جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۲۹, جمعه

پارلمان سوئد میزبان سمیناری درخصوص وضعیت بهائیان ایران شد


.
به گزارش اختصاصی مجموعه بهایی نیوز چهارشنبه هفته گذشته سمیناری در پارلمان کشور سوئد درخصوص وضعیت شهروندان بهایی در ایران با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس سوئد، تعدادی از چهره های سیاسی ، تعدادی از انجمن ها و مذاهب مختلف برگزار شد.
.
به گفته گزاشگر مجموعه بهایی نیوز در کشور سوئد؛ این سمیناردر پی جلسه علنی مجلس شورای ملی سوئد در باره سیاست دولت سوئد در برابر کشور ایران ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ بود که چهارشنبه ۱۵ فوریه در یکی از ساختمان های مجلس آن کشور در پایتخت آن استکهلم بر گرار گردید. اندش استبری نماینده مجلس کشور سوئد پیشتر موقعیت وخیم بهائیان ایران را مطرح کرده بود و از وزیر امور خارجه سوئد برنامه دولت سوئد در قبال این تبعیضات را جویا شده بود و این سمینار برای اطلاع رسانی بیشتر تشگیل شد.
بنابر این گزارش تعداد شرکت کننده گان در این سمینار بیش از آن بود که مسئولین این نشست برنامه ریزی کرده بودند و به همین دلیل این نشست در دو سالن برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست تعدادی از نمایندگان مجلس، تعدادی از چهره های مذاهب مختلف، تعدادی از اشخاص سیاسی، عده ای از انجمن های مختلف و گروهی از بهائیان بودند.
.
خانم کارین یمتین که پیشتر سمت وزیر در سوئد را داشت به عنوان ناظم جلسه را با خوش آمد گویی آغاز کرد و علت بر گزاری این سمینار و محتوای برنامه آنرا بیان داشتند . پس از سخنان خانم یمتین،پل ایمارک اولین سخنگوی جامعه بهائی که پیشتر مسئول حقوق بشر در قبال سازمان ملل از طرف جامعه جهانی بهائی در نیویورک بود، سخنرانی کردند.
پل ایمارک شرحی از نقض حقوق بشر در ایران از بدو پیدایش تا کنون را بیان نموده و مدارک کتبی محرمانه ای را که از دستگاه دولتی ایران به دست آمده بانضمام عکس هائی نشان داد که من جمله شامل خرابی حظیره القدس طهران توسط آقای فلسفی در حضور سرکردگان ارتش قبل از انقلاب و سپس مفقودالاثر شدن اعضاء محفل روحانی ملی ایران، کشتن اعضای یک محفل روحانی، ویرانی قبرستان های بهائی، سوزاندن خانه های بهائیان، کشتن معلمان جوان درس اخلاق، بیکار کردن بهائیان، گرفتن حق تحصیل، قطع کردن حقوق بازنشستگی بازنشستگان و مواردی دیگر که مربوط به بعد از انقلاب بود تشریح کرد و اوج گرفتن جدید آن ها را با آمار ارائه داد.
.
پس از سخنان پل ایمارک دختر جوان نوزده ساله ی نیز در این نشست حضور داشت که سخن از سرگذشت خود در ایران را آغاز کرد. وی از چگونگی سالهای کودکی خود که پدرش را به دلیل بهائی بودن بازداشت و زندانی کرده بودند آغاز کرد. این دختر جوان بهایی اولین ملاقات خود را با پدر در زندان چنین بیان کرد که" من وقتی پدرم را در زندان دیدم و او را در آغوش کشیدم جز اشک ریختن کار دیگری نمیتوانستم بکنم حتی کلامی به زبان بیاورم بعد از زندانی پدرم نوبت زندانی مادرم شد. در آن سن و سال فقدان مادر برایم خیلی دردناک بود. خلاء ی تمام وجودم را گرفته و هر روزنه امیدی را به روی من بسته بود. چون امکان تحصیل برای من در ایران میسر نبود والدین من مرا به سوئد آوردند که اکنون مشغول تحصیل هستم جزئیات دلخراش این واقعیت و اتفاقاتی که در مدرسه برایش پیش آمده بود حضار را تحت تاثیر قرار داد.
.
بنابر این گزارش که در محل نشست تنظیم شده است ، پس از آن ناظم جلسه از کسانی که قرار بود در پانل شرکت کنند تقاضا کرد که روی صحنه حاضر شوند. این اشخاص عبارت بودند از خانم ریشل بیانی نماینده جامعه بین المللی بهائی در قبال اتحادیه اروپا از بروکسل، خانم آنیکا بن داوید سفیر وزارت امور خارجه سوئد و مسؤل حقوق بشر، اندرس استربرگ نماینده مجلس و عضو هیئت امور خارجه و همچنین نماینده جامعه بهائی سوئد نوگل رهبین بود.
خانم ریشل موارد مختلف نقض حقوق بشر را گویا شد و محدودیت هائی را که دولت ایران برای نمایندگان ارسالی اتحادیه اروپا بوجود می آورد را بیان نمود و علت های واهی قوه قضائی را در محکوم کردن بهائیان مبنی بر فساد فی ارض را باطلاع حضار رساند . وی در ادامه افزود که اگر فشار دولت های دیگر نبود بهائیان در معرض خطری عظیم قرار داشتند. 
.
سفیر وزارت امور خارجه سوئد و مسئول رسیدگی به حقوق بشر خانم آنیکا بن داوید در پی سخنان خانم بیانی سیاست جدید دولت خود را در قبال اهمیت حقوق بشر بیان نمود. وی گفت دولت سوئد در احقاق حقوق بشر از قدیم کوشا بوده ولی چند سالی در آن رکوت حاصل گردیده بود که حالا پست جدیدی برای اینکار بنیان گذاشته شده که مسؤلیت آن به من واگذار گشته که من این مسئله را چه در رابطه با ایران و چه در رابطه با جهان بسیار جدی در نظر گرفته شده لذا تصمیماتی اتخاذ و اقدامات لازم انجام داده خواهد شد.
.
سرکار خانم رهبین وضع اقتصادی بهائیان ایران را مورد بررسی قرار دادند که چگونه دولت ایران سعی دارد جلوی امکانات مالی بهائیان را بگیرد. وی اشاره به پاک سازی بهائیان از مشاغل دولتی و ملی و جلو گیری از کار های آزاد نمود و گفت که تصمیمات آن چنان زیرکانه اتخاذ می شود که رادار های بین المللی قادر به کشف آنها نبوده اند. برای درک این مطلب وی اشاره به ندادن اجازه کسب به بهائیان نمود و موارد چندی را با مدارک ارائه داد که چگونه مشکلات در زمان رئیس جمهوری روحانی شدت پیدا کرده. وی خاطر نشان شد که این موضوع به ضرر اقتصاد مملکت نیز می باشد. اگر حقوق بشر در ایران رعایت شود و بهائیان بتوانند به فعالیت های اقتصادی دست زنند در شکوفائی مملکت تاثیر گذار خواهد بود.
نماینده مجلس آقای اندش استبری چگونگی آشنائی خود را با دیانت بهائی ابراز نمود و از عدم اطلاع خود و سوئد به طور کل اظهار تاٌسف نمود و چگونگی اطلاع خود را در یکی از محله های اطراف استکهلم شرح داده و گفت علت جمع شدن امروز ما در اثر آن تماس است. وی ادامه داد که چون دریافت نمودم که کمتر کسی است که در باره دیانت بهائی اطلاعی داشته باشد مصمم شدم که این مطلب را جدی دنبال نمایم.
.
دو نماینده مجلس و نماینده وزارت امور خارجه در آخر جلسه هم راُی بودند که اطلاع رسانی در سطح مملکت و اقدام در قبال دولت ایران ضروری است. خانم یمتین ناظم جلسه اهمیت این مطلب را تاُکید کرد و لزوم بیشتر چنین سمینارهائی را گوشزد نمود و جلسه را که از وقت مقرر فرا تر رفته بود با تشکر از حضار و اعضاء پانل خاتمه داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر