جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

چرا بهاییان، رفتگان را به جای سوزاندن دفن می‌کنند؟



بهاییان معتقدند که هم روح انسان و هم جسم انسان، هردو به تدریج در طول زمان رشد و تکامل می‌یابند، درست مثل جنین که در رحم مادر از نظر جسمی و ذهنی، تکامل می‌یابد. به همین ترتیب، آموزه‌های بهایی می‌گوید، جسم باید به صورت طبیعی و ارگانیک و در طول دوره‌ای از زمان، جنبۀ زمینی وجود را ترک کند – این ترک کردن به صورت ناگهانی و با سوزاندن نباید باشد.
«جسد انسانی همين قِسم که در بدايت به تدريج بوجود آمده است همينطور بايد به تدريج تحليل گردد . اين مطابق نظم حقيقی و طبيعی و قانون الهی است . اگر چنانچه بعد از مردن سوختن بهتر بود داخل ايجاد نوعی انتظام می يافت که جسد بعد از فوت به‌خودی خود افروخته شعله زند و خاکستر گردد ولی نظم طبيعی که به‌ تقدير الهی تحقّق يافته اينست که بايد بعد از فوت ، اين جسد از حالی به حالی مختلف انتقال يابد تا به حسب روابطی که در عالم وجود است با کائنات سائره منتظماً اختلاط و امتزاج يابد و قطع مراتب نمايد تحليل کيمياوی يابد و بعالم نبات انتقال کند . گُل و رياحين شود و اشجار بهشت برين گردد و نفحه مشکين يابد و لطافت رنگين جويد. سوختن مانع از حصول اين کمالات به کمال سرعت است اجزاء چنان متلاشی گردد که تطوّر در اين مراتب مختل شود» (حضرت عبدالبها، امر و خلق، جلد 4، ص 204 )
این دیدگاه بنیادین، در مورد زندگی و مرگ جسمانی، و جایگاه آن در محیط طبیعی، در تمام شیوه‌های خاکسپاری بهاییان، منعکس شده است. بهاییانی که فوت می‌شوند، مومیایی نمی‌شوند. آنها را در یک کفن ساده از جنس پنبه یا ابریشم، می‌پیچند. جسد را از مکانی که در آنجا فوت شده است، تا مسافتی بیشتر از یک ساعت، جابه‌جا نمی‌کنند. جسد را در تابوتی از جنس مواد طبیعی، مثل سنگ، کریستال یا چوب، قرار داده و به خاک می‌سپارند. همۀ این اقداماتِ تواَم با احترام، از جمله خواندن نماز مخصوص فوت شدگان در دیانت بهایی، برای ادای احترام به جسم فرد فوت شده و به این دلیل است که آن جسم، زمانی به خاطر وجود روح، بلندمرتبه گشته است.
همچنین همان‌طور که طبیعت برای همۀ موجودات زنده اینگونه رقم زده است، بهاییان نیز اجازه می‌دهند که جسم به تدریج به زمین بازگردد.
این تفکرات و نقل قول‌ها از نوشته‌های بهایی را در مورد این فرهنگ بحث برانگیز و موضوع غیر متداول، با عشق و احترام ارائه کردم، به این امید که این مطالب برای افرادی مفید فایده باشد.
نظرها و دیدگاه های ارائه شده در این مقاله، مربوط به نویسنده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر