جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ تیر ۷, چهارشنبه

دشواری‌های بهایی بودن در ایران

فرشته قاضی
مدیران جامعه بهائیان ایران که زندانی هستند
در حال حاضر بیش از۷۲ تن از پیروان آیین بهایی در زندان‌های ایران زندانی هستند و ده‌ها بهایی دیگر با قرار وثیقه آزاد و یا در انتظار تشکیل دادگاه.
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، "‎‎‎‎‎ایرانیان‏ زرتشتی‏، کلیمی‏ و مسیحی‏ تنها اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ می‏ شوند که‏ در حدود قانون‏ در انجام‏ مراسم‏ دینی‏ خود آزادند و در احوال‏ شخصیه‏ و تعلیمات‏ دینی‏ بر طبق‏ آیین‏ خود عمل‏ می کنند" و بهائیان شامل این قانون نمی شوند.
فریبا کمال‌آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت مدیران سابق جامعه بهایی ایران هستند که بیش از هشت سال است در زندان به سر می‌برند. مهوش ثابت ۱۵ اسفند ۸۶ و شش نفر دیگر ۲۵ اردیبهشت ۸۷ بازداشت و ابتدا به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند؛ اما دادگاه تجدیدنظر با حذف اتهاماتی نظیر جاسوسی و همکاری با دولت اسرائیل، حکم اولیه را نقض و آنها را به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرد. حکمی که دادستان کل کشور برخلاف شریعت تشخیص داده و مجدداً حکم به ۲۰ سال زندان داد.
فرهاد ثابتان، سخنگوی جامعه بهایی می‌گوید که سال گذشته با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، حکم مدیران سابق جامعه بهایی به ۱۰ سال کاهش یافته و آنها باید تا دو سال دیگر از زندان آزاد شوند.
این هفت نفر عضو گروهی بنام "یاران" بودند که سرپرستی جامعه بهایی در ایران را بر عهده داشت و طی ۸ سال گذشته از مرخصی محروم بوده‌اند. فریبا کمال‌آبادی تنها کسی است از میان آنها که هفته گذشته برای پنج‌روز به مرخصی آمد.
همزمان شاهین نگاری، نسیم باقری، آزیتا رفیع‌زاده، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان الله مستقیم، عزیزالله سمندری و پیمان کوشک‌باغی، هشت شهروند بهایی به دلیل همکاری با موسسه علمی بهائیان زندانی هستند. آزیتا رفیع زاده و پیمان کوشک باغی، زن و شوهری هستند که در موسسه علمی بهائی تدریس می‌کردند، اما آنها تنها زوجی نیستند که در زندان به سر می‌برند.
به گفته فرهاد ثابتان، به‌غیراز مدیران سابق جامعه بهایی و همکاران موسسه علمی بهائیان، ۵۷ شهروند عادی بهایی در شهرهای مختلف ایران در زندان به سر می‌برند. فریبرز باغی و ناطقه نعیمی و همچنین ایمان رشیدی و شبنم متحد زوج‌های بهایی زندانی در زندان یزد هستند. در تهران اما الهام فراهانی در زندان اوین و همسرش عادل نعیمی به‌اتفاق فرزندشان شمیم نعیمی در زندان رجایی شهر زندانی هستند.
تعطیل کردن مغازه‌ها در روزهای تعطیل مذهبی بهائیان باعث فشار بر آنهاست
فرهاد ثابتان می‌گوید: "علت دستگیری و بازجویی و حکم‌های این شهروندان فقط و فقط باور آنها به آیین بهایی است. صدها مدرک قانونی که در دادگاه‌ها صادر شده کاملاً این امر را ثابت می‌کند. مثلاً یک دانشجو از دانشگاه اخراج می‌شود به علت باور به آنچه که آنها می‌گویند فرقه ضاله بهائیت یا به زندان افتاده یا خانه‌اش مصادره شده یا حقوق بازنشستگی‌اش معلق شده. تمام اینها نوشته می‌شود به علت باور به بهائیت. البته الآن سال‌ها است که دیگر این مدارک را دست کسی نمی‌دهند ولی از سال‌های اولیه انقلاب و دو دهه اول، صدها و هزارها سند وجود دارد که نشان می‌دهد تمام آنچه علیه بهائیان اتفاق می‌افتد صرفاً به خاطر باورشان است".
احکام سنگین شهروندان بهایی
ده‌ها شهروند بهایی دیگر با قرار وثیقه آزاد هستند، اما با احکامی سنگین مواجه‌اند. در استان گلستان ۳۲ نفر مجموعاً به ۲۳۸ سال زندان محکوم شده‌اند. وحید مشکانی فراهانی، وکیل این شهروندان بهایی می‌گوید: "در چند شهر مثل گرگان و گنبد، موکلین من با انتساب این مورد که رفتار شما یک رفتار مخل امنیت کشور است تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. اتهام آنها تشکیل و اداره گروهی که برانداز نظام و مبلغ علیه نظام است و همکاری با دول متخاصم، مشخصاً اسرائیل مطرح شده است".
او که به احکام صادره برای موکلانش اعتراض کرده می‌گوید: "در پرونده منعکس شده که اینها داخل خودشان یعنی درون‌گروهی سلسله مراتبی داشتند و در هر مرتبه افراد، وظایف و تکالیف خاصی در راستای همین اتهامات داشتند. کلیت اتهامات هم ناظر به تبلیغ بهائیت و جذب مسلمانان به بهائیت است. این در پرونده است. اما موکلین من اعتقاد دارند که هیچ‌کدام از رفتارهایشان تشکیلاتی نبوده، غالباً سازوکارها و مناسک مذهبی بوده که به موجب تدین به بهائیت لاجرم باید انجام می‌دادند منتهی از این رفتارها مثل سفرها یا جلسات دعا یا مهمانی که موکلان من می‌گویند صرفاً مهمانی یا سفر یا دعا بوده برداشت عمل تشکیلاتی شده".
به گفته آقای مشکانی فراهانی، "مرکز مقدس آئین بهائیت مستقر در جغرافیای امروز اسرائیل است و ازاین‌جهت بهائیانی که در راستای مناسک دینی‌شان فعالیت می‌کنند، به اسرائیل منتسب می‌شوند و این در واقع پاشنه آشیل ماجرا است".
فرهاد ثابتان توضیح می‌دهد: "در شهرهای مختلف با چنین مسائلی مواجه هستیم. اگر یک شهروند بهایی در منزل خود مهمانی یا جلسه‌ای گرفته که جلسه دعا است یا جلسه‌ای که با دوستان خودش در منزل شخصی خودش صحبت می‌کند و احتمالاً کسانی که شاید علاقه دارند درباره دین بهائی اطلاع داشته باشند و به منزل این فرد می‌آیند که ببینند دین بهایی چیست، اینها را می‌گیرند که شما دارید تبلیغ بهایی می‌کنید و به این نحو دارید امنیت ملی را مختل می‌کنید. حتی اگر کسی هم تبلیغ بکند در ایران تبلیغ دین کار غیرقانونی نیست، تمامی میثاق‌های بین‌المللی و آزادی دیدگاه و آزادی باور و تبلیغ این باور را اجازه می‌دهد و در هیچ‌کدام از قوانین مدنی ایران گفته نشده که هیچ‌کسی نمی‌تواند درباره دین خود با کسی صحبت بکند و آگاهی برساند. افراد بهایی وقتی سؤال می‌شود که دین بهایی چیست جواب می‌دهند و توضیح می‌دهند ولی از سوی مقامات جمهوری اسلامی هرگونه صحبتی درباره آئین بهایی گناه و جرم محسوب می‌شود حتی بعضی آیت‌الله‌ها می‌گویند بهایی‌ها اگر بگویند من بهایی هستم جرم محسوب می‌شود".
به گفته آقای ثابتیان، بهائیان از یک‌طرف می‌روند زندان و از طرف دیگر با وثیقه بیرون می‌آیند. "خیلی‌ها منتظر دادگاه هستند. کسانی که با وثیقه آزاد هستند تا ببینند چه حکمی می‌گیرند".
محرومیت‌های اجتماعی و اقتصادی
اما مشکل بهائیان ایران تنها زندان و صدور احکام سنگین نیست. محرومیت از تحصیل از مهم‌ترین محرومیت‌های پیروان آیین بهایی است. فرهاد ثابتان به پلمپ مغازه‌های شهروندان بهایی به دلیل تعطیلی در روزهای مذهبی آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: "اینها در روزهای تعطیل بهائی، یعنی تعطیلی مذهبی، مغازه‌های خود را می‌بندند، اما مسئولان می‌گویند که نباید به شعائر دینی خودتان عمل کنید و غیرقانونی است که مغازه شخصی خودتان را می‌بندید و می‌آیند پلمپ می‌کنند".
تخریب قبرستان‌های بهایی، عدم اجازه تدفین کسانی که درگذشته‌اند، مصادره اموال، عدم صدور پروانه کسب‌وکار و جلوگیری از استخدام شهروندان بهایی از دیگر محدودیت‌هایی است که بهائیان در ایران با آن مواجه هستند.
سخنگوی جامعه بهایی می‌گوید: "مهم‌ترین حقی که بهائیان از آن محروم هستند، حق تحصیل است و دومین حقی که محروم هستند، حق اشتغال است. از اول انقلاب کسانی که در وزارتخانه‌های دولتی کار می‌کردند، اخراج شدند و بعدازآن هم کسی که بهایی است به‌هیچ‌وجه اجازه استخدام در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی را ندارد. شرکت‌های خصوصی هم یا اگر بدانند بهایی است استخدام نمی‌کنند یا اگر استخدام کنند مقامات به آن شرکت‌ها فشار می‌آورند که اخراج کنند. حق فعالیت اقتصادی چه به‌صورت استخدام چه به‌صورت کار آزاد از بهائیان گرفته می‌شود".
ازدواج شهروندان بهایی هم در ایران ثبت نمی‌شود. فرهاد ثابتان می‌گوید: "ازدواج دو مسیحی یا دو زرتشتی بر اساس شعائر دینی خودشان به رسمیت شناخته می‌شود ولی بهائی‌ها را می‌گویند یا باید عقد اسلامی بکنید یا نمی‌توانید ازدواج کنید. یعنی ازدواج بهایی‌ها در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و هرکسی ازدواج می‌کند از دیدگاه فقه اسلامی غیر مشروع است و بعد تهمت‌های دیگری می‌زنند که ما ازدواج اینها را به رسمیت نمی‌شناسیم پس کارهای غیر مشروع می‌کنند".

۱۳۹۶ تیر ۶, سه‌شنبه

حضرت باب



حضرت باب که نام مبارکشان سید علی محمد می باشد ، در شب ۲۳ مى ۱۸۴۴ اظهار امر فرمودند .
هنگام ظهور ۲۵ سال از عمر مباركشان می گذشت و با ظهور خود راه را برای آغاز عصری جدید ، ظهور حضرت بهاءالله هموار نمودند .
در این مورد حضرت عبدالبهاء چنین می فرمایند :
اما حضرت اعلى روحى له الفداء در سن جوانى يعنى بيست و پنج سال از عمر مبارك گذشته بود كه قيام بر امر فرمودند . و در میان طائفه شیعیان عموما مسلم است که ابدا حضرت در هیچ مدرسه ای تحصیل نفرمودند و نزد کسی اکتساب علوم نکردند و جمیع اهل شیراز گواهی می دهند . با وجود این به منتهای فضل بغتهً در میان خلق ظاهر شدند و با آنکه تاجر بودند، جمیع علمای ایران را عاجز فرمودند .
به نفس فريد بر امرى قيام فرمودند كه تصور نتوان ، زيرا ايرانيان به تعصّبِ دينى مشهور آفاقند ، اين ذاتِ محترم به قوّتى قيام نمود كه زلزله بر اركان شرايع و آداب و احوال و اخلاق و رسوم ايران انداخت و تمهيد شريعت و دين و آئين نمود . با وجود اينكه اركان دولت و عمومِ ملّت و رؤساءِ دين كلّ بر محويت و اعدامِ او قيام نمود ، منفرداً قيام فرمود و ايران را به حركت آورد . چه بسيار از علماء و رؤسا و اهالى كه در كمال مسرّت و شادمانى جان در راهش دادند و به ميدان شهادت شتافتند . حكومت و ملّت و علماى دين و رؤساى عظيم خواستند كه سراجش را خاموش نمايند ، نتوانستند . عاقبت قمرش طالع شد و نجمش بازغ گشت و اساسش متين شد و مَطلَعَش نورِ مُبين گشت . جمّ غفيری را به تربيتِ الهيّه پرورش داد و در افكار و اخلاق و اطوار و احوالِ ايرانيان تأثير عجيب نمود ، و جميعِ تابعين را به ظهورِ شمسِ بهاء بشارت داد و آنان را مستعدِ ايمان و ايقان كرد و ظهورِ چنين آثار عجيبه و مشروعاتِ عظيمه و تأثير در عُقول و افكارِ عُموميّه و وضعِ اساسِ ترقّى و تمهيد مقدماتِ نجاح و فلاح ، از جوانى تاجر ، اعظم دلیل است كه اين شخص مربّىِ كلّى بوده ، شخص منصف ابدأ توقّف درتصديق نمی نمايد .
#مفاوضات
چاپ هندوستان
ژانویه سال ۱۹۹۸ میلادی
صفحات ۲۶ و ۲۷

شعری در وصف روز بعثت حضرت اعلی

از کِی آغاز شد این عشق و شکوه
از همان لحضه که باز آمد رو
در زمانی که جهان شد تاریک
همهء پنجره ها بسته نظرها باریک
در زمانی که جهان بود بسی آشفته
غصه ها بر دل و اما به زبان ناگفته
حضرت باب گشودند در خوشبختی
تا که آسوده نِمایند بشر از سختی
آن زمانی که پلی ساخته شد
به جهان باغ گلی ساخته شد
سفرِ راهِ حقیقت به پایان بِرسید
انتهایی که در آن نورِ نِمایان بِرسید
باز شد با ید غیبی در دروازه عشق
مژده بادا که ندا داد به آوازهء عشق
آن زمانی که جهان منتظر نور نشست
رسم ها را بشِکست چشم بر کینه بِبست
او وفا کرد به عهدش و چراغی آورد
بحر احیای بشر کلید باغی آورد
این همان باغ پر از مهر و وفاست
آن بهشتی که در دامنه کوه بقاست
راز آن گاه هویدا و گاهی به خفاست
در دل باغ رَیاحین مُحبت و صفاست
ساقیِ راز ببین بر سر پیمان آمد
بر تن خسته عالم زخدا جان آمد

چگونه_کلاس_درس_اخلاق_بوجود_آمد

مهرانگیز_متوجه
در ایام قدیم در شهر طهران خانواده ای بهایی زندگی میکردند . پدر خانواده که از مومنین و مبلغین معروف آن زمان بود درگذشت و پسرش بنام سید حسن که در آن موقع دوازده ساله بود با مادر مومن و فداکارش تنها ماند و دایی او هم که مبلغ معروف و دانشمندی بود به آنها کمک میکرد . سید حسن که به مکتب رفته بود و خواندن و نوشتن میدانست بعد از فوت پدر مشغول بکار شد .
در آن موقع جناب نعیم مبلغ و شاعر معروف بهایی که تازه از زندان دشمنان امر در اصفهان نجات پیدا کرده بود با پای پیاده خسته و ناتوان به طهران رسید . دایی سید حسن که همیشه به احبایی که مورد اذیت قرار گرفته بودند کمک میکرد برای جناب نعیم در " حیات باغ " اتاقی ترتیب داد . حیات باغ خانه ای بود در جنوب طهران که بدستور حضرت عبدالبهاء برای نگهداری احبایی که دشمنان خانه و زندگی آنها را گرفته بودند تهیه شده بود .
دایی سید حسن از احبای حیات باغ و اطراف دعوت کرد که اطفال خود را برای درس خواندن نزد جناب نعیم بفرستند . هر یک از اطفال ماهی سی شاهی به ایشان مزد میدادند تعداد این اطفال ده نفر بود و جناب نعیم ماهانه پانزده ریال دریافت میداشتند .
دایی سید حسن او را نیز برای کلاس فرستاد میرزا نعیم متوجه شد که سید حسن خواندن و نوشتن را میداند این بود که او را مامور کرد به شاگردان کوچکتر درس بدهد یعنی خودش به سید حسن درس میداد و او به شاگردان ابتدایی تعلیم میداد .
سید حسن هاشمی زاده ( متوجه ) بعدها از مبلغین معروف در ایران شد و تا آخرین لحظه زندگی به تبلیغ امرالله و تعلیم و تربیت جوانان مشغول بود و الواح زیادی به افتخار او نازل شده است .
سید حسن حکایت میکرد وقتی 14ساله بودم ملاحظه کردم که روزهای جمعه اطفال بهایی با سایر کودکان در کوچه بازی میکنند و اغلب مورد اذیت بقیه بچه ها قرار میگیرند و از آنها کلمات زشت و ناسزا و رفتار ناپسند یاد میگیرند و روزهای شنبه با دست و پای مجروح و لباس پاره به کلاس میآیند و به یکدیگر کلمات زشت میگویند . یک روز پنجشنبه به همه اطفال بهایی گفتم که فردا جمعه است همه مهمان من هستید به شرط آنکه اول صبح به حمام بروید و لباسهای تمیز بپوشید و بعد به منزل ما بیایید از مادرم هم خواهش میکنم که برای همه ما ناهار تهیه کند .
روز جمعه وقتی بچه ها آمدند ابتدا در حیاط منزل با هم مشغول بازی شدیم بعد در اطاق جمع شدیم برای خودمان محفل گرفتیم و از آنها خواستم که هریک مناجاتی بخوانند . خودم یک جمله از بیانات مبارکه را که قبلا نوشته بودم برای آنها خواندم و با تعریف کردن حکایت مناسبی آن جمله را شرح دادم . آن جمله این بود :
" نزاع و جدال شان درندگان ارض بوده و هست و اعمال پسندیده شان انسان "
آن روز تا عصر چندین بار این بیان مبارک را تکرار کردیم تا همه اطفال آن را کاملا حفظ شدند و معنی آن را یاد گرفتند یعنی به آنها فهماندم که باید چون بهایی هستید با سایر اطفال فرق داشته باشید و از دیگران ممتاز باشید . از این کار هم خودم لذت بردم و هم اطفال و هم پدر و مادرانشان بسیار خوشحال شدند .
خلاصه چندین جمعه این برنامه را تکرار کردم یک روز یکی از مادرها به من گفت این کار را که شروع کرده ای بسیار خوب است همه مادرها را روز جمعه آسوده کرده ای و هم سبب شده ای که اطفال تمیز و پاکیزه و خوش رفتار شوند و معلومات امری و مطالب روحانی فرا بگیرند اما این کار نباید همیشه به خانواده شما تحمیل شود هفته بعد بیایید منزل ما و مهمان ما باشید .
خلاصه این کار ادامه پیدا کرد و هر مادری داوطلب میشد و جلسه ای در منزلش ترتیب میداد کم کم دوره مرتبی ترتیب داده شد .
بتدریج تعداد اطفال بقدری زیاد شد که تهیه ناهار برای همگی مشکل شد این بود که فقط از صبح تا ظهر جلسه تشکیل میدادیم و کلاس ما منحصر به صبح جمعه شد .
جناب نعیم این موضوع یعنی تشکیل کلاسهای روز جمعه را به اطلاع حضرت عبدالبهاء رساندند در جواب لوحی به افتخار سید حسن نازل شد که در آن لوح میفرمایند : " شکر کن خدا را که چون تو طفل سبق خوانی را موید نمود که معلم و مربی اطفال شوی و در تربیت و تعلیم آنان لسان بلیغ بگشایی . "
الواح بسیار و عنایات بیشمار به افتخار سید حسن نازل شده است .
این اقدام سید حسن 14 ساله مقدمه تاسیس و شروع کلاسهای درس اخلاق شد .
پایان🌹🍃 اقتباس دکتر ایرج ایمن

دین من

دین من:
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﻭﺍﮊﻩ ﯼ انسانیت_ﻣﻘﺪﺱ_ﺍﺳﺖ .
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺑﻬﺸﺘﺶ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ_ﺯﻧﺎﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ .
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻧﻬﺎ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺣﻘﻮﻕ_ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ .
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺮﻡ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻭ ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ﺑﻪ ﻣﺮﮒ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ .
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺭﻭﻍ_ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺼﻠﺤﺘﯽ.
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﭼﻨﺪ ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺭﺩ ﻭ ﻧﮑﻮﻫﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍتهای بی رحمانه مثل ﺳﻨﮕﺴﺎﺭ ﻭ ﺷﻼﻕ ﻧﺪﺍﺭﺩ .
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺮﺩﻩ ﺩﺍﺭﯼ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﻧﻔﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻗﻄﻊ ﮔﺮﺩﻥ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﻭ ﺍﻧﮕﺸﺖﻧﯿﺴﺖ .
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ 
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﯾﺶ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃرﺍﻋﺘﻘﺎﺩش ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﻧﻤﯽ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ.
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺳﺰﺍﯼ ﻧﯿﮑﻮﮐﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﯾﮏ ﺭﻭﺳﭙﯽ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﻘﺪﺱﻧﯿﺴﺖ.
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻃﺒﻞ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻭ ﺷﺎﺩﯼ ﻭ ﺭﻗﺺ ﻭ ﺁﻭﺍﺯ ﻣﯽﮐﻮﺑﺪ .
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﺮﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﻣﯿﻞ ﺧﻮﺩ ﻟﺒﺎﺳﺶ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏﻣﯿﮑﻨﺪ.
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﮐﻢ ﺳﺎﻝ ﺭﺍ ﺁﻣﺎﺩﻩ رابطه جنسی ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺪ .
ﺩﯾﻦ ﻣﻦ :
ﺩﯾﻨﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺗﺮﻭﯾﺞ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺷﺶ ﮐﺴﯽ ﺣﻖ ﺟﻨﮓ ﻭﻟﺸﮕﺮﮐﺸﯽ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭد.

" در تبلیغ این گامها ضروری هستند

" در تبلیغ این گامها ضروری هستند
1 - توجه مطلوب . 
2 - علاقه .
3 - شوق دست زدن بعملی .
4 - ایمان ..... . 
5 - ثبوت . 
6 - خدمت . 
7 - تقدیس . 
بسیاری از مبلغین در مرحله قبل از ثبوت متوقف میگردند . مرحله ای که منجر بفعالیت یعنی خدمت میگردد. این خیلی مهمتر از تشکیلات است هر کسی میتواند در تشکیلات کاری کند اما فقط یک مبلغ واقعی میتواند تبلیغ و تثبیت نماید این فضلی ست از جانب حق که بشما عطا شده است .
بیانات شفاهی ولی محبوب امرالله ص 9

دیدار تعدادی از خانواده یاران ایران با عبدالفتاح سلطانی



به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز تعدادی از خانواده مدیران سابق جامعه بهایی ایران پس از مرخصی عبدالفتاح سلطانی از زندان، صبح امروز در تاریخ  ۵ تیرماه ۱۳۹۶ به ملاقات وی رفتند.
 بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز عبدالفتاح سطانی یکی از وکلای مدیران جامعه بهایی ایران که به یاران ایران شناخته می شوند در تاریخ یکشنبه‌ ۴ تیر ۱۳۹۶ به مرخصی آمده است.@bahainews
بنابراین گزارش در این دیدار محمدسیف زاده یکی دیگر از وکلای حقوق بشری و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر در ایرانی که وی نیز مدتی در زندان محبوس بود حضور داشت.
سایت کانون مدافعان حقوق بشر خبر داد که آقای عبدالفتاح سلطانی برای چند روز از زندان به مرخصی آمده است. آقای سلطانی، کیل دادگستری و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر، بیش از یک سال بود که از مرخصی محروم بود. 
بر اساس این گزارش آقای سلطانی نوزدهم شهریور ماه ۱۳۹۰ بازداشت و ابتدا به به ۱۸ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر این حکم به ۱۳سال حبس کاهش یافت. در نهایت حکم آقای سلطانی با اعمال ماده ۱۳۴ به ده سال کاهش یافت و اکنون در حال گذراندن محکومیت خویش است. در این سال‌ها بسیاری از وکلای دادگستری، فعالان مدنی و نهادهای مدافع حقوق وکلا، خواهان آزادی آقای سلطانی شده‌اند.
به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( @bahainews ) بپیوندید.