جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

سنای آمريکا خواستار آزادی رهبران بهايی در ايران شد

رهبران بهایی در ایران که در زندان به سرمی برند
سنای آمريکا با تصويب قطعنامه ای از حکومت ايران خواسته است تا رهبران بهايی بازداشت شده در اين کشور را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين قطعنامه که شامگاه روز پنجشنبه به تصويب رسيد، همچنين از رييس جمهوری آمريکا خواسته شده است تا آن دسته از مقام های جمهوری اسلامی که درنقض حقوق اقليت های مذهبی نقش دارند، مورد تحريم قرار گيرند.

اين قطعنامه حکومت ايران را به دليل سرکوب، آزار و اذيت اقليت مذهبی بهايی محکوم کرده است.

فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، هفت تن از رهبران جامعه بهايی ايران هستند که که درمرداد سال ۱۳۸۹ به اتهام «جاسوسی» هر کدام به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند. خانم ثابت در ١٤ اسفند ١٣٨٦ و شش نفر ديگر در ۲۵ ارديبهشت ١٣٨٧ دستگير شده اند.

سناتور جمهوريخواه مارک کرک، حامی اصلی اين قطعنامه روز جمعه گفته است: رای به اين قطعنامه حامل اين «پيام جدی» است که ايالات متحده، دولت ايران را به دليل نقض حقوق اوليه شهروندانش مسئول می داند.

دولت آمريکا، اتحاديه اروپا و عفو بين الملل پيشتر از صدور حکم زندان برای رهبران بهايی انتقاد کرده اند.

وزارت امورخارجه آمريکا صدور حکم زندان برای رهبران بهايی را اقدامی «بی‌سابقه» دانسته و آن را «به مثابه نقض کنوانسيون حقوق مدنی و سياسی» ارزيابی کرده ‌بود.

در همين زمينه، سازمان عفو بين‌الملل نيز صدور حکم زندان برای رهبران بهايی را اقدامی «ظالمانه» خوانده ‌بود.

ايران بهاييت را به عنوان دين به رسميت نمی‌شناسد و جامعه بهايی می گويد، پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، بيش از ۲۰۰ بهايی توسط حکومت ايران کشته شده‌اند. هزاران نفر از بهاييان دستگيرشده، مورد آزار و اذيت قرار گرفته، کار خود را از دست داده، مورد نظارت دائمی بوده و در نهايت اموال و دارايی‌های‌شان توسط دولت جمهوری اسلامی توقيف شده است. بهاييان از اين که بتوانند مشاغل دولتی داشته باشند ممنوع شده‌اند و فرزندان‌شان نيز اجازه ندارند که در دانشگاه‌های ايران ثبت نام کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر