جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ فروردین ۷, دوشنبه

دو برنده جایزه نوبل و دو عملکرد

ماندلا مخولو آفریقا و جهان
نِلسون رولیهلاهلا ماندِلا که بیشتر وی را با ماندلا می شناسیم نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی در یک انتخابات دموکراتیک است.وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجسته مخالف آپارتاید بود. او بخاطر فعالیت های مقاومت که به صورت مسلحانه انجام می گرفت محاکمه و زندانی شد.
وی ۲۷ سال زندان را تحمل کرد و دریافت که بهترین عملکرد همان عدم توسل به خشونت است. او در طی ۲۷ سال زندان بیشتر در یک سلول آن هم در جزیره روبن بود. 
همانطور که نوشتم در ایران وی را به عنوان نلسون ماندلا می شناسند و در آفریقا او را به نام مادیبا و یا مخولو یعنی پدربزرگ صدا می زدند.
وی نه تنها پس از آزادی دست به خشونت نزد بلکه گاه به سلول خود می رفت و هرگز با زندانبان خود بدرفتاری نکرد.
ماندلا برنده جایزه صلح نوبل شد و به این جایزه احترام گذاشت و هرگز از صلح و رفتار مسالمت آمیز دوری نکرد.

آنگ سان سوچی
سان سو چی را می توان پیش از هر چیزی به عنوان فعال سیاسی، مخالف حکومت نظامی و پس از آن فعال حقوق بشر سابق نامید.وی مجموعاً ۱۵ سال از عمر خود را در حصر خانگی گذراند.پس از آزادی در انتخابات عمومی شرکت کرد و برنده انتخابات شد. نام اتحادیه وی اتحادیه ملی دموکراسی بود اما...
خانم سو چی افتخارات بسیاری از جوایز مختلف را به دست آورده است اما به باور بسیاری از منتقدان وی طولی نکشید که گویا چرخه فعالیت سیاسی وی بر شخصیت حقوق بشری او چربید و فعالیت سیاسی وی با معضلات بسیاری روبرو شد.
از یاد نبریم که خانم سو چی وقتی جایزه نوبل را به دست آورد که در حصر خانگی بود و پسرش الکس اریس از سوی وی این جایزه را دریافت کرد و در سخنرانی خود اعلام کرد که (از طرف مادر خود) : 
"این جایزه مال آنهاست و پیروزی نهایی در پیکاری دراز مدت، صلح، آزادی و دموکراسی را به میانمار باز خواهد گرداند.
سیاست سو چی که دقیقا برخلاف ماندلا بود موجب شد که کشتار مردم مسلمان میانمار تمام نشود و همچنان این تنش ها و این کشتارها ابعاد جدیدی پیدا کند.
شاید ادامه ماجرای این کشتارها (که تاکنون چندین هزار مسلمان کشته شده است) تنها بخاطر بی تدبیری و بی توجهی افرادی چون سو چی است و وقایع تلخ تنش میان بوداییان و مسلمانان تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که خانم سو چی یادشان بیافتند که افرادی چون ماندلا حتی با زندانبانان خود هم بدرفتاری نکرد .
در مقامی نیستم که بگویم که ای کاش جایزه صلح نوبل از وی گرفته می شد اما ای کاش شروط این جایزه مربوط به پس از دریافت جایزه هم می شد.

گزارش تصویری نقض حقوق شهروندی بهائیان در سال ۱۳۹۵

گزارش تصویری نقض حقوق شهروندی بهائیان در سال ۱۳۹۵

خبرگزاری بهایی نیوز به عنوان یک رسانه حقوق بشری و مستقل گزارش سالانه شمسی خود را جهت بررسی وضعیت حقوق شهروندان بهایی در ایران به صورت #اینفوگرافیک منتشر می کند.

گزارش نوشتاری : https://goo.gl/wk66cY
گزارش تصویری : https://goo.gl/qYucqi

به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( Bahainews) بپیوندید.

لیزا تبیانیان با قرار وثیقه از زندان رجایی شهر آزاد شد

به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز لحظاتی پیش در تاریخ ۶ فروردین ۱۳۹۶ لیزا تبیانیان ( عنایتی) که پیشتر در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود ، با قرار وثیقه از زندان رجایی شهر آزاد شد.
خبرگزاری بهایی نیوز پیشتر اطلاع داده بود که" ماموران امنیتی با داشتن حکم جلب وارد منزل این شهروند بهایی شدند و پس از تفتیش منزل و مصادره اموال شخصی ایشان از جمله کتاب های مذهبی وغیرمذهبی، لپ تاب و...وی را بازداشت کردند."
به گفته یک منبع مطلع" ۶ ماموردر ساعت ۵ عصر در منزل خانم تبیانیان حضور یافتند و به طور کامل منزل آنان را مورد تفتیش قرار دادند."
به گفته این منبع مطلع " تا مدتی خانواده این شهروند بهایی اطلاعی از محل نگهداری لیزا تبیانیان در اختیار نداشتند".
پیشتر محل کسب همسر این شهروند بهایی به نام منصور عنایتی توسط ماموران دولتی اداره اماکن به دلیل باورمند بودن آنان به دیانت بهایی پلمب شده بود و دختر ایشان به همراه همسرشان به نام های عهدیه عنایتی و صهبا مصلحی نیز پیشتر طی ماههای اخیر در شیراز بازداشت شده بودند.
صدها نفر از پیروان آیین بهایی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی زندانی، شکنجه یا اعدام شده‌اند. بسیاری دیگر از پیروان این آئین نیز از سایر حقوق اجتماعی خود مانند حق تحصیل یا کار محروم شده‌اند.
منبع خبر : https://goo.gl/0VzZxm
به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( Bahainews ) بپیوندید.

سینا دهقان و حکایت روحانیت مُقصرِ تندرو


شبکه های اجتماعی محفلی برای هم اندیشی و اشتراک واژگانی است که عمدتا مربوط به گروه خاص نیست و می توان سلایق متعددی در آن یافت.روحیات ما ایرانیان بر آن محور است که گاه بر سر بعضی مسایل، همه یکصدا خواهان یک موضوع مشخص می شویم و از این شبکه های اجتماعی نیز تمام بهره را می جوییم. حکم اعدام سینا دهقان جوان ایرانی که به دلیل نوشتن کلماتی توهین آمیز علیه پیامبر اسلام این روزها در شبکه های اجتماعی، بازتاب پیدا کرده است و بخش زیادی از این تحرکات در نفی و عدم احکامی چون اعدام می باشد ، این عملکرد را نشان میدهد که جامعه ایرانی به نیکی دریافته است که دیگر زمان اعدام و وجود چوخه های دار به سر آمده و این احکام نشان از جاهلیت فکری درعصر مدرن را دارد.
اینکه سینا دهقان رفتاری صحیح داشته است و یا خیر مبحث این نوشتار بنده نیست اما یقینا عملکرد سینا بیش از آنکه نتیجه روحیات خانوادگی و فردی وی باشد بازتاب دهنده و بازخورد عملکرد روحانیت شیعه و حکومت اسلامی را دارد.
وجود مذهب در کشورهای اروپایی به نسبت آمریکا و خاورمیانه بسیار کم رنگ است و عمدتا مردم درک کرده اند که دین در حوزه شخصی است و نمی توان کسی را بخاطر داشتن عقیده ی خاص محاکمه کرد چه برسد به حکم اعدام علیه وی.در آمریکا نیز همین قوانین و عرف حاکم است اما مردم بیش از اینکه چون ایرانیان دین خویی باشند دیندار بوده و باور به پندارگونه مذهب ندارند.
حکومت ایران طی سالهای پس از انقلاب به میزانی به اسلام و نام مسلمان ضربه وارد کرده است که افرادی چون سینا پس از عمر نامبارک جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده اند که اسلام چیزی جز پلیدی و جهل نیست ! در حالی که همین دین در کشوری چون ترکیه وجود دارد اما هرگز آته ئیست ها شروع به توهین و یا دیگر موارد از جمله قرآن سوزی و یا نوشتن توهین به پیامبر اسلام نمی کنند.حال که فعالیت زیرزمینی آته ئیست ها در ایران بیش از آنکه برمحور تبلیغ مرامنامه خود باشنددرگیر تنش با مسلمانان و یا خداباوران هستند که این موارد نتیجه عملکرد خاص حکومت ایران است.
به عقیده بنده سینا دهقان اگر در شبکه اجتماعی لاین شروع به توهین به پیامبر اسلام کرد تنها دلیل آن عملکرد روحانیان و حکومتداران است که اگر با رفتارهای چون اختلاس، بی عدالتی ، جهل ، سواستفاده از قدرت ، دروغ ، خیانت به مردم و هزاران اشتباه دیگر ، برخورد نمی کرد امروز سینا دهقان و یا افرادی دیگر پیش از آن و پس از آن این عملکرد را نمی داشتند.
اینکه پیکان نقد بنده به روحانیت و شبکه اصلی حکومتداران شیعه است به این خاطر می باشد که حتی فرایض اسلامی را آنان توجه نکرده و برخلاف آن حکم صادر می کنند .

در ایام عید هم رها نمی کنند.

چهار شهروند بهایی در اصفهان بازداشت شدند
به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز چهار شهروند بهایی به نام های احسان اشتیاق، عنایت نعیمی، فرزاد همایونی و سروش پزشکی توسط ماموران امنیتی استان اصفهان بازداشت شدند.
بنابرگزارش خبرگزاری بهایی نیوز ماموران امنیتی صبح امروز دوشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۶ با مراجعه به منزل چهار شهروند بهایی ساکن شهر اصفهان پس از تفتیش منزل آنان را بازداشت کردند.