جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ فروردین ۷, دوشنبه

سینا دهقان و حکایت روحانیت مُقصرِ تندرو


شبکه های اجتماعی محفلی برای هم اندیشی و اشتراک واژگانی است که عمدتا مربوط به گروه خاص نیست و می توان سلایق متعددی در آن یافت.روحیات ما ایرانیان بر آن محور است که گاه بر سر بعضی مسایل، همه یکصدا خواهان یک موضوع مشخص می شویم و از این شبکه های اجتماعی نیز تمام بهره را می جوییم. حکم اعدام سینا دهقان جوان ایرانی که به دلیل نوشتن کلماتی توهین آمیز علیه پیامبر اسلام این روزها در شبکه های اجتماعی، بازتاب پیدا کرده است و بخش زیادی از این تحرکات در نفی و عدم احکامی چون اعدام می باشد ، این عملکرد را نشان میدهد که جامعه ایرانی به نیکی دریافته است که دیگر زمان اعدام و وجود چوخه های دار به سر آمده و این احکام نشان از جاهلیت فکری درعصر مدرن را دارد.
اینکه سینا دهقان رفتاری صحیح داشته است و یا خیر مبحث این نوشتار بنده نیست اما یقینا عملکرد سینا بیش از آنکه نتیجه روحیات خانوادگی و فردی وی باشد بازتاب دهنده و بازخورد عملکرد روحانیت شیعه و حکومت اسلامی را دارد.
وجود مذهب در کشورهای اروپایی به نسبت آمریکا و خاورمیانه بسیار کم رنگ است و عمدتا مردم درک کرده اند که دین در حوزه شخصی است و نمی توان کسی را بخاطر داشتن عقیده ی خاص محاکمه کرد چه برسد به حکم اعدام علیه وی.در آمریکا نیز همین قوانین و عرف حاکم است اما مردم بیش از اینکه چون ایرانیان دین خویی باشند دیندار بوده و باور به پندارگونه مذهب ندارند.
حکومت ایران طی سالهای پس از انقلاب به میزانی به اسلام و نام مسلمان ضربه وارد کرده است که افرادی چون سینا پس از عمر نامبارک جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده اند که اسلام چیزی جز پلیدی و جهل نیست ! در حالی که همین دین در کشوری چون ترکیه وجود دارد اما هرگز آته ئیست ها شروع به توهین و یا دیگر موارد از جمله قرآن سوزی و یا نوشتن توهین به پیامبر اسلام نمی کنند.حال که فعالیت زیرزمینی آته ئیست ها در ایران بیش از آنکه برمحور تبلیغ مرامنامه خود باشنددرگیر تنش با مسلمانان و یا خداباوران هستند که این موارد نتیجه عملکرد خاص حکومت ایران است.
به عقیده بنده سینا دهقان اگر در شبکه اجتماعی لاین شروع به توهین به پیامبر اسلام کرد تنها دلیل آن عملکرد روحانیان و حکومتداران است که اگر با رفتارهای چون اختلاس، بی عدالتی ، جهل ، سواستفاده از قدرت ، دروغ ، خیانت به مردم و هزاران اشتباه دیگر ، برخورد نمی کرد امروز سینا دهقان و یا افرادی دیگر پیش از آن و پس از آن این عملکرد را نمی داشتند.
اینکه پیکان نقد بنده به روحانیت و شبکه اصلی حکومتداران شیعه است به این خاطر می باشد که حتی فرایض اسلامی را آنان توجه نکرده و برخلاف آن حکم صادر می کنند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر