های خود تعریف میکند و بر اساسِ انتخابات شکل می گیرند تصویر می کند.
2- تعظیم و سجده در مقابل سایر افرادِ بشری در هر رتبه و مقام که باشند، دست بوسیِ آنان و هر امری که عزتِ و شرافتِ بشری را پایمال نماید نهی می نماید.
3- اجازۀ آن که دیگران را نجس، مرتد یا مدهورُ الدَّم بخوانند را از افراد و جامعه سلب میکند.
4- روحانی بودن را مفهومی در قلب آدمیان و ورای ظواهر معرفی می کند. چنانچه در یکی از آثارِ خود اینگونه می گوید: \"ای به ظاهر آراسته و به باطن کاسته، مَثَلِ شما مثلِ آبِ تلخِ صافی است که کمالِ لطافت و صفا از آن در ظاهر مشاهده شود؛ چون به دستِ صرّافِ(جدا کنندۀ نیک از بد) ذائقۀ احدیّه افتد قطره از آن را قبول نفرماید\".
5- از تظاهر به ذکر گفتن در کوچه و خیابان منع می نماید.
6- فتوای جهاد دادن را در دنیایِ امروز امری به دور از تعالیم الهی معرفی می کند و این اسلحۀ قدرتمند را از دست علما میگیرد؛ چه که جهاد و سلاح را راه یاری رساندن به امرِ خداوند نمیداند و در مقابل، اعمال و اخلاق نیکو را یاورِ حق و حقیقت معرفی می کند. چنانچه می گوید: \"کلّ را وصیت می نمائیم که به جنودِ(لشکریان) اعمال و اخلاق، امرالله(دینِ خداوند) را نصرت(یاری) نمایند\". و نیز می گوید : \"ناصرِ امر اعمال است و مُعينش اخلاق. يا اهلِ بهاء، به تقوی تمسّک نمائيد\".
7- دخالتِ علما در سیاست را منع می کند و بسیاری از مشکلات و جنگ هایی را که ایرانیان در دورۀ قاجار و ترکها در دورۀ عثمانیان به آن گرفتار آمدند را از اثراتِ دخالتِ علما در سیاست و فتواهای آنان ذکر می کند.
8- نماز جماعت را به جز در نماز میّت روا نمی داند و در نتیجه مفاهیمی همچون پیش نماز و امامِ جماعت را از دایرۀ لغاتِ آیینِ خود حذف می نماید.
9- دین و مذهب را وسیله ای جهت گردِ هم آوردنِ مردمان معرفی می کند و سوء استفاده از آن به نیتِ دور کردنِ مردمان از هم و ایجاد جنگ و اختلاف را شدیدا منع می کند. چنانچه می گوید: \"ای اهلِ عالم، مذهبِ الهی از برای محبت و اتحاد است. او را سبب عداوت و اختلاف منمایید\"
10- ارتباط مردمان با خداوند را تنها از طریقِ قلبِ آنان می داند و در میانِ مسیرِ آنان به سمتِ حق جایگاهی برای علما در نظر نمی گیرد.
11- او مردمان را دعوت می کند تا بیگانگی را کنار بگذارند و همدیگر را میوه های یک درخت و برگهای یک شاخه ببینند. چنانچه می گوید: \"ای اهل عالم، سراپردۀ یگانگی بلند شد. به چشمِ بیگانگان یکدیگر را مبینید. همه بارِ یک دارید (همه میوه های یک درختید) و برگِ یک شاخسار\". روشن است که در این تعلیم جایی برای خود را برتر دیدن و بالاتر نشستن نیست. چنانچه در جای دیگر میگوید : \"برتری و بهتری که به میان آمد، عالَم خراب شد و ویران مشاهده گشت\"
12- تعصبات مختلفه از جمله تعصبِ دینی را سببِ ویرانیِ بنیانِ عالَمِ انسانی میداند و مردمان را از آن نهی می کند. عبدالبهاء فرزند بهاءالله بر اساس تعالیمِ پدر اینگونه میگوید: \"تعصبات است که عالم را خراب کرده، هر عداوت و نزاعی و هر کدورت و ابتلايی که در عالم واقع شده، يا از تعصب دينی بوده يا از تعصب وطنی يا از تعصب نژادی يا تعصب سياسی. تعصب مذموم و مضر است، هر نوع باشد. وقتی که امرِ تعصبات از عالم دور شود، آن وقت عالم انسانی نجات يابد\".
13- نهی از حدیث سازی و استناد به روایاتِ شفاهی
14- نهی از چند همسری و صیغه
15- نهی از تقیه و پنهان کردنِ عقیده
16- نهی از دروغ به هر بهانه و مصلحتی... چنانچه می گوید: \"لسان(زبان) گواهِ راستیِ من است. او را به دروغ میالایید(آلوده مکنید)\"
17- و ...
امید به آن دارم که مردمان به دنبال عمل به حقیقت و آنچه آنان را به کار آید باشند. حال این حقیقت از دهانِ هر که به گوشِ ما رسد. باشدکه کرۀ زمین، بهشتِ برین گردد.

زندگی بهائی



فرد بهائی حضرت بهاءالله را پیام‌آوری الهی می‌داند که در این زمان خواست و ارادۀ خداوند را برای نوع بشر آشکار ساخته‌اند و تعالیم ایشان را رهنمودهایی متناسب با نیازهای کنونی جهان یافته است. یک بهائی سایر ادیان بزرگ جهان را از جانب خداوند می‌داند و آنها را کاملاً محترم می‌شمارد. تلاش برای برابری میان زنان و مردان، ارزشمند شمردن زندگی خانوادگی، ترویج عدالت اجتماعی، خدمت به نوع بشر، آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و نیز پیشرفت معنوی و فکری به منظور مشارکت در برقراری صلح و یگانگی نوع انسان از جنبه‌های ضروری و مهم زندگی بهائی به‌شمار می‌روند.
زندگی فرد بهائی شامل تلاش در به اجرا درآوردن تعالیم حضرت بهاءالله در حیطه‌های مختلف زندگی مانند خانواده، تحصیل، اشتغال، کوشش برای پیشرفت شخصی در درون چارچوب اخلاقی و مشارکت در فعالیت‌های جامعه برای بهبود محیط اطراف خود است. آن چه به تمام این فعالیت‌ها معنا می‌دهد بینشی نسبت به آیندۀ باشکوه جهان است و این که هر فرد می‌تواند و باید به سهم خود در پیشبرد این تمدن جهانی مشارکت داشته باشد. از سوی دیگر یکی از مفاهیم محوری در تعالیم بهائی این‌ است‌ که پرورش شخصیت درونی فرد و خدمت به نوع انسان، مانند دو روی یک سکه، جنبه‌های جدانشدنی زندگی هستند.
حضرت ولی‌امرالله بیان می‌کنند: «نمی‌توانیم قلب انسان را از محیط اطراف او جدا سازیم و بگوییم که هر زمان یکی از آن‌ها اصلاح گردد، همه چیز اصلاح خواهد شد...هر یک از آن‌ها بر دیگری تأثیر می‌گذارد و هر تغییر دائمی در زندگی انسان نتیجۀ این تأثیر و تأثر متقابل است.» (ترجمه)
این بینش‌ها موجب می‌شود یک فرد بهائی تلاش کند تا در عمل بیاموزد چگونه می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی‌اش را در خدمت به نوع انسان و پیشبرد تمدن یکپارچه سازد.

مطلبی در باره حروف مقطعه اوائل سوره های قران




معنا و مفهوم و منظور از حروف مقطعه نازله در اوائل بعضي از سوره هاي قران از همان صدر اسلام مورد بحث و گفتگو بوده و تاكنون هم به يك نتيجه قطعي نرسيده اند مترجمين قران در ترجمه هاي خود انرا رازي بين خدا و رسولش ميدانند
در كتاب تفسير نمونه جلد بيستم مي نويسد
در باره تفسير حروف مقطعه قران سخن بسيار گفته شده و هر يك از مفسران در اين زمينه بحثهاي فراواني دارند و به گفته مفسر بزرگ مرحوم طبرسي يازده تفسير براي حروف مقطعه قران شده است
عقايد متفاوتي در باره حروف مقطعه گفته شده ازجمله اينكه حروف مقطعه براي خاموش ساختن كفار و جلب توجه مردم به محتواي قران بوده زيرا مشركان لجوج مخصوصا به يكديكر توصيه كرده بودند هنگامي كه پيغبر قران مي خواند كسي گوش به ان فرا ندهد و با ايجاد سرو صدا و غوغا نگذارند صدا ي پيغمبر بگوش مردم برسد لذا خداوند در اغاز 29 سوره هاي قران حروف مقطعه را كه مطلب نو ظهوري بوده و جلب توجه مي كرده است قرار داده است0
علامه طباطبائي در تفسير الميزان جلد 18 صفحه 5 مطلب جديدي ارائه داده كه كاملا با ساير برداشتها از حروف مقطعه متفاوت است و خود انرا بعنوان يك احتمال و حدس و گمان بيان نموده اند و مي گويد
هنگاميكه سوره ها ئي را كه با حروف مقطعه اغاز ميشود را مورد دقت قرار مي دهيم ملاحظه مي شود كه سوره هائيكه با يكنوع حروف مقطعه اغاز مي شود مطالب مشتركي دارند 0 في المثل سوره هائي كه با ( حم ) شروع مي شود بلافاصله بعد از ان جمله تنزيل الكتاب يا چيز ي كه بمعني ان ا ست قرار گرفته و سوره هائي كه با ( الر ) شروع مي شود بعد از ان تلك ايات الكتاب و يا شبيه ان است 0 از اينجا مي توان حدس زد كه ميان حروف مقطعه و محتواي اين سوره ها ارتباط خاصي است 0 و البته اين ارتباط ممكن است بسيار عميق و دقيق باشد و افهام عادي به ان راه نيابد و اگر ايات سوره ها را كنار هم بچينيم و با هم مقايسه كنيم مطالب تازه اي براي ما در اين زمينه كشف شود
جناب اشراق خاوري در كتاب قاموس ايقان جلد 1 صفحه 572 شرح مبسوطي از عقايد مختلف علماي تفسير را مرقوم داشته اند كه اطلاعات زيادي در باره اين موضوع بخوانند ه ميدهند مراجعه به ان باعث مزيد معلومات مي گردد
در كتاب تبيان و برهان جلد اول صفحه 130 نيز اين حديث را از قول شخص ديكري بنام جابربن عبدا لله بن رباب بنحو ديكري نقل مي نمايد ولي مضمون و محتوا همان است كه منظور از حروف مقطعه مقدار عددي انها ست و ا گر انها را با هم جمع كنيم از مجموع ان سنه ظهور حضرت اعلي بدست مي ايد عين عبارت تبيان و برهان چنين است
در تفسير علامه محدث ابن جرير الطيزي از جابربن عبد الله رباب چنين روايت شده است كه گفت روزي حضرت ر سو ل ضل الله ايه اول سوره بقره را تلاوت ميفرمودد ابو باسربن ا خطب يهودي كه ايه مزبور را استماع نمود نزد برادر خود حي بن اخطب شتافت و جمعي از يهود نزد او يافت
حي بن اخطب گفت شايد مجموع اعداد كلمات مذكوره دوران شريعت ان حضرت مقرر شده باشد الي اخر
طالبين براي اطلاع از اين بحث به كتاب تبيان و برهان جلد 1 صفحه 10 الي صفحه 138 مراجعه فرمايند0
جناب ابو الفضائل در كتاب فرائد مي نويسد0
ازجمله احاديث داله بر ميعاد ظهور حيث مشهور ابي لبيد مخزوني است كه مرحوم فيض در تفسير صافي در تفسير اول سوره بقره و هم مرحوم مجلسي در غيبت بحار الانوار روايت فرموده اند كه ( و من الحديث ما رواه الياشي عن ابي لبيد مخزوني قال قال ابو حعفر عليه السلام يا ابا لبيد از تلك من ولد العباس اثني عشر 000
و بعد از ذكراين مقدمه بياناتي ميفرمايند كه ترجمه ان چنين است 0
يا ابا لبيد مرا در حروف مقطعه قران علم بسيار ي است خداوند تبارك و تعالي نازل فرموده الم ذلك الكتاب را پس قيام فرموده محمد حسن پش فرمود و تبيان اين نكته در حروف مقطعه قران است اگر بشماري انرا بدون تكرار و بيست حرفي از حروف مقطعه قران كه بگذرد ايامش مگر اينكه قائمي از بني هاشم نزد انقضاي ان قيام خواهد نمود يعني هر يك از حروف مقطعه اوائل شور تاريخي است و اشارتي است از براي قيام يكي از بني هاشم در دوره اسلام 000 و چون بر وفق فرمان حضرت ابي جعفر حروف مقطعه اوائل سوره را از ا لم ذلك الكتاب تا الر بشماري 1267 مي شود و اين مطابق است با يوم طلوع نير اعظم از فارس و چون هفت سال حضرت محمد قبل از هجرت بمدينه امر بعثت خود را مخفي و مكتوم ميفرمود چون اين عدد را از سنين هجرت كسر فرمائي با سنه 1260 كه سنه ظهور نقطه اولي است مطابق گردد
در كتاب درس تبليغ جناب سرهنگ عنايت ا لله سهراب در اين باره چنين مي نويسد
در قران مجيد دو قسم علائم راجع بظور مبارك نقل شده است يك قسم تاريخ ظهور و قسمت ديكر علائمي است كه با تفسير ائمه هدي عليه السلام توام است نسبت بتاريخ ظهور مبارك در سوره سجده ميفرمايند يد بر الامر من السماء الي الارض ثم يعرج اليه في يوم كان مقداره الف سنه مما تعدون يعني تدبير مي شود امر الهي از اسمان بسوي زمين سپس عروج مي نمايد به اسمان در روزيكه مقدار ان هزار سال است ) تعين دوران ديانت اسلام هزار سال است باضافه 260 سال دوران ائمه اطهار كه جمعا 1260 سال مي شود كه حضرت اعلي اظهار امر فرمودند
و علائم ديكر كه راجع به تاريخ ظهور است حروف مقطعه اوائل
سوره هاي قران مجيد است در كتاب اصول كافي از ابي لبيد مخزومي روايت شده كه حضرت امام محمد باقر فرموده هر يك از اين حروف مقطعه اشاره بقيام يكي از مشاهير ائمه و زعماي اسلام است
در كتاب خوشه هائي از خرمن ادب و هنر شماره 6 در باره اين تفسير جنين مينويسد0 ماخذ اين حديث تفسير صافي ذيل الم در سوره بقره است
بنا بر نظر جناب فاضل مازندراني اين تفسير به خواهش جناب وحيد اكبر نازل شده و با تو قيع الفين ارتباط دارد ( اسرار الاثار ذيل الف )
حضرت نقطه در اين توقيع حروف مقطعه را بمانند حروف منضمه حاوي همان حقايق و دقائق معرفي مي فرمايند و ذهن مخاطب را از توقيت ( تعين وقت ظهور قائم و همچنين قيامت ) به عظمت ظهور خود معطوف مي دارند اگر چه در اين اثر حضرت نقطه ادعاي استقلال را تصريح نفرموده ولي با اشاره به اختلاف علماء و مجتهدين به ضرورت ظهور نفسي كه اختلافات را بردارد تاكيد نموده و اين رتبه را اظهار و ادعا فرموده اند سواهد اخبار و مخصوصا اشاره به قول شيخ احمد كه ذكر ( ستعلمن نباء بعد حين ) نموده همه در تائيد اين مطلب است
ابتداي ان ( بسم ا لله ا لرحمن ا لرحيم ا لحمد لله ا لذي جعل طرازز الالواح و با اين بيان خاتمه مي يابد ( و السلام عليك و علي من اتبعك في امر ا لله و ا لحمد لله رب العالمين)
حجم ان بالغ بر 18 صفحه 19 سطري و هر سطر 10-12 كلمه
است0
در باره مخاطب اين لوح و محل نز ول ان در جائي ذكر ي نشده جز اينكه فاضل مازندراني در اسرار الاثار مي نويسد اين تفسير بخو ا هش سيد يحيي دارابي ملقب به وحيد اكبر نازل شده است در ساير منابع از جمله كتاب باب و عهد اعلي و غيره فقط اسم اين اثر بدون هيچ گونه معرفي و شرح و بسطي جز ء اثار مباركه امده است 0
نا گفته نماند كه در باره حروف مقطعه تفسيري نيز از حضرت بهاء الله موجود است كه باعزاز ميرزا اقا ركاب ساز شيرازي نازل شده است 0
ايشان كه از مومنين واقعه مسجد وكيل شيراز مي باشند و بحكم علماي سوء در مدينه الله شيراز بدرجه رفيع شهادت فائز شدند دو سئوال از محضر مبارك نمودند يكي در تفسير ايه نور و ديكري از معاني حروف مقطعه كه در جواب هر دو سئوال ايشان لوحي نازل شد كه بيشتر به تفسير ايه نور معروف است و در مائده اسماني جلد 4 صفحه 49 مذكور است ولي چون حضرت ولي امر الله ان دو را از هم تفكيك نموده و هر كدام را جداگانه مرقوم فرموده اند لذا اين لوح بنام تفسير حروف مقطعه بصورت مستقل ذكر مي شود اين لوح مبارك در كتاب گنج شايكان صفحه 21 معرفي شده ا ست0
جناب اديب طاهر زاده در كتاب نفحات ظهور حضرت بهاء ا لله جلد 1 مي نويسد
لوح ديكري كه بيان ا هميت ان چندان سهل نيست لوح ايه نور يا تفسير حروفات مقطعه است اين لوح مبارك بلسان عربي به ا عزاز ميرزا اقاي ركاب ساز شيرازي كه در سبيل امر حضرت بها ء ا لله بمرتبه شهادت رسيده نازل گرديده است
ميرزا اقاي ركاب ساز تفسير بعضي از ايات قران و تبين معاني باطني حروف مقطعه ان سفر كريم را از حضور حضرت بهاء ا لله رجا كرده بود حروف مقطعه حروفي هستند كه در مطلع تعدادي از سور قران نازل شده و سبب تحير بسياري از علما ي اسلام و محصلين ان كتاب مقدس گرديده است اين نكته شايان توجه است كه امام پنجم شيعيان يعني امام محمد باقر قبلا تفسير ي بر حروف مقطعه قران نوشته بوده از جمله اين امام بيان نموده كه زمان ظهور قائم معادل ارزش عددي بعضي از حروف مقطعه قران يعني 1260 هجري (1844 ميلادي ) ميباشد و اين سالي ا ست كه حضرت باب رسالت خويش را بعنوان موعود منتظر اسلام اعلام فرمودند
جمال اقدس ابهي در اين لوح مبارك مفصل به هر دو سئوال ميرزاي اقاي ركاب ساز جواب كافي عنايت فرموده اند هيكل اطهر در تشريح ا هميت اين حروف مقطعه حقايق تازه اي را اشكار و بعضي از معاني مكنونه انها را تبين فرموده اند و اين توضيحات باندازه اي عميق و وسيع است كه انسان را در درياي تفكر و انديشه غوطه ور مي كند گر چه حضرت بهاء ا لله بعضي از اسرار مخزونه در حروفات مقطعه قران را تشريح نموده ا ند با وجود اين بيان اين حقايق به كساني كه با اثار اسلامي و لسان عربي اشنائي كافي ندارند امكان پذير نيست