جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ فروردین ۱, سه‌شنبه

معرفی لوح احمد


در بین الواح و آثار مبارکه بهائی که همگی از فم مشیت رحمانی صادر گشته و از سما قدس ربانی نازل شده و برای احبای الهی فصل الخطاب است همه بیانات مبارکه در یک ردیفند ولی گاهی کتابی یا مطلبی بیشتر از سایر آثار مورد مطالعه یا توجه احبا قرار می گیرد از جمله الواح احتراق- کلمات مکنونه و چند لوح دیگر است . یکی از الواحی که بیشتر مورد توجه و علاقه مومنین به دیانت بهائی قرار گرفته همین لوح مبارک احمد است که در آن می فرمایند اگر کسی به صدق مبین و قلب صاف و نیت خالص آنرا زیارت نماید حزن و ناراحتی او برطرف می شود . در اهمیت و معرفی این لوح مبارک فاضل ارجمند و استاد فقید دانشمند شادروان ادیب طاهرزاده عضو فقید بیت العدل اعظم در کتاب نفیس نفحات ظهور حضرت بهاءالله جلد دوم صفحه 117 می فرمایند :
لوح مبارک احمد یکی از معروف ترین الواح حضرت بهاءالله است و به زبان انگلیسی و بسیاری از زبان های دنیا ترجمه گردیده است . این لوح مبارک در حدود سال 1282 هجری (1865 میلادی) به افتخار احمد از اهالی یزد نازل شده و یک نظر اجمالی به متن اصلی آن معلوم می کند که قبل از مسموم شدن حضرت بهاءالله به دست میرزا یحیی نازل گردیده است . لوح احمد با قدرت مخصوصی موهوب است و به همین سبب احبا اغلب هنگام مواجهه با مصائب و مشاکل آنرا تلاوت می کنند . این لوح مبارک گرچه کوتاه است ولی تمام حقایق امر حضرت بهاءالله را در بردارد و می توان آنرا به مثابه منشوری که شرایط و لوازم ایمان و عبودیت را برای انسان تعیین و تبیین می کند به شمار آورد . حضرت بهاءالله در این لوح مبارک به نفس مقدس خود به عنوان " ورقه الفردوس" ، " منظر الاکبر" و " شجر الروح" اشاره می کنند ، مقام متعالی خود را برای صاحبان قلوب صافیه آشکار می سازند ، حلول یوم الله را اعلان می فرمایند و به صراحت بیان می کنند که هر کس به لقای حضرتش مشرف شود به لقاءالله فائز گردیده است . حضرت بهاءالله در ابتدای این لوح مبارک عظمت ظهور خویش را بیان می فرمایند عباراتی که حضرت بهاءالله در این مقام بکار برده اند طوریست که شکی برای بابیان باقی نمی گذارد که حضرتش صریحا خود را " من یظهره الله" یعنی موعود بیان معرفی می کنند . آن حضرت همچنین این نکته را تصریح می نمایند که تنها نفوس پاکدل و منقطع می توانند به استان مقدسش راه یابند . حضرت بهاءالله در این لوح و در بسیاری از الواح دیگر خلوص قلب را شرط عمده در شناسائی مقام حضرتشان تعیین فرموده اند و این خود یکی از دلایل حقانیت رسالت روحانیشان می باشد . در بارگاه الهی محلی برای دو روئی و فریب نیست و همچنان که تابش نور ظلمت را زایل می کند نیروی حقیقت نیز کذب و تزویر را دفع می نماید .
حضرت بهاءالله در لوح مبارک احمد حضرت باب را مورد ستایش فراوان قرار می دهند و تصریح می فرمایند که آن حضرت سلطان رسل بوده اند این بیان مبارک که در حقیقت یکی از عقاید اساسی اهل بهاست در آن ایام برای مبلغین بهائی اهمیت خاصی داشت چه که نخستین وظیفه آنان تبلیغ امر حضرت بهاءالله در میان بابیان بود . روش منکرین و مخالفین مظاهر مقدسه همواره تشبث به دو حربه مخصوص افراد ضعیف یعنی ایجاد تضییقات و نشر اکاذیب و شبهات بوده است . به یقین بعضی از بابیان که امر بهائی را انکار کرده بودند به اسلحه ثانی متشبث شده و بهائیان را به این تهمت نادرست متهم می ساختند که احترامی برای حضرت باب نداشتند این ادعاهای نا معقول برای مسموم ساختن افکار اشخاص ساده لوح ترتیب داده شده بود . حضرت بهاءالله در این لوح مبارک و در بسیاری از الواح دیگر که در این دوره نازل شده به ستایش مقام حضرت باب می پردازند ، به کتاب بیان به عنوان ام الکتاب اشاره می کنند و عموم را به اجرای احکام و تعالیم آن سفارش می فرمایند . البته حضرت بهاءالله بعدا حین تنظیم احکام و اوامر شریعت بهائی در کتاب اقدس که در حقیقت ام الکتاب دور بهائی است اغلب این احکام را نسخ فرمودند . یکی از مهم ترین قسمت های لوح مبارک احمد این بیانات عالیات است : قل یا قوم ان تکفروا بهذه الآیات فبای حجه آمنتم بالله من قبل هاتو بها یا ملا الکاذبین لا فو الذی نفسی بیده لن یقدروا و لن یستطیعوا و لو یکون بعضهم لبعض ظهیرا . ضمنا باید توجه داشت که در بین آثار مبارکه لوح دیگری نیز به نام لوح احمد وجود دارد که به زبان فارسی است و به افتخار میرزا احمد کاشانی برادر حاجی میرزا جانی کاشانی معروف نازل شده . لوح احمد فارسی در مجموعه الواح مبارک چاپ مصر صفحه 315 و دریای دانش صفحه 114 و مجموعه محفظه آثار شماره 65 صفحه 185 مندرج است و در نوزده هزار لغت و پیام بدیع سال 14 شماره 158 و کتاب اسامی متشابه و معرفی آثار حضرت بهاءالله تالیف نگارنده معرفی شده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر