جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ فروردین ۷, دوشنبه

دو برنده جایزه نوبل و دو عملکرد

ماندلا مخولو آفریقا و جهان
نِلسون رولیهلاهلا ماندِلا که بیشتر وی را با ماندلا می شناسیم نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی در یک انتخابات دموکراتیک است.وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجسته مخالف آپارتاید بود. او بخاطر فعالیت های مقاومت که به صورت مسلحانه انجام می گرفت محاکمه و زندانی شد.
وی ۲۷ سال زندان را تحمل کرد و دریافت که بهترین عملکرد همان عدم توسل به خشونت است. او در طی ۲۷ سال زندان بیشتر در یک سلول آن هم در جزیره روبن بود. 
همانطور که نوشتم در ایران وی را به عنوان نلسون ماندلا می شناسند و در آفریقا او را به نام مادیبا و یا مخولو یعنی پدربزرگ صدا می زدند.
وی نه تنها پس از آزادی دست به خشونت نزد بلکه گاه به سلول خود می رفت و هرگز با زندانبان خود بدرفتاری نکرد.
ماندلا برنده جایزه صلح نوبل شد و به این جایزه احترام گذاشت و هرگز از صلح و رفتار مسالمت آمیز دوری نکرد.

آنگ سان سوچی
سان سو چی را می توان پیش از هر چیزی به عنوان فعال سیاسی، مخالف حکومت نظامی و پس از آن فعال حقوق بشر سابق نامید.وی مجموعاً ۱۵ سال از عمر خود را در حصر خانگی گذراند.پس از آزادی در انتخابات عمومی شرکت کرد و برنده انتخابات شد. نام اتحادیه وی اتحادیه ملی دموکراسی بود اما...
خانم سو چی افتخارات بسیاری از جوایز مختلف را به دست آورده است اما به باور بسیاری از منتقدان وی طولی نکشید که گویا چرخه فعالیت سیاسی وی بر شخصیت حقوق بشری او چربید و فعالیت سیاسی وی با معضلات بسیاری روبرو شد.
از یاد نبریم که خانم سو چی وقتی جایزه نوبل را به دست آورد که در حصر خانگی بود و پسرش الکس اریس از سوی وی این جایزه را دریافت کرد و در سخنرانی خود اعلام کرد که (از طرف مادر خود) : 
"این جایزه مال آنهاست و پیروزی نهایی در پیکاری دراز مدت، صلح، آزادی و دموکراسی را به میانمار باز خواهد گرداند.
سیاست سو چی که دقیقا برخلاف ماندلا بود موجب شد که کشتار مردم مسلمان میانمار تمام نشود و همچنان این تنش ها و این کشتارها ابعاد جدیدی پیدا کند.
شاید ادامه ماجرای این کشتارها (که تاکنون چندین هزار مسلمان کشته شده است) تنها بخاطر بی تدبیری و بی توجهی افرادی چون سو چی است و وقایع تلخ تنش میان بوداییان و مسلمانان تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که خانم سو چی یادشان بیافتند که افرادی چون ماندلا حتی با زندانبانان خود هم بدرفتاری نکرد .
در مقامی نیستم که بگویم که ای کاش جایزه صلح نوبل از وی گرفته می شد اما ای کاش شروط این جایزه مربوط به پس از دریافت جایزه هم می شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر