جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

سخنگوی بهاییان:‌ فشار را زیاد کرده‌اند تا بهاییان را از ایران برانند

جمعی از بهاییان در حال ترک ایران
جامعه بین‌المللی بهاییان روز چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای از ممانعت مقامات جمهوری اسلامی از دفن پیکر یک بهایی طبق آیین بهاییان انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است که این اقدامات نشانهٔ تعصب و خصومت جمهوری اسلامی نسبت به این گروه از ایرانیان است.

رادیوفردا در گفت‌وگویی با پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه بین‌المللی بهایی، ابتدا از او درباره محدودیت بهاییان برای دفن عزیزان‌شان در ایران پرسیده است.

پدیده ثابتی: می‌توان گفت در چند ماه گذشته، اقدامات مسئولان جمهوری اسلامی علیه جامعه بهایی در ایران شدت بیشتری پیدا کرده است.

یکی از مشکلاتی که جدیداً برای جامعه بهایی پیش آمده این است که به آن‌ها اجازه نمی‌دهند عزیزان‌شان را طبق مراسم بهاییت دفن کنند. همین هفته گذشته مسئولان ایران به یک خانواده بهایی اجازه دفن عزیزشان را نداده‌اند و به خانواده خانم زائری اعلام شد اجازه ندارند طبق قوانین بهایی او را دفن کنند و حدود ۴۸ ساعت جسد این خانم را نگه داشتند.

گفت وگوی مهتاب وحیدی راد با پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه بهاییان

گفت وگوی مهتاب وحیدی راد با پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه بهاییان
 لینک مستقیم 
 بازکردن در پنجره جدید

این خانواده رفتند و از مسئولان اجازه دفن خواستند، اما به آن‌ها گفتند ۴۸ ساعت جسد را نگه می‌دارند و بعد در روز پنج‌شنبه با مراسم اسلامی دفن خواهد شد.

این مرحله جدیدی است برای اذیت و آزار بهاییان در ایران. مسئولان جمهوری اسلامی همیشه می‌گویند بهاییان در تنگنا نیستند و آزادی دارند، اما باید این سوال طرح شود که مردگان بهایی چه کار کرده‌اند که خانواده آن‌ها باید این طور در عذاب باشند.

 خانم ثابتی، گفتید خانواده خانم زائری مراجعه کردند برای اجازه دفن بر اساس آیین بهایی. مسئولان چه جوابی به خانواده این خانم دادند و چه دلیلی مطرح کردند برای این که اجازه ندارند مراسم را طبق آیین خودشان اجرا کنند؟

مسئولان هیچ وقت به طور مستقیم جواب نمی‌دهند و دلیلی ارائه نمی‌دهند، فقط می‌گویند شما اجازه ندارید و فرد باید طبق مراسم اسلامی دفن شود.

 در مورد جزئیات دفن خانم زائری توضیح دهید که چه مغایرتی دارد با آیین بهایی؟

وقتی یک نفر عزیزش را از دست می‌دهد وضعیت بحرانی وجود دارد و اعضای خانواده ناراحت هستند و برای‌شان تسلی خاطر است که بتوانند آن طور که اعتقاد دارند و دل‌شان می‌خواهد عزیزشان را دفن کنند.

مراسم بهایی چیز به خصوصی نیست، فقط جسد را باید در تابوت بگذارند و در پارچه بپیچند و دعای میت را می‌خوانند که یک دعای بهایی است که حتما باید انجام شود و جزء الزامات است. این مراسم برای کسی دردسر ایجاد نمی‌کند و خانواده فقط می‌خواهند با مراسمی که باعث تسکین و تسلی خاطرشان است عزیزشان را دفن کنند.

 خانم ثابتی! این اولین مورد بوده در مورد دفن بهاییان یا موارد دیگری در شهرهای دیگر هم وجود داشته است؟

این اقدام چندین بار در سال‌های مختلف تکرار شده است، یعنی چند سال پی‌در‌پی در شهرهای مختلف بهاییان را به این صورت اذیت می‌کردند. در‌‌ همان سال‌های اول قبرستان بهاییان به نام «گلستان جاوید» ویران شد و بولدوزر انداختند و تمام قبر‌ها را خراب کردند و در آنجا یک ساختمان دیگری ساختند.

در شهرهای نجف‌آباد، ساری، اصفهان و سمنان همیشه این موارد پیش آمده، یعنی هر چند وقت یک بار می‌ریزند و قبرستان‌ها را خراب می‌کنند. در ماه آوریل گذشته هم در گیلاوند چهار تا از قبرهای بهاییان را خراب کردند. درماه مارس هم در نجف‌آباد با این که یک خانواده برای دفن مجوز داشتند باز اجازه دفن عزیزشان را در قبرستان محلی ندادند.

به هر حال طی ۳۰ سال گذشته بهاییان می‌توانستند مراسم خود را انجام دهند و مشکل زیادی نبوده، ولی اکنون دولت ایران برای این که جامعه بهایی را سست کند و آن‌ها را از ایران براند فشار را زیاد کرده است.

 خانم ثابتی! بهاییان یک بیانیه صادر و به برخورد جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند و گفته‌اند جمهوری اسلامی تعصب و خصومت دارد نسبت به بهاییان ایران. هدف از صدور این بیانیه چیست؟

تقریبا روزی نیست که یک مقاله چاپ شود و علیه بهاییان تهمت‌هایی روا ندارند. با این که مردم ایران آگاه هستند و از بهاییان طرفداری و از این رفتارهای وحشیانه دوری می‌کنند، ولی عده‌ای هستند که تحت تاثیر این تحریکات قرار می‌گیرند.

این‌ها باید حقیقت را بدانند. این بیانیه‌ها صادر می‌شود برای اطلاع هموطنان عزیز تا بدانند جامعه‌ای که به اقلیت‌های خود ظلم کند نمی‌تواند جامعه سالم و خوشبختی باشد. این بیانیه فقط برای آگاهی هموطنان است.

سرگذشت مونا محمودنژاد، ۱۷ ساله، اعدام به همراه پدر

خرداد ۱۳۶۲، حکومت ایران ده تن از دختران و زنان بهایی را اعدام کرد. اتّهام آن‌ها تدریس در کلاس‌های کودکان بهائی که به علت اعتقادات خود از مدرسه اخراج شده بودند، بود. خانم‌ها در معرض فشارهای جسمی و روانی شدید قرار گرفتند تا به تبرّی از عقیدهٔ خود وادار شوند. مانند سایر بهائیانی که در ایران دستگیر شدند، آن‌ها نیز اعتقادات خود را زیر پا نگذاشتند. در نتیجه کلیه آن‌ها اعدام شدند. یکی از آن‌ها، دختری ۱۷ ساله به نام مونا محمودنژاد بود.
مونا محمود‌نژاد در سن ۱۳۴۴ هجری شمسی چشم به جهان گشود. خانواده محمودنژاد به انگیزه خدمت به همنوعان خود سال‌ها در کشور یمن که در آن روزگار، کشوری محروم بود روزگار گذراندند. مونا فرزند دوم خانواده و دارای خواهری به نام ترانه بود که در زمان تولد مونا ۷ سال داشت. سال ۱۳۴۸ دولت یمن تمامی اتباع خارجی را از آن کشور اخراج کرد که خانواده محمود‌نژاد نیزدر میان این گروه جای داشتند. خانواده محمود‌نژاد پس از بازگشت به ایران با گذراندن پنج سال و نیم در شهرهای اصفهان، کرمانشاه و تبریز، سرانجام در شیراز سکونت گزیدند.
با افزایش فشار‌ها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران بر بهاییان در سال ۱۳۶۱، غروب روز اول آبان ماه ۱۳۶۱ توسط ماموران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مونا به همراه پدرش دستگیر و ابتدا به مرکز سپاه پاسداران و پس از چند هفته به زندان مخوف عادل آباد شیراز منتقل شد. وی بواسطه عقاید مذهبی خود توسط عوامل زندان نجس تلقی می‌شد و همچنین متحمل سخت‌ترین شکنجه‌های روحی و جسمی شد. ۲۱ اسفند ۱۳۶۱ روزی تلخ برای مونا بود روزی که پدر را از دست داد. پدر مونا توسط عوامل سپاه پاسداران به جرم اعتقاد به دیانت بهایی اعدام شد.
تلاش‌های اطرافیان و مادر وی برای نجات مونا ناکام ماند و حتی مادر او مدت پنج ماه را به علت تلاش برای نجات دختر و شوهرش در‌‌ همان زندان عادل آباد گذراند.
پس از ماه‌ها زندان و تحمل سخت‌ترین شرایط سرانجام مونا روز شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۶۲ به همراه ۹ تن از بانوان بهایی در میدان چوگان شیراز اعدام شد. وی به علت آخرین نفر بودن در زمان اعدام ناچار بود تا نظاره‌گر اعدام دوستان و هم‌کیشان خود باشد با این حال وی طناب دار را بوسید و پر گشود.
تاریخ ایران زمین آکنده است از شیرزنانی همچون مونا که در راه اعتقادات خود و با هدف ساختن ایرانی آباد و آزاد متحمل شکنجه شده و جان خود را فدا کردند.
وصیت نامه مونا محمود‌نژاد
الهی بامید تو
مادر عزیز‌تر از جانم و خواهر مهربانم چه بگویم چه بنویسم از فضل حق که بسیار است و در جمیع احوال شامل حال بندگانش می‌شود حتی بنده عاجز و ناتوانی چون من که لایق و سزاوار بندگی درگاهش را ندارم.
عزیزان از دل و جان برایمان دعا بخوانید که در هر صورت راضی به رضای الهی باشیم دل به قضا دربندیم و چشم از غیر دوست در پوشیم و تا جای امکان از عهده شکر الطافش برآئیم.
فدایتان شوم فراموش نکنید که آنچه کند او کند ما چه توانیم کرد پس باید سر تسلیم در برابر حق فرود آوریم و توکل بر رب رحیم نمائیم پس رجا داریم که غم و حزن را بخود راه ندهید و برایمان دعا کنید که محتاج دعائیم.
مونا محمود‌نژاد

سنای آمريکا خواستار آزادی رهبران بهايی در ايران شد

رهبران بهایی در ایران که در زندان به سرمی برند
سنای آمريکا با تصويب قطعنامه ای از حکومت ايران خواسته است تا رهبران بهايی بازداشت شده در اين کشور را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين قطعنامه که شامگاه روز پنجشنبه به تصويب رسيد، همچنين از رييس جمهوری آمريکا خواسته شده است تا آن دسته از مقام های جمهوری اسلامی که درنقض حقوق اقليت های مذهبی نقش دارند، مورد تحريم قرار گيرند.

اين قطعنامه حکومت ايران را به دليل سرکوب، آزار و اذيت اقليت مذهبی بهايی محکوم کرده است.

فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، هفت تن از رهبران جامعه بهايی ايران هستند که که درمرداد سال ۱۳۸۹ به اتهام «جاسوسی» هر کدام به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند. خانم ثابت در ١٤ اسفند ١٣٨٦ و شش نفر ديگر در ۲۵ ارديبهشت ١٣٨٧ دستگير شده اند.

سناتور جمهوريخواه مارک کرک، حامی اصلی اين قطعنامه روز جمعه گفته است: رای به اين قطعنامه حامل اين «پيام جدی» است که ايالات متحده، دولت ايران را به دليل نقض حقوق اوليه شهروندانش مسئول می داند.

دولت آمريکا، اتحاديه اروپا و عفو بين الملل پيشتر از صدور حکم زندان برای رهبران بهايی انتقاد کرده اند.

وزارت امورخارجه آمريکا صدور حکم زندان برای رهبران بهايی را اقدامی «بی‌سابقه» دانسته و آن را «به مثابه نقض کنوانسيون حقوق مدنی و سياسی» ارزيابی کرده ‌بود.

در همين زمينه، سازمان عفو بين‌الملل نيز صدور حکم زندان برای رهبران بهايی را اقدامی «ظالمانه» خوانده ‌بود.

ايران بهاييت را به عنوان دين به رسميت نمی‌شناسد و جامعه بهايی می گويد، پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، بيش از ۲۰۰ بهايی توسط حکومت ايران کشته شده‌اند. هزاران نفر از بهاييان دستگيرشده، مورد آزار و اذيت قرار گرفته، کار خود را از دست داده، مورد نظارت دائمی بوده و در نهايت اموال و دارايی‌های‌شان توسط دولت جمهوری اسلامی توقيف شده است. بهاييان از اين که بتوانند مشاغل دولتی داشته باشند ممنوع شده‌اند و فرزندان‌شان نيز اجازه ندارند که در دانشگاه‌های ايران ثبت نام کنند.

۱۳۹۶ فروردین ۱۳, یکشنبه

رئیس جمهور کشور هند به مناسبت دویستمین سالگرد ولادت حضرت بهاالله به جامعه بهایی هند تبریک گفت .

پراناب موکرجی رئیس جمهور کشور هند همچنین در متن نوشتاری خود از اینکه هند ، اکنون موطن بزرگترین جامعه بهایی دنیا است ، اظهار افتخار و خشنودی کرد.
حضرت بهاءالله كه نام مباركشان ميرزا حسينعلى ميباشد در 12 نوامبر سال 1817 در طهران پايتخت ايران ( فارس ) متولد شدند.

چرا اعضاى بيت العدل همگى مرد هستند و ارث مرد و زن برابر نيست؟

دين الهى بنا بر اراده خداوند در زمان هايى که بشريت نيازمند تجديد حيات روحانى
است، ظاهر مى شود و همراه با خود تعاليم و احکامى نو مى آورد که درمان دردهاى جامعه
و هدايتگر قلوب انسانها به سوى خداوند است. يکى از دردهاى مبتلا به جوامع انسانى
تضييع گسترده حقوق زنان بوده و هست و در آئين الهى با برداشتن تبعيض هاى ظالمانه،
سعى در جبران نابرابرى ها گرديده، ولى در بعضى مواضع تفاوت هايى وجود دارد که ناظر
بر حکمتهاى بالغه الهى است.
ديانت بهائى هيچ گاه مدعى برابرى مطلق و افراطى زنان و مردان نبوده است و تأکيد
ديانت بهايى بر تساوى حقوق است، نه وظايف و مسئوليت ها. بدين ترتيب در برخى موارد
بنا به حکمت هاى الهى، زنان بيشتر مورد توجه قرار گرفته اند و در برخى موارد مردان. مثلا
در تعليم و تربيت، زنان بر مردان مقدمند و اگر والدين تنها قادر به پرداخت هزينه تحصيل
يکى از فرزندان باشند، فرزند دختر اولويت دارد. همچنين در ازدواج، مردان موظفند هديه
اى آئينى به صورت مهريه به همسرشان بدهند و در هنگام طلاق مردان بمدت يکسال
موظف به پرداخت هزينه زندگى همسر مطلقه هستند. اما در مورد ارث بايد گفت که سهم
الارث فرزندان دختر با فرزندان پسر و زن با شوهر کاملا برابر است، ولى سهم الارث پدر از
مادر و برادر از خواهر اندکى بيشتر است که نظر به مسئوليت اداره خانواده است که بر
عهده آنان قرار دارد. همچنين زنان از مسؤليتى سنگين و تمام وقت (عضويت در بيت
العدل اعظم) که ممکن است به وظايف تربيتى ايشان در خانواده لطمه بزند معاف
گرديده اند. البته اين معافيت از سوى معاندين دين الهى که غالبا خود معتقد به باورهاى زن
ستيزانه ومتعصبانه هستند، به محروميت و تضييع حقوق تعبير گرديده، که با توجه به
اعتقادات تبعيض آميز و متحجرانه خودشان بسيارتعجب برانگيز است
در مورد شرط مرد بودن در عضويت در بيت العدل اعظم، حضرت بهاءاﻟﻠﻪ مى فرمايند: »يا
رجال العدل کونوا رعاة اغنام اﻟﻠﻪ فى مملکته و احفظوهم عن الذّئاب الّذين ظهروا
بالاثواب کما تحفظون ابنآئکم کذلک ينصحکم النّاصح الامين « . در توضيح اين بيان
آمده است: "حضرت عبدالبهاء و حضرت ولى امراﻟﻠﻪ در آثار خويش تصريح فرموده اند که
گر چه عضويت بيت العدل اعظم منحصر به رجال (مردان) است، ولى نساء و رجال حقّ
عضويت در بيوت عدل خصوصى و محلى را دارند (اين بيوت عدل در حال حاضر به
محافل روحانى مل ى و محل ى موسومند) ."
همچنين در بيانى که از حضرت عبد البهاء نقل شده، آمده است که: "در خصوص
اماء الرّحمن تذکر دادند آنان در همه محافل و لجنه ها شرکت و عضويت خواهند داشت غير
از بيت العدل اعظم که منحصر به رجال است و اين حکمتى عظيم دارد بعد معلوم
مى شود. اگر وقتى کسانى اعتراض کنند که بعضى احکام کتاب اقدس موافق امروز نيست
بايد گفته شود ما هم تصديق ميکنيم ولى حالت حاليه عالم هم موقّتى است. عنقريب
تغييرات کثيره شديده حاصل مى شود آنوقت معلوم مى شود که کتاب مستطاب اقدس در
حقيقت دوا و غذا و حفظ الصّحه عالم است ."
و نيز حضرت ولى امراﻟﻠﻪ در مورد عضويت در بيت العدل اعظم مى فرمايند: "بر طبق لوحى
که از حضرت عبدالبها موجود است عضويت بيت العدل اعظم منحصر به مردان است و
حکمت ان در اينده معلوم خواهد گرديد. ولى در مورد عضويت در محافل محلى و ملى
زنان مانند مردان حق انتخاب کردن و انتخاب شدن را دارند. احبا بايد با اطمينان و اتکا به
ايمان قوى خود ان را بپذيرند. حکمت الهى در اين امر کم کم براى جهانيان آشکار خواهد
شد.

۱۳۹۶ فروردین ۱۲, شنبه

ادامه آزار بهائیان

ادامه آزار بهائیان؛پلمپ مغازه ها،اخراج دانشجویان، تخریب قبرستان و بازداشت گروهی.

تفتیش منزل یک بهایی در شیراز

تخریب  قبرستان بهائیان در قروه
پلمپ مغازه ها
بازداشت گروهی بهائیان

۱۳۹۶ فروردین ۱۱, جمعه

گزارش سالانه وضعیت بهائیان ایران در سال ۱۳۹۳

کمپین نه به آزار و اذیت هموطنان بهایی در پایان هر سال با انتشار گزارشی درخصوص وضعیت بهائیان ایران سعی برآن دارد تا آنچه را که بر اینجامعه وارد می‌شود را جهت اطلاع هم میهنان عزیز انتشار دهد.

نصب تابلوهای تبلیغاتی در ایستگاهای مترو تهران علیه شهروندان بهای
سالی که گذشت، سال پر تنش و سر شار از تبعیض و آزار جامعه بهایی ایران بود. با وجود آنکه در چند سال گذشته فشار برجامعه بهایی ایران سیر صعودی داشت، با این وجود مسئولان جمهوری اسلامی منکر هرگونه تبعیض و فشار علیه شهروندان بهایی شده‌اند. مقامات ایران پیش‌تر نیز با وجود نقدهای که گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران وارد می‌کردند همواره این موارد را سیاسی و خلاف واقع نامیده است، اما گزارشات آزار و اذیت بهائیان در سال گذشته نشانگر نقض آشکارحقوق بشر درخصوص بهائیان ایران می‌باشد. در این گزارش به مورادی چند درخصوص وضعیت بهائیان در ایران می‌پردازیم.
محرومیت از تحصیل
 با وجود آنکه دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه در سال ۱۳۹۳ مدعی شده است در ایران حقوق بهاییان ضایع نمی‌شود و هیچ فردی به دلیل بهایی بودن از تحصیل محروم نیست، اما دانشجویان بهائی در ایران به دلیل تنگ نظریهای جمهوری اسلامی همچنان بی‌نصیب از تحصیل در دانشگاه‌های کشور می‌باشند. این در حالی است که چون سالهای گذشته بهائیان به طور گسترده و اکثرا به بهانه نقض پرونده از تحصیل در دانشگاه‌های کشور منع شده‌اند.
شادان شیرازی یکی از ده‌ها دانشجوی محروم از تحصیل است که با کسب رتبه ۱۱۳ کنکور سراسری در رشته ریاضی فیزیک از رفتن به دانشگاه منع شده است. همچنین تعدادی دیگری از شهروندان بهایی محروم از تحصیل که رتبه‌های بالایی در کنکور کسب کرده بودند برای بررسی مدارکشان به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده بودند اما شعبه یک دیوان عدالت اداری درخواست این دانشجویان محروم از تحصیل را به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۳رد کردو آنان راحائزشرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه ایران ندانست.
همچنین دانشجویان محروم از تحصیل استان تهران طی شکایتی جداگانه از مراجع قضائیه خواهان رسیدگی به دلایل «عدم اجازه تحصیل» خود شده‌اند. پیش‌تر محمد جواد لاریجانی اعلام کرده بود: «مسوولان هیچ‌گاه به صرف بهایی بودن با پیروان این آیین برخورد نکرده‌اند، چراکه طبق قانون اساسی معتقدند هر شهروند ایرانی از حقوقی برخوردار است و نمی‌توان او را از حقوق مصرح در قانون اساسی منع کرد».
شهروندان بهایی محروم از تحصیل که به دلیل نقض پرونده راهی به دانشگاه نبرده‌اند ویا دانشجویانی که در ترم‌های ابتدایی اخراج شدند؛ می‌توان به روحیه صفاجو، درسا دهقانی، فاران جباری، آناهیتا اتحادی، شادان شیرازی، فرنازروحانی، سرمدشادابی، میثاق محب‌پور و بهراد آذرگان نام برد.

شادان شیرازی رتبه ۱۱۳کنکور سراسری

آزار و اذیت و بهایی ستیزی در ایران
 تبلیغات گسترده‌ای علیه شهروندان بهایی و آیین بهایی به طور سازمان یافته در سراسرکشور رواج پیدا کرده است و این روال چون سالهای گذشته همچنان ادامه دارد. به طور مثال در ایستگاهای مترو تهران با نصب تابلوهای تبلیغاتی علیه آیین بهایی وشهروندان بهایی برگ جدیدی از آزار علیه شهروندان بهایی توسط حکومت ایران رونمایی شد. در این پوستر‌ها عمدتا با حمله به جامعه سعی بر تخریب آیین بهایی دارند. با این وجود شواهد نشان از آن می‌دهد شهروندان جامعه ایران نسبت به غرض ورزی‌های جمهوری اسلامی آگاه هستند.


نصب تابلوهای تبلیغاتی در ایستگاهای مترو تهران علیه شهروندان بهایی
امامان نماز جمعه در اکثر نقاط کشور نیز در خطبه‌های نماز جمعه شهرخود، با تاکید بر جاسوس بودن بهاییان ونجس خواندن آن‌ها و همین طورفرقه ضاله نامیدن آیین بهایی، خواستار اخراج آن‌ها از شهر خود شدند، بارز‌ترین آن‌ها رمضانی‌پور امام جمعه رفسنجان ونیز کرمی‌پور امام جیرفت است.
همچنین آیت الله موسوی بجنوردی یکی از چهره‌های شناخته شده روحانیون مبارز در ایران که گرایشات اصلاح طلبی نیز دارند، شهروندان بهایی را ضد اسلام خواند و در نطقی دیگر بهاییان را فاقد حقوق شهروندی دانست. این در حالی است که حسن روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری، تاکید بر حقوق شهروندی تمامی هموطنان ایرانی داشته است.
 در خصوص آزار و اذیت شهروندان بهایی در موارد متعدد، «کلیم جهانداری» شهروند بهایی ساکن بندر عباس بود که در روز ۲۵ بهمن ربوده شد. ربایندگان نا‌شناس، وی را به محل خلوتی برده و پس از ضرب و شتم بسیار، وی را تهدید به مرگ می‌کنند که اگر به تبلیغ دیانت بهایی ادامه دهد با واکنشی به مراتب شدید‌تر روبه رو خواهد شد.
فرهود یزدانی دیگرشهروند بهایی در اواخر تیرماه سال ۱۳۹۳ در مراسم آب بازی در پارکی به همراه تعدادی دیگر از کسانی که در مراسم آب بازی حضور داشتند در شیراز دستگیر می‌شود. پس از دستگیری، همه بازداشت شدگان آزاد می‌شوند اما فرهود که حتی نقشی در بازی نداشته است و فقط از طریق فیس بوک به این مکان دعوت شده بود، صرفا به دلیل بهایی بودن به یکسال حبس محکوم و زندانی شد.
در موردی دیگر در شامگاه ۱۲ آبان ماه ۹۳، افرادی نا‌شناس در روستای اوچ تپه (از توابع همدان) به منزل یک فرد بهایی به نام همتی هجوم برده، پنجره‌ها را شکسته و کف حیاط و بالکن منزل را با ریختن روغن سوخته، تخریب کردند. این افراد پس از نوشتن شعارهایی بر دیوارهای منزل بر علیه آیین بهایی و بهاییان محل را ترک کردند.
همچنین در تاریخ ۱۶ آبان ماه در روستای دیگری از توابع همدان به نام امزاجرد، منزل یک خانواده بهایی به نام «اقدسی» توسط افرادی نا‌شناس به آتش کشیده شد. در این آتش سوزی، تعداد زیادی از اسباب و اثاثیه منزل، مدارک و اسناد زمین کشاورزی و مقادیری پول نقد، سوخته و از بین رفت. طبق بررسی و گزارش آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان، این آتش سوزی عمدی بوده است.
از دیگر موارد نقض حقوق بهاییان در سال ۱۳۹۳ می‌توان به پخش اعلامیه تحریک آمیز علیه بهاییان در یزد اشاره کرد. افراد نا‌شناس در شهر یزد اقدام به پخش اعلامیه و شعارنویسی، علیه شهروندان بهایی کردند. پیش‌تر نیز در شامگاه ۲۲ خرداد ماه که برابر با عید میلاد امام دوازدهم شیعیان بود، در شهر یزد اعلامیه‌ای تحریک کننده و تهدیدآمیز علیه بهاییان شهر پخش شد.
این اعلامیه بر درب منازل، بعضی خودروهای متعلق به شهروندان بهایی و دیوارهای بعضی اماکن و کوچه‌ها نصب شده بود. هم چنین در همین روز بعضی از دیوارهای منازل شهروندان بهایی توسط افرادی نا‌شناس با عبارات توهین آمیز شعارنویسی شد.


تخریب قبرستان‌ها
فشارهای حکومتی در سال ۱۳۹۳برای شهروندان بهایی افزایش چشمگیری یافته است، در این سال شهروندان بهایی با مشکلی قدیمی روبه رو شدند که یاد آورسالهای اولیه انقلاب بود. می‌توان با توجه به شواهد گفت تخریب قبرستان‌ها در آخرین سالهای ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد سیر صعودی داشت ودر سال ۱۳۹۳شکل رسمی به خود گرفت.
هشت اردیبهشت سال ۱۳۹۳ گروهی وابسته به سپاه پاسداران اقدام به تخریب و خاک برداری در قبرستان بهاییان در شیراز کردند و به بهانه ساخت مجموعه فرهنگی، قبرستان بهاییان را که سه دهه از قدمت آن می‌گذشت وده‌ها شهروند بهایی در آنجا به خاک سپرده شده بودند را با خاک یکسان کردند.
در مواردی دیگر در شهر سمنان برای صدور جواز دفن شهروندان بهایی از آن‌ها تعهد گرفته شد که بر روی سنگ قبر‌ها چیزی نوشته نشود واز ایجاد فضای سبز در مقابل قبر‌ها جلوگیری کنند.
پلمپ قبرستان‌ها نیز از جمله آزار و اذیت تندرو‌ها درخصوص جامعه بهایی محسوب می‌شود، قبرستان محمود آباد اصفهان و گلستان جاوید اهواز سال گذشته پلمپ شد و اجازه دفن به شهروندان بهایی داده نشد.


دیوارکشی قبرستان بهاییان اهواز(گلستان جاوید)
جلوگیری ازصدور اجازه دفن از موارد نادری بود که امسال شاهد آن بودیم مهنا سمندری نوجوان ۱۳ ساله بهایی بیش از یک ماه در سردخانه تبریز نگهداری شد و از دفن وی جلوگیری به عمل آمد که پس از آن ماموران امنیتی به طور مخفیانه جسد وی را در شهر دیگر (می‌اندوآب) انتقال دادند و بدون حضور والدین ومراسم مذهبی به خاک سپردند.
زیبا روحانی دیگر شهروند بهایی تبریزی نیز سرنوشتی همانند مهنا سمندری داشت.
همچنین بینا، متوفی بهایی ساکن اهواز نزدیک به ۳ ماه اجازه دفن نداشت.




وضعیت اقتصادی بهاییان

در خصوص کسب و کار نیز، بهاییان همانند سالهای گذشته دچار مشکلات زیادی شده‌اند. به طورمثال همزمان ۵۰ واحد کسب و کار در کرمان و ۲۳ واحد تجاری در رفسنجان پلمپ گردید و درچند محل کسب دیگر در شهرهای جیرفت، نجف آباد، نشتارود، تنکابن، یزد، قائم شهر مانع فعالیت‌های اقتصادی بهائیان شدند که آن را می‌توان از جمله فشارهای اقتصادی به شهروندان بهایی نامید. با تمام فشارهای که در گوشه و کنار کشورعزیزمان ایران وارد می‌شود، وضعیت در شهر سمنان به مراتب بد‌تر گزارش شده است وآخرین محل کسب بهائیان در شهر سمنان که عینک ‌فروشی یکی از شهروندان بهایی به نام «افراسیاب سبحانی» بود به دستور اداره اماکن آن شهر تعطیل شد. در این شهر حداقل ۱۶ مغازه پلمب و سه مرکز پخش لوازم بهداشتی، تعطیل و جوازکسب و کار آن‌ها باطل شده است. دو کارخانه تولیدی به نام‌های «پویا نوار» و «فرزان لنز» پلمب شده‌اند و تعداد زیادی از کارگران مسلمان و بهایی شاغل در آن بیکار شده‌اند.

جهت فشار بر جامعه بهایی حتی شهروندان بهایی که در محل‌ کسب و کار مسلمانان همکاری می‌کردند، با تحت فشار قرار گرفتن کارفرمایانشان، از کار اخراج شده‌اند. به عنوان نمونه اخراج یک مرد بهایی که در آژانس تاکسی تلفنی کار می‌کرد در سال گذشته نشان از فشار بر این جامعه خواهد بود. همچنین مواردی دیگر همچون فروشگاه عینک‌فروشی علی اکبر پورحسینی که بعد از بستن مغازه کلیه عینک‌های آن را که معادل ۲۰۰ میلیون تومان بود، ضبط و صاحب مغازه را هم به جریمه نقدی ۳۶۱ میلیون تومانی محکوم کردند.
شرایط بهائیان در ایران همواره در سالهای گذشته بسیار اسفناک بوده است و در یکی دیگر از موارد آزار و اذیت بهائیان تفتیش بیش از ۲۰ خانه شهروندان بهایی شیراز در یک ماه مانده به آخر سال نمونه بارز این گونه فشار‌ها بود.

