جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ خرداد ۲۵, پنجشنبه

چرا رفتار دوگانه با قاتلین بهائیان و مسلمانان؟ «مشکل از دادگاه نیست، مشکل از قانون است.»

در مملکتی که اگر یک بسیجی و یا حزب اللهی کوچکترین صدمه ای ببیند، ظرف چند ساعت یا حد اکثر چند روز مسبب دستگیر و به سرعت مجازات می شود، قاتلین بهائیان یا به راحتی «متواری» می شوند (مثل قاتل جناب عطاءالله رضوانی) یا اگر هم دستگیر شوند و حتی به قتل اعتراف هم بنمایند، سرانجام با یک حبس کوتاه مدت و ناعادلانه آزاد می شوند. امروز از وکیل و حقوقدان برجسته دکتر مهناز پراکند سؤال کردم علت این رفتار دوگانه نسبت به بهائیان و مسلمانان چیست؟ در پاسخ فرمودند:«در یک پروندۀ قتل معمولی قرار تأمینی که برای متهم به قتل صادر می شود، قرار بازداشت است و باید در بازداشت بماند تا زمانی که حکم قطعی او صادر شود. اما در پرونده های اینچنینی که مقتول فردی است بهائی یا غیر مسلمان و بدتر از آن قاتل ادعا می کند اعتقاد داشته که مقتول مُرتد بوده وکُشتنش عین ثواب است، در این صورت حکمی که علیه این قاتل صادر می شود ممکن است دیه و فقط چند سال حبس باشد که برای حبس و دیه قرار وثیقه صادر می شود.تازه اگر دادگاه ادعا کند ثابت شده مقتول مُرتد بوده و اعتقادِ قاتل به مُرتد بودن او درست است، قاتل فقط بخاطر اینکه بدون اجازۀ دادگاه او را کُشته است ممکن است یک حکم حبسی بگیرد. دیه هم ندارد. مشکل از دادگاه نیست مشکل از قانون است.»

۱۱ شهروند بهایی طی دو روز اخیر به زندان منتقل شده‌اند


مرتضی اسماعیل پور – دستگاه امنیتی وزارت اطلاعات طی دو روز گذشته دست کم ۱۱ شهروند بهایی را در دو شهر گرگان و شاهین‌شهر بازداشت و به زندان منتقل کرده است.

مژده ظهوری، فرحناز تبیانیان، مریم دهقانی یزدلی، هوشمند دهقانی یزدلی، شیدا قدوسی، پونه ثنائی، پریسا شهیدی، میترا نوری و نازی تحقیقی از جمله بازداشت‌شدگان اخیر شهر گرگان هستند که به زندان امیرآباد این شهر منتقل شده‌اند و هم اکنون در بند عمومی‌ بسیر می‌برند.

اما بازداشت‌شدگان شاهین‌شهر در استان اصفهان فریده عبدی و نوشین سالکیان بودند که روز گذشته پس از احضار از سوی دادسرای  و بازجویی دو ساعته در دادسرا به زندان دولت‌آباد منتقل شده‌اند.

بنا به خبرهایی که به کیهان لندن رسیده، تعداد افرادی که در شهر گرگان بازداشت می‌شوند افزایش خواهد یافت و طی  دو روز اخیر وزارت اطلاعات احضاریه تعدادی دیگر از شهروندان بهایی ساکن استان گلستان را صادر کرده است.

۹ شهروند بهایی که در گرگان توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند از جمله بهائیانی هستند که در یک پرونده توسط دادگاه انقلاب استان گلستان پیشتر به ۱۹۳ سال و پس از اعتراض به رای دادگاه در دادگاه تجدید نظر احکام ۶،۹ و ۱۱ سال به ۱ سال و ۹ ماه تا ۱ سال و شش ماه کاهش یافت.

بهائیان بازداشت شده در گرگان که به همراه تعدادی از بهائیان گنبد کاووس و مینودشت در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۱ بازداشت شده بودند در حالی به زندان منتقل شده‌اند که ماموران بدون اطلاع قبلی به منازل آنان رفته و ضمن تفتیش مجدد و کامل منازل آنان به زندان منتقل کرده‌اند در حالی که این افراد با قرار وثیقه آزاد بودند و دایره اجرای احکام می‌بایست با صدور احضاریه آنان را درباره لزوم به معرفی به زندان مطلع می‌ساخت.

تعدادی از این افراد که به زندان محکوم شده‌اند خود از خانواده زندانیان بودند که طی ۴ سال اخیر به دلیل تبعید همسران خود در زندان رجایی‌شهر هر هفته بیش از ۴۰۰ کیلومتر را طی می‌کردند تا در روز چهارشنبه نیم ساعت با عزیزان خود ملاقات کنند و مجدد به گرگان بازگردند که حال با بازداشت آنان از جمله پریسا شهیدی همسر کمال کاشانی، مژده ظهوری همسر فرهاد فهندژ و فرحناز تبیانیان همسر فرهمند ثنایی، ملاقات هفتگی آنها دچار اختلال خواهد شد و با این روند احتمال می‌رود ملاقات‌ها به ندرت صورت گیرد. همچنین در میان بازداشت‌شدگان افرادی همچون شهره صمیمی ‌همسر شهنام جذبانی و کاملیا بیدلیان همسر نوید معلم که هر دو هم اکنون بیش از یک ماه است که در زندان هستند و یا مریم دهقانی یزدلی و هوشمند دهقانی یزدلی خواهر و برادر  و همچنین خانم پونه ثنایی خواهر فرهمند ثنایی است که هم اکنون در زندان رجایی‌شهر پس از گذشت ۴ سال بدون یک روز مرخصی محبوس است.

همچنین یک منبع مطلع به کیهان لندن گفته است، ماموران وزارت اطلاعات به دنبال بازداشت دیگر بهائیان پرونده استان گلستان هستند و طی روز گذشته احضاریه‌ای به منزل پدر روفیا پاکزادان ارسال کرده‌اند و در کنار آن خانم سودابه مهدی‌زاده توانسته به مدت یک هفته از وزارت اطلاعات فرصت دریافت کند تا کارهای اداری خود را به پایان برساند و پس از آن خود را به زندان امیرآباد گرگان معرفی کند.

زندان امیرآباد از جمله زندان‌های غیراستاندارد در ایران است که به دلیل عدم تفکیک زندانیان عقیدتی و عمومی‌ دچار مشکلات بسیاری است. از جمله مواردی که طی سال‌های اخیر درخصوص این زندان مورد انتقاد بوده، عدم امکانات بهداشتی مناسب است.

بنا بر اطلاعات رسیده، احکام صادره درخصوص محکومیت شهروندان بهایی ساکن استان گلستان به شرح زیر است:

فرحناز تبیانیان، پونه ثنایی، مونا امری حصاری، بهنام حسنی، پریسا شهیدی، مژده ظهوری، پریوش شجاعی، هنا عقیقیان در شهر گرگان، شهره صمیمی در شهر مینودشت، بیتا هدایتی، وثاق سنایی و هنا کوشکباغی در شهر گنبد کاووس به ۱ سال و ۹ ماه زندان؛ روفیا پاکزادان، سودابه مهدی نژاد، میترا نوری، شیوا روحانی، هوشمند دهقان، مریم دهقان، نازی تحقیقی از بهائیان شهر گرگان، کاملیا بیدلیان و نوید معلم در شهر مینودشت هر کدام به ۱ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند. همچنین تینا موهبتی که پیشتر به یک سال و نه ماه زندان محکوم شده بود حکم وی باطل و به جریمه نقدی سه میلیون تومانی محکوم شده است.  حکم دادگاه تجدید نظر شهنام جذبانی از بهائیان مینودشت و شیدا قدوسی از بهائیان شهر گرگان که هر کدام به ١١سال زندان محکوم شده‌ بودند هنوز ابلاغ نشده است.

روند محاکمه‌ این افراد به طور جداگانه از سال ۱۳۹۳ آغاز و حکم آنان به طور دسته‌جمعی صادر شده است.

«همکاری با دول متخاصم از طرق کمک و فعالیت موثر در پیشبرد اهداف فرقه‌گرایانه و ضد اسلامی و ضد شیعی دولت‌های مستکبر و متخاصم» و «تبلیغ به نفع بهائیت و علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق مشارکت در اجرای طرح روحی در سطح استان گلستان» و «عضویت در تشکیلات غیرقانونی» از جمله اتهامات این افراد در دادگاه انقلاب استان گلستان بوده است.

اما  فریده عبدی و نوشین سالکیان دو تن از شهروندان بهایی ساکن شاهین‌شهر در استان اصفهان در تاریخ سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶  پس از احضار از دادسرا بازداشت و به زندان مرکزی زنان به نام زندان دولت آباد منتقل شدند.

پیشتر در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ماموران وزارت اطلاعات شهر شاهین‌شهر به منزل دو شهروند بهایی به نام پروین افشار و نیکان اخوان مراجعه کرده بودند که پس از چند ساعت تفتیش و دو ساعت بازجویی بازداشتی صورت نگرفت. حالا پس از گذشت بیش از یک ماه این دو شهروند بهایی بازداشت و به زندان زنان اصفهان در زندان دولت آباد منتقل شده‌اند.

طبق قوانین ایران، بهائیان از حقوق برابر با دیگر شهروندان ایرانی که دین آنان به رسمیت شناخته شده‌، برخوردار نیستند و آئین بهایی به عنوان «فرقه ضاله» معرفی می‌شود که این امر در تناقض با حقوق شهروندی هر ایرانی در کشور ایران است.

طی سال‌های پس از انقلاب بهائیان همواره مورد آزار و اذیت و تبعیض قرار گرفته‌اند که از جمله می‌توان به بازداشت‌های گروهی، محرومیت از تحصیل، منع کار، منع خاکسپاری در بعضی از نقاط کشور، محرومیت از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و گاه مقاطع پیش از دانشگاه اشاره کرد.

پیام بیت العدل اعظم دربارۀ شهادت جناب فرهنگ امیری در یزد

پیام ٢٨ مهر ١٣٩۵
۵ شهرالعلم ١٧٣
٢٨ مهر ١٣٩۵
احبّای صبور و ممتحن مهد امر الله ملاحظه فرمایند
در ایّامی که برادران و خواهران روحانی شما با شعف و سرور فراوان مشغول فراهم آوردن تمهیدات لازم برای برگزاری جشنوارۀ افتتاح اوّلین امّ‌المعابد قارّۀ امریکای جنوبی بودند، خبر قتل جناب فرهنگ امیری در شهر یزد موجب حزن و اندوه عمیق این جمع گردید. کمک اهالی محل در دست‌گیری سریع یکی از مجرمین، اقدامات اوّلیّۀ مأمورین پلیس، و آمادگی وکیل مدافع برای مساعدت قانونی گویای این واقعیّت است که بخش‌های مختلف اجتماع در آن سرزمین مقدّس همگی از ظلم و ستم بیزارند و این عمل شنیع را تقبیح می‌نمایند. جدّیّت بازپرس مسئول و وعدۀ رسیدگی به این واقعۀ محزنه بر اساس تساوی کلّیّۀ شهروندان در برابر قانون خبری نویدبخش است. گزارش‌های واصله، حال این نکته را روشن می‌سازد که تعصّبات مذهبی انگیزۀ اصلی این قتل بوده است. ایرانیان روشن‌ضمیر و جامعۀ بین‌المللی اکنون مشتاق‌اند بدانند که روند اجرای عدالت چه خواهد بود و اقدامات تحریک‌آمیز و جوّ موجودی که ارتکاب چنین اعمالی را ممکن می‌سازد کی پایان خواهد یافت.
خانوادۀ فرهنگ امیری در گذشتۀ ایّام در راه سقایت شجرۀ امر الهی جان نثار کرده و مظالمی فراوان متحمّل شده‌اند. آن نفس نفیس نیز خود طیّ سالیان بعد از انقلاب اسلامی صدمات متعدّدی را به خاطر انتساب به نام مبارک حضرت بهاءالله با رضایت خاطر پذیرفت و با مناعت طبع به زندگی شرافت‌مندانۀ خویش ادامه داد. انگیزۀ اعمالش اعتقاد به یگانگی نوع بشر، رفع تعصّبات، و خدمت به وطن مألوف بود. در بین همسایگان به محبّت و ملاطفت و به درایت و تواضع معروف بود و با انقطاع از امور دنیوی به امرار معاش می‌پرداخت و با احدی مشکلی نداشت. محیط خانواده‌اش مملوّ از عشق و عطوفت بود و فرزندانش را تشویق می‌کرد که زندگی خود را به زیور امانت و صداقت مزیّن نمایند. آن روح پاک و آن قلب بی‌کینه و تابناک در سنّ شصت و سه سالگی با مظلومیّت تام جان شیرین فدا کرد، علم شهادت عظمی برافراخت، در عالم بالا به بزم لقا پیوست و در ملکوت ابهی به محضر دیگر شهدای این امر نازنین از جمله پدر بزرگوار و شش تن دیگر از خویشاوندانش که همگی شصت و یک سال پیش در هرمزک یزد جان خود را در راه امر جمال اقدس ابهی فدا نمودند عزّ ورود یافت.
تحیّات قلبی و مراتب تسلیت صمیمانۀ خود را به همسر عزیز، فرزندان گرامی، مادر محترم و دیگر بازماندگان آن متصاعد الی ‌الله تقدیم می‌داریم و در اعتاب مقدّسۀ علیا برای ارتقای روح پرفتوحش و هم‌چنین جهت سکون و آرامش کلّیّۀ اعضای آن خاندان مؤمن و محترم دعا می‌کنیم.
[امضا: بیت العدل اعظم]