جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ فروردین ۱۰, پنجشنبه

نظر دیانت بهائی درباره اعتقاد به چشم زخم، استخاره، تفأل و عطسه چیست؟

حضرت عبدالبهاء درباره اعتقد به چشم زخم و امثال آن مي‌فرمايند :
«هواللّه ای بنده الهی، در خصوص چشم پاک و ناپاک يعنی اصابت عين مرقوم نموده بوديد. اين محض توهّم است؛ ولی احساساتی از اين وهم، در نفوس حاصل گردد. آن احساسات سبب حصول تأثّرات شود. مثلاً نفسی به شور چشمی شهرت يابد که اين شخص بد چشم است و نفْسی ديگر معتقد و متيقّن به تأثّرات چشم. چون آن شخص به «بد چشم» مشهور، نظری به اين بيچاره نمايد، اين متوهّم مضطرب گردد و پريشان خاطر شود و منتظر ورود بلائی گردد. اين تأثّرات سبب شود و وقوعاتی حاصل گردد و اِلّا نه اينست که از چشم آن شخص آفتی صادر شد و به وجود اين شخص رسيد. لهذا اگر نفْسی به قلبش چنين خطوری کرد که فلان شخص، شور چشم است و مرا نظر نمود، فوراً به ذکر الهی مشغول شود تا اين وهم از قلب زائل گردد … » (حضرت عبدالبهاء، مکاتيب حضرت عبدالبهاء، جلد3، صص 258-257)
«امّا در خصوص چشم زخمی، يعنی اصابة العين که در عربی عَيْنُ الکَمَال گويند مرقوم نموده بوديد که چشم شور را آيا اثری هست؟ در چشم چنين اثری نيست، ولی در تأثير و تأثّر نفوس حکمتی بالغه موجود. اين مِنْ حيث العموم. امّا نفوس ثابته راسخه مصون از اين حادثه و اگر چنانچه نفْسی را وهم و تأثّری حاصل شد، نود و پنج مرتبه «يَا اَللّهُ الْمُسْتَغَاث» بر زبان راند» (حضرت عبدالبهاء، گنجينه حدود و احکام، ص 454)
« … امّا عطسه، در ساحت اقدس، اين امور ملحوظ نه؛ و اجرای امور خيريّه به عطسه و دون آن منوط و مشروط نبود و نيست» (همان)
هم چنین در مکتوبی خطاب به شخصی که دراین باره سوال نموده بود می فرمایند:
«امّا مسأله ثالث یعنی فال و رمل، آنچه در دست ناس است امريست موهومِ صِرف؛ ابداً حقيقی ندارد و امّا مسأله چهارم که تفاؤل و تشاؤم واعتاب و اقدام و اقتران و نواصی باشد، يعنی تملّک حيوانات ذي روح. فال خوب سبب رَوح و ريحان است، اما تشاؤم يعنی فال بد، مذموم و سبب انفعال» (حضرت عبدالبهاء، مکاتيب حضرت عبدالبهاء، جلد2، ص 306)
«ای بنده الهی، … از علم نجوم سؤال نموده بودی؛ آنچه تعلّق به رياضيات دارد، آن مقبول و آنچه از پيش منجّمين قديم تأسيس نموده اند و تأثيرات عظيمه در تربيع و تثليث دانسته و از قران کواکب در مواقع و سير وحرکت در منطقة البروج و استقامت نجوم و تأثير ساعات و تخصيص اوقات مرقوم نموده اند و در کتب موجوده مذکور، عبارت از تصوّرات و افکار اسلافست و اساس متين غير موجود. ولی نفوسی از پيشينيان به قوّه تبتّل اطّلاع بر بعضی از اسرار کون يافته و از روابط و تعلقاتی که در بين موجوداتست اطّلاعی حاصل نموده؛ آنان مطّلع بر بعضی اسرار خفی که در حقايق اشياست واقف گشتند و بعضی وقايع آتيه از روابط موجودات استنباط نمودند. اين محل انکار نه؛ چنانکه در رساله خال در ذکر نجم بازغ که دلالت بر ولادت حضرت روح مينمود مرقوم. امّا به اوهامات مندرجه در کتب نجوميّه قطعيّا اعتماد نه. وامّا مسأله عطسه وهم صرف است. اين دور مبارک اين اوهام را از ميان برد. ذکرش نيز جائز نه …» (حضرت عبدالبهاء، مکاتيب حضرت عبدالبهاء، جلد3،ص 256)
حضرت وليّ امراللّه نیز درباره استخاره و تفأل از کتاب اقدس مي‌فرمايند :
«راجع به سؤال اخير (هنگاميکه وسائل مشورت مفقود و شخص در انجام امر مهمّی متردّد استخاره نمودن با کتاب اقدس، چگونه است) فرمودند در اين موارد، آنچه لازم و واجب، توجّه تامّ و استمداد از مصدر فيض و الهام است، لاغير و اگر چنانچه تأجيل در تصميم ممکن، تا وسائل مشورت فراهم گردد احسن و اَنْسَب است» (حضرت شوقی ربانی، گنجينه حدود واحکام، ص462)
برگرفته از گلزار تعالیم بهائی، گردآوری ریاض قدیمی، صص 363-361
نظرها و دیدگاه های ارائه شده در این مقاله، مربوط به نویسنده است

بازداشت پنج شهروند بهایی در اصفهان

سیمین فهندژ سخنگوی جامعه جهانی بهایی در ژنو در گفتگویی با رادیو فردا خبر بازداشت پنج شهروند بهایی در اصفهان را
تائید کرد.

پیشتر خبرگزاری بهایی نیوز خبر داده بود که ماموران امنیتی صبح دوشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۶ با مراجعه به منزل چهار شهروند بهایی ساکن شهر اصفهان،به نام‌های احسان اشتیاق، عنایت نعیمی، فرزاد همایونی و سروش پزشکی، پس از تفتیش منزل، آنان را بازداشت کرده اند.

خانم فهندژ می گوید سهراب نقی‌پور نیز در اصفهان بازداشت شده است.

اخراج دانشجویان بهایی و پلمپ مغازه های بهاییان در ماه های گذشته در ایران ادمه داشته است.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، اسفندماه سال گذشته در نخستین گزارش خود گفت «وضعیت اقلیت‌های رسمی و غیر رسمی دینی در ایران همچنان به شدت نگران‌کننده است.»

خانم جهانگیر افزود: «بهایی ها همچنان به طورسازمان‌یافته و هدفمند،مورد تبعیض قرار می‌گیرند و از داشتن حق زندگی محرومند.»

جامعه جهانی بهایی روز ۱۶ شهریور نیز در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از او خواسته بود که به «سرکوب اقتصادی بهاییان» در ایران پایان دهد.

این نهاد مدافع حقوق بهاییان از «آپارتاید اقتصادی» علیه بهاییان در ایران انتقاد کرده و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به «اتخاذ سیاست‌های عمدی» و «تبعیض‌های سازمان‌یافته» علیه بهاییان متهم کرده بود.

جمهوری اسلامی، آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد حکومت بارها علیه آن سخنانی گفته‌اند. در این ارتباط، به گزارش جامعه جهانی بهایی، از زمان دولت محمود احمدی‌ نژاد به این سو، طی نزدیک به ۱۱ سال، بیش از ۸۶۰ باورمند بهایی بازداشت و ۲۷۵ تن از آن‌ها در نهایت محکوم و روانه زندان شدند.

به گفته جامعه جهانی بهایی، ایران، خانه نزدیک به ۳۰۰ هزار تن از باورمندان آن به شمار می رود.

انصاف حضرت عبدالبهاء در تمجید از امیرکبیر


در بدایع‌الآثار چنین مرقوم شده است که حضرت عبدالبهاء روز 17 فوریه فرمودند:
"فی‌الحقیقه یک نفر کاردان دانا در ایران نبود و نفس آگاهی یافت نشد. حال به امید آن هستند که بعضی اهالی شرق در اروپا تحصیل نموده به ایران بروند و سبب آبادی شوند. بر فرض تحصیل صحیح و عمل به صواب هزار سال وقت می‌خواهد تا ایران آبادی و عمران یابد و طهران مثل پاریس شود. آن وقت هم مقاومت اروپا ننماید. میرزا تقی‌خان صدراعظم با آن که ظلمی بر امر کرد که تا حال کسی چنین ظلمی نکرده، معهذا در امور سیاسی و مسائل مُلکی اساسی گذارد که واقعاً نهایت متانت را داشت و حال آن که در هیچ مدرسه‌ای از اروپا داخل نشده بود. بلی، تحصیل صحیح مُمِدّ حالِ شخصی است که دانا و آگاه و مؤیَّد باشد. ولی اگر دانش فطری و تأیید الهی نباشد، فقط تحصیل چه ثمر و اثری دارد..." (بدایع‌الآثار، ج2، ص144)
Bahainews مجموعه بهايى نيوز

کشتی غرق ناشدنی تایتانیک با بیش از 1500 سرنشین در 100 سال پیش در اقیانوس اطلس شمالی غرق شد


کشتی غرق ناشدنی تایتانیک با بیش از 1500 سرنشین در 100 سال پیش در اقیانوس اطلس شمالی غرق شد. این تراژدی، دستمایه ای برای چندین داستان سرایی حماسی شده است. در میان تمام این داستانها، یکی از شگفت انگیزترین آنها مربوط به داستان یک مرد 68 ساله ایرانی ای است که در این کشتی نگون بخت حاضر نبود ولی قرار بود که مسافر آن باشد.
 رسانه های اروپایی و آمریکایی از عباس افندی معروف به عبدالبها، با عناوینی چون فیلسوف، پیامبر صلح و حتی رجعت مسیح یاد کرده اند. دوستداران آمریکاییش هزاران دلار برایش فرستاده بودند تا بلیط تایتانیک را خریداری کند و از او تمنا کرده بودند که با نهایت توانگری به آمریکا سفر کند. وی این تقدیمی را قبول نکرد و در عوض پولش را به خیریه داد.

" از من خواسته شد که با کشتی تایتانیک سفر کنم". او بعدها گفت، " قلبم گواهی می داد که نباید چنین کنم".
 در عوض عبدالبها سفر دریایی خود را به نیویورک با کشتی معمولی سدریک انجام داد. تمام روزنامه های بزرگ در نیویورک، رسیدن وی و سفر 8 ماهه ای را که ساحل به ساحل پیموده بود، منعکس کردند.این خارجی مولوی به سر(نوعی کلاه شرقی که در دوره قاجار مرسوم بود) در "ردایی شرقی" صفحه اول خبرها را به خود اختصاص داده بود.
 نیویورک تایمز گزارش کرد که پیام او " دوری گزیدن ازانواع تعصبات ملی، نژادی و دینی" است؛ این مقاله همچنین سخنی از عبدالبها را مستقیما نقل کرد که عنوان می داشت:" زمان آن رسیده است که بشر، پرچم وحدت عالم انسانی را بر افرازد و باشد که به واسطه آن قواعد جزم اندیشانه، متعصبانه و خرافات پایان پذیرد!".
 بارها مطبوعات، او را پیامبر و به خصوص "پیامبر ایرانی" خطاب می کردند. یک سرخط خبری، سخنرانی او را در دانشگاه استنفورد اینگونه پی گرفت که:" پیامبر می گوید که پیامبر نیست!". عبدالبها در حقیقت، رهبر دیانت تازه برآمده بهایی در آن زمان بود؛ هرچند مرتبا پیامبر بودن خود را انکار می کرد.
 او امری را که توسط پدرش، بهاءالله در میانه قرن نوزدهم، بنیانگذاری شده بود، ترویج می کرد؛ دیانتی که ریشه در وحدت تمام ادیان داشت. در آن زمان تنها چند صد نفر بهایی در آمریکا زندگی می کردند در حالیکه امروز 150000 بهایی در آنجا ساکنند. همه روزه و در تمام ماهها، جمعیت (گاهی هزاران نفر)از سراسر آمریکا برای شنیدن سخنرانی او گرد می آمدند. او در کنیسه ها مسیح را می ستود، در کلیساها، از عظمت تعالیم حضرت محمد سخن می گفت و در طی سفرهایش افراد نامی ای چون آندرو کارنگی، الکساندر گراهام بل و جبران خلیل جبران علاقه مند بودند که او را همراهی کنند 
منبع: هافینگتن پست
نویسنده:  Rainn Wilson

خرابکاری در خانه مرد ایرانی ( بهایی) در پورتلند اورگان






رسانه های محلی در شهر پورتلند در ایالت اورگان آمریکا گزارش می دهند که پلیس مشغول تحقیق درباره حمله "تعصب آمیز" به خانه یک مرد متولد ایران است.
بنابه گزارش ها هاسل افشار ۳۳ ساله که بهایی است وقتی از سفری سه روزه از کانادا برگشت متوجه خرابکاری در خانه دو طبقه اش و شعارهای نژادی بر در و دیوارها شد.
روی در و دیوارها شعار "تروریست" و "مسلمان" دیده می شود و از او می خواهد "از آمریکا برود."
به گزارش "گروه خبری پامپلین" خرابکار یا خرابکاران یادداشتی با هفت گلوله که به شکل صلیب چیده شده بود روی میزی در خانه آقای افشار گذاشته اند.
در این یادداشت آمده: "اگر ماه دیگر اینجا ببینمت، با تیر می زنمت و خانه ات را می سوزانم." @bahainews
علاوه بر شعارهای رکیک بر دیوارها که با رنگ قرمز نوشته شده مبل او پاره شده و اسباب و اثاثیه و اشیای خانه اش به هم ریخته شده است.
آقای افشار به این رسانه گفت که پس از تمیز کردن خانه اش قصد دارد آن را بفروشد و آمریکا را ترک کند.
او می گوید دوستانی در استرالیا و کانادا دارد که هرگز این نوع تبعیض را تجربه نکرده اند.
او به این نشریه گفت: "قصد ندارم قهرمان بازی در بیاورم و بجنگم. نخواهم نشست تا کسی به من تیراندازی کند."
او گفت اخیرا در پارکینگ یک مرکز خرید مردی به او نزدیک شد و فریاد زد: "از آمریکا برو بیرون! نمی خواهیم اینجا باشی."
آقای افشار می گوید که به عنوان یک بهایی در ایران هدف آزار پلیس بوده است.
سرهنگ چاد گایدو از اداره پلیس گفت که تحقیقات کاملی درباره حادثه شروع شده است.
او گفت: "او از خاورمیانه می آید و همین سرنخ ماست. برای همین است که تحقیقات را انجام می دهیم و نگران آن هستیم."

منبع خبر بی بی سی فارسی

معبد لوتوس در دهلی هندوستان


تبلیغ این معبد حتی در آذرماه سال 88 گریبان روزنامه همشهری، ارگان رسمی شهرداری تهران در زمان ریاست خلبان قالیباف را گرفت و آنرا تا مرز توقیف موقت از سوی هیات نظارت بر مطبوعات پیش برد. اما متاسفانه تعداد بسیاری از مراكز و مجریان تورهای مسافرتی به كشور هندوستان بدون توجه به زوایای پنهان این معبد به ظاهر زیبا، بازدید از " لوتوس" را به عنوان برنامه اصلی خود معرفی می كنند، بدون اینكه بدانند بهائیان با برنامه ریزی گسترده در تلاش هستند تا از میان بازدید كنندگانی كه تحت تاثیر عظمت این بنا گرفته اند، افرادی را به این فرقه ساخته شده توسط بها، جذب كنند.استراتژی معبد سازی... بهائیان اما در طول سالیان متمادی به این نتیجه رسیده اند كه به دلیل نداشتن پشتوانه عمیق دینی باید از ابزارها دیگری برای دیده شدن خود استفاده كنند. از این رو بیت العدل بهائیان تصمیم گرفت با ساختن معابد مختلف در سراسر جهان با استفاده از بهترین معماران این مكان ها را به محلی برای بازدید علاقه مندان نسبت به معماری تبدیل كرده و از این ره آورد ضمن ساختن تاریخ برای خود به جذب بازدیدكنندگان به فرقه بهائیت نیز اقدام كند. ساخت مشرق الاذكارهایی در شهرهای فرانكفورت آلمان، عشق آباد، سیدنی، اوگاندا، پاناما، ایالات متحده و ... كه در قاره های مختلف جهان واقع شده اند نشان از برنامه ریزی گسترده بهائیان برای جذب گردشگران در نقاط مختلف جهان به سوی معابد این فرقه دارد.

معبد بهائیان در فرانكفورت آلمان
در این میان تبلیغ و ترویج معابدی نظیر "لوتوس " در كشور بسیار عجیب به نظر می رسد و جا دارد مسوولان، نظارتی جدی را بر روی آگهی ها تبلیغی این معبد، تورهای مسافرتی و شركت های ساختمانی كه اقدام به طراحی سازه های مشابه می كنند، انجام دهند.