جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ خرداد ۱۵, دوشنبه

پنج سال زندان برای یک بهایی به دلیل تشکیل کلاس هنری



ممنوعیت تحصیل برای بهاییان گویا به ممنوعیت تدریس آنان هم سرایت پیدا کرده است. یک هنرمند بهایی به دلیل تشکیل کلاس‌های نقاشی و هنر در خانه‌اش به پنج سال زندان محکوم شده است.
شهریار سیروس، هنرمند و نقاش بهایی به دلیل برگزاری کلاس هنری در خانه‌اش به ۵ سال حبس محکوم شده است. وکیل این متهم به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته که این حکم بدوی است و او از طرف موکلش قطعا به این حکم اعتراض خواهد کرد.
محمد هادی عرفانیان کاسب درباره اتهامات موکلش به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است: «شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب موکلم را به اتهام تشکیل دسته و گروه موضوع ماده ۴۹۸ به پنج سال زندان محکوم کرد، اتهام وارد شده به موکلم صحت ندارد و به همین دلیل به حکم صادره اعتراض کردیم و قرار است پرونده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر رسیدگی شود.»
بیشتر بخوانید: تلاش‌های پی‌گیر بهاییان ایران برای دستیابی به آموزش عالی
ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی مقرر کرده "هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا ‌اداره نماید که هدف آن بر هم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از ۲ تا ۱۰ سال محکوم می‌شود."
شهریار سیروس متولد ۱۳۴۸، متاهل و دارای یک پسر ۸ ساله است. او ۹ تیرماه امسال در حالی که مشغول تدریس در کلاس نقاشی‌اش بود از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و ۲۸ مرداد با سپردن وثیقه آزاد شد.
به گفته وکیل این هنرمند بهایی، او تمام این مدت را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده است.
بیشتر بخوانید: "نفرت‌پراکنی علیه بهاییان در دولت روحانی تشدید شده است"
شهریار سیروس، معلم نقاشی، فلسفه و تاریخ هنر است. او تا قبل از دستگیری رهبران جامعه بهاییت، در دانشگاه آنلاین بهاییان فلسفه و تاریخ هنر تدریس می‌کرد.
در سال ۱۳۷۰ و به دنبال ممنوعیت بهاییان از ادامه تحصیل "مؤسسه آموزش عالی بهاییان" تاسیس شد. تدریس واحدهای آموزشی در این موسسه ابتدا به وسیله نامه و سپس به کمک اینترنت و ای‌میل صورت می‌گرفت.
به دلیل خطرناک بودن شرایط، دانش‌آموزان این مؤسسه نام استادان خود را نمی‌دانستند. در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) هفت مدرس این موسسه را دستگیر کردند. یک سال پس از آن، رئیس این نهاد آموزشی و همه رؤسای دانشکده‌های آن دستگیر و در دادگاه انقلاب تهران به چهار تا پنج سال زندان محکوم شدند.

همبستگی کاربران با بهاییان در هیاهوی مبارزات انتخاباتی



گروهی از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در لابه‌لای حجم گسترده تصاویر و پست‌های انتخاباتی، از گروهی از هموطنان‌شان یاد کردند که بدیهی‌ترین حقوقشان موضوع هیچ انتخاباتی نیست. آنها در حمایت از بهاییان توییت کردند.
مدیران جامعه بهاییان ایران که در حبس به سر می‌برند

در آستانه انتخابات ۲۹ اردیبهشت رقابت‌های انتخاباتی موضوع اصلی بحث‌وجدل و خبررسانی در شبکه‌های اجتماعی هستند. گروهی به رسانه نامزد مورد علاقه خود تبدیل شده‌اند و گروهی نامزد رقیب را نقد یا تخریب می‌کنند. در این میان اما موارد دیگری هم هستند که از چشم کاربران دور نمی‌مانند. یکی از این موارد موضوع بهاییان است که حقوق مسلم‌شان موضوع بحث هیچ رقابت انتخاباتی‌ای در ایران نیست.
گروهی از کاربران فارسی‌زبان در آستانه نهمین سالروز حبس مدیران جامعه بهاییان ایران از دیگران خواستند که شامگاه یکشنبه (۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت) با هشتگ #همراه_بهاییان "طوفان توییتری" به راه اندازند.
کاربرانی که با این هشتگ توییت کرده‌اند تجربیات شخصی خود از برخورد با بهاییان را بیان کرده‌اند؛ از جمله هم‌شاگردی‌های بهایی، موضوع ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی بهاییان یا تجربیات زندانیانی که با بهاییان هم‌بند بوده‌اند. البته کاربرانی هم با همین هشتگ اتهامات همیشگی را علیه بهاییان مطرح می‌کنند.
از سوی دیگر، شامگاه یکشنبه در حساب وزارت خارجه‌ی آمریکا در فیسبوک بیانیه‌ای به نقل از سخنگوی این وزارتخانه به زبان فارسی به مناسبت نه سال حبس رهبران بهایی در ایران منتشر شد. در این بیانیه به "محکومیت ناعادلانه" مدیران جامعه بهایی ایران اشاره شده است: «پرونده‌های آنها مدرکی دیگر است بر ادامه بی‌توجهی و نقض حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین توسط ایران. ما حبس ادامه‌دار آنها، و همچنین گزارش‌ها در مورد آزار آنها در دوران حبس، را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم تا آنها را به همراه همه دیگر زندانیان عقیدتی، فورا آزاد کند.»
مهوش ثابت از نیمه اسفندماه ۱۳۸۶ و فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم از اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷ در زندان به سر می‌برند. این افراد عضو هیئتی به نام "یاران" بودند که اداره امور اقلیت بهایی در ایران را بر عهده داشت. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اما آنان را به داشتن روابط با کشورهای خارجی، اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و افساد فی‌الارض متهم کرده است.

نفرت‌پراکنی علیه بهاییان در دولت روحانی تشدید شده است"

جامعه جهانی بهاییان در گزارشی از تشدید آزار و اذیت بهاییان در دولت روحانی خبر داده است. بر اساس این گزارش در سه سال دولت روحانی ۱۵۱ بهایی دستگیر شده‌اند و در ۳۸۸ مورد محل کسب بهاییان تعطیل یا تخریب شده است.
جامعه جهانی بهاییان روز سه‌شنبه (۲۵ اکتبر برابر ۴ آبان) گزارش سالانه خود را درباره اذیت و آزار بهاییان در ایران منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس که بخش‌هایی از این گزارش ۱۲۲ صفحه‌ای را منتشر کرده، با وجود وعده‌های حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر پایان دادن به تبعیض‌های دینی، اذیت و آزار بهاییان در ایران همچنان ادامه دارد.
این گزارش دولت روحانی را متهم کرده که با انتشار بیش از ۲۰ هزار متن تبلیغاتی علیه بهائيت، "کمپین نفرت‌پراکنی علیه بهاییان" را تشدید کرده است.
بر اساس این گزارش از زمان روی کار آمدن دولت روحانی در اوت ۲۰۱۳ تا کنون حداقل ۱۵۱ بهایی دستگیر شده‌اند و بیش از ۳۸۸ مورد تبعیض اقتصادی علیه بهاییان از طریق تهدید و ارعاب برای بستن محل‌های کسب و کارشان ثبت شده است.
همچنین از زمان آغاز دولت روحانی تا کنون هزاران بهایی از ورود به دانشگاه منع شده و ۲۸ دانشجوی بهایی نیز اخراج شده‌اند.
بیشتر بخوانید: گزارش وزارت خارجه آمریکا: ۳۸۰ زندانی دینی در ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۳ فتوا داد که تجارت با بهاییان برای مسلمانان ممنوع است. رهبر جمهوری اسلامی همچنین تصریح کرد: «هرگونه معاشرت با این فرقه ضاله ممنوع است».
جامعه جهانی بهاییان همچنین در گزارش خود تصریح کرده هر دولتی که در جمهوری اسلامی بر سر کار می‌آید برای پایان بخشیدن به دهه‌های طولانی اذیت و آزار سیستماتیک بهاییان با مانع روبرو می‌شود.
در ادامه آمده است: «دولت ایران به جای آنکه سعی کند به وعده خود برای پایان دادن به تبعیض دینی عمل کند، استراتژی تبعیض و ستم بر بهاییان را از دستگیری و زندان به سمت راه‌هایی برده که هزینه کمتری دارد مثل محرومیت‌های اقتصادی و تحصیلی.»
بیشتر بخوانید: محکومیت ۲۴ شهروند بهایی به ۱۹۳ سال زندان
بانی دوگال، نماینده بهاییان در سازمان ملل درباره رفتار جمهوری اسلامی با بهاییان گفته است: «آنچه که ما در رفتار حکومت ایران با بهاییان می‌بینیم، بخشی از تلاشی پنهانی برای تخریب جامعه بهایی به عنوان یک نهاد زنده و پویاست.»
گزارش جامعه جهانی بهاییان نشان می‌دهد که آزار و شکنجه بهاییان از سال ۲۰۰۵ و از آغاز به کار دولت محمود احمدی‌نژاد تشدید شده است. در دولت احمدی‌نژاد بیش از ۸۶۰ بهایی بازداشت شدند که حدود ۲۷۵ نفر از آنها به زندان بلندمدت فرستاده شدند و ۹۵۰ مورد توقیف اقتصادی برای بهاییان اجرا شده است. ۸۰ مورد هم به محل کسب و کارشان حمله و تخریب شده است.
بیشتر بخوانید: تلاش‌های پی‌گیر بهاییان ایران برای دستیابی به آموزش عالی
در این گزارش از جامعه جهانی خواسته شده که برای پایان دادن به تبعیض علیه بهاییان به دولت ایران فشار بیاورد. نماینده بهاییان در سازمان ملل گفته این گزارش نشان می‌دهد که تنها راه برای وادار کردن جمهوری اسلامی به رعایت حقوق بزرگترین اقلیت غیرمسلمان در ایران، فشار بر این حکومت از طریق مجامع بین‌المللی، رسانه‌ها و فعالان اجتماعی و مدنی است.http://www.dw.com/fa-ir

اسناد مصادره اموال و منع کار بهائیان در ایران


بنابر گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز اسناد مربوط به نقض حقوق شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی که در اختیار این رسانه قرار گرفته است، منتشر می شود.این اسناد به مواردی از جمله دستور دادستان انقلاب اسلامی استان بوشهر مبنی بر اینکه تعدادی از منازل بهائیان توسط بنياد مستضعفان ضبط و مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین در یکی دیگر از اسناد موجود وزارت کار و امور اجتماعی از هر گونه دریافت شکایت صدها هزار نفر بهائیان اخراج شده از مشاغل خودداری به عمل آورده است، می باشد.
در اسنادی که منتشر می شود نامه ی به اداره ثبت اسناد و املاک خورموج از سوی دادستانی استان بوشهر نیز وجود دارد که در آن به صورت مشخص عنوان شده است که کلیه اموال و منازل بهائیان در خورموج و حومه مصادره و در اختیار بنياد مستضعفان بوشهر قرار بگیرد. در این اسناد زمین و باغات و منازل که به نام نام افراد بهایی ثبت شده است به نام بنياد مستضعفان انتقال داده شود و از آنان استفاده شود.
در یکی دیگر از اسناد موجود شرکت سهمامی امناء وابسته به بنیاد مستضعفین خطاب به یکی از شهروندان بهایی به نام احمد شیوه کش فرصت ده روزه داده است تا پس از ابلاغ اخطاریه این نهاد انقلابی منزل وی تخلیه و در اختیار بنياد مستضعفان قرار بگیرد.
در سندی که به شماره ١٧٣ از سوی دادستانی انقلاب اسلامی استان بوشهر نوشته و ارسال شده است به شخصی به نام فقه الاسلام آقای آشیخ حسن بحرانی سرپرست مستعضعفین ماموریت داده شده است که وی به صورت مستقیم تعدادی خانه از بهائیان در خورموج را مصادره کند.
خبرنگار بهایی نیوز در گفتگویی با یکی از بهائیان این منطقه که سالها پیش از این شهر مهاجرت کرده است درخصوص نحوه برخورد ماموران در آن زمان جویا شده است که وی پاسخ میدهد: این ماموریت توسط بنیاد مستضعفان اجرا شد و خانه خیلی از بهائیان از جمله املاک پدری و آباء ما مصادره شد تنها به دلیل اینکه باور مذهبی ما بهایی بود.
براساس گفته های منابع مطلع برخورد با بهائیان شهر خورموج پس از انقلاب بسیار شدید توصیف شده است و اهالی متعصب با هدایت نیروهای تندروی مذهبی بسیاری از بهائیان را مجبور به ترک آئین بهایی و مسلمان شدن کردند که به همین دلیل بسیاری از بهائیان از این منطقه مهاجرت کردند.
همچنین در سند مربوط به عدم دریافت شکایت بهائیان درخصوص محرومیت از اشتغال در شرکت های خصوصی و دیگر مراکز دولتی و غیردولتی نیز مشاهده می شود.
به استناد این بخشنامه مراجع قانونی از جمله وزارت کار از دریافت شکایت صدها هزار نفر بهائیان اخراجی خودداری کردند و حقوق قانونی و غرامت اخراج و سابقه خدمت آنان پرداخت نشده است و هنوز هم پرداخت نشده است.
این بخشنامه مربوط به دورانی است که احمدتوکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر کار فعالیت می کرد.
در لینک خبری تمامی اسناد به صورت تفکیک شده جهت مطالعه دقیق تر منتشر شده است.
منبع خبر : https://goo.gl/Qprmoi
به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( Bahainews) بپیوندید.

اسناد مصادره اموال و منع کار بهائیان در ایران