دستگیری اجرای حکم و بازداشت
 پس از انقلاب و فتوا ازسوی بسیاری از روحانیون تندرو در ایران، فشار‌ها بر جامعه بهایی موجب بازداشت و قتل تعداد زیادی از هموطنان بهایی در ایران شد. در سال ۹۳ نیز بهائیان ایران با دستگیری، ضرب و شتم، تخریب اموال، تخریب گورستان‌هایشان ودستگیری اجرای حکم و بازداشتهای خود سرانه روبروشدند، همچنین دستگیریهای گروهی از جمله موارد شاخص نقض حقوق بهائیان بوده است.
 بازداشت ۱۷ تن از شهروندان بهایی در تهران و اصفهان که با یورش نیروهای امنیتی در اواخر بهمن ماه سال ۹۳ از جمله این موارد بوده است، ماموران امنیتی طی یک یورش بی‌سابقه به منازل شهروندان بهایی در شهر تهران و اصفهان حمله کرده و پس از تفتیش منازل، اقدام به دستگیری ۱۷ تن از این افراد کردند.
بر اساس اظهارات نیروهای امنیتی تمامی بازداشت شدگان که در تهران بازداشت شده بودند که در شهر تهران به دادسرای ۳۳ اوین (شهید مقدس) منتقل شده‌اند و پرونده آن‌ها در ادامه بررسی‌ها به دادسرای ورامین ارسال خواهد شد.
در راستای دستگیری و اجرای حکم بازداشت شهروندان بهایی در سال ۱۳۹۳ موارد زیادی قابل اشاره است. عدنان رحمت‌پناه شهروند بهایی ساکن شیراز که در دادگاه بدوی به ۱ سال زندان محکوم شده بود عینا در دادگاه تجدیدنظر به تایید رسید.
«این حکم به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبلیغ دیانت بهایی از طریق فیسبوک و ارتباط با دوستان برای عدنان رحمت‌پناه صادر شده است و یکی از شواهد اصلی استفاده شده در دادگاه بر علیه وی عکسی بوده که یکی از دوستان عدنان ایشان را در وی تگ کرده بود»
عدنان تنها شهروند بهایی نبود که در راستای فعالیت در فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی دستگیر و راهی زندان شدند. «ایرج لهراسب» و «طناز محمدی»، دو شهروند بهایی اهل یزد که هشتم تیر ماه به اتهام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به نفع بهاییان، دستگیر و در دوران بازداشت، محاکمه شدند.
ایرج لهراسب به دو سال و طناز محمدی به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند و هم‌اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان یزد می‌باشند.
 «نیکا و نوا خلوصی»، دو خواهر بهایی اولین شهروندان بهایی بودند که، دهم فروردین ماه ۹۳، هنگامی که با خانواده‌ خود در سفر نوروزی بود، توسط مأموران امنیتی در شهر بابلسر بازداشت و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد. خواهر او، نیکا خلوصی را هم در همین روز در منزل شخصی بازداشت و به زندان مشهد منتقل کردند.
دستگیری همه اعضای یک خانواده بهایی در تبریز در تیر ماه۱۳۹۳ توسط ماموران وزارت اطلاعات با ورود به خانه فرزاد بهادری، آقای بهادری و همه خانواده ایشان را دستگیر می‌کنند. این خانواده بعد از چند هفته قرار وثیقه سنگین آزاد شدند وچندین ماه است که دادگاه آن‌ها ادامه دارد.
لاله مهدی‌نژاد دیگر شهروند بهایی است که آخرین شهروند بازداشت شده در سال ۹۳ است، وی درتاریخ۱۷ اسفند ماه در منزل شخصی‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.


لاله مهدی نژاد
همچنین در پایان گزارش سالانه کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی درخصوص وضعیت سالانه شهروندان بهایی ایران، اسامی شهروندان بهایی که در سال ۱۳۹۳ خورشیدی برای اجرای احکامشان احضار و زندانی شدند، ذکر خواهند شد.
سونیا احمدی ۵ سال حبس، نسیم باقری۴ سال حبس، نسیم اشرفی یک سال حبس، الهام فراهانی۴ سال حبس، شمیم نعیمی ۳ سال حبس، فردین اغصانی ۳سال، شهاب دهقانی ۴ سال حبس، نوید حقیقی وشهرام فلاح ۳ سال حبس، فرحناز مقدم ۳سال حبس تعلیقی، خسرو دهقانی ۳سال حبس، ایمان رشیدی ۳سال حبس، فریبرزباغی ۲سال حبس، شبنم متحد ۲سال حبس، سارنگ اتحادی، امیر معبودی، عدنان رحمت پناه، سوسن تبیانیان ۱ سال حبس، نوشین میثاقی و سهیلا اقدسی و ادیب شعاعی وندا فرصتی ۶ماه حبس و فرامرز لطفی، سروش گرشاسبی، ضیاءالله قادری ۳ ماه حبس گرفته‌اند.

 کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهائی که نزدیک به ۳ سال از فعالیت خود می‌گذرد با توجه به رسالت انسان دوستانه و هویت حقوق بشر این کمپین امید دارد با توجه به شرایط سخت بهائیان در ایران، امسال سالی کم خطر و بدون تبعیض‌های موجود در ساختار حکومت جمهوری اسلامی ایجاد شود. ما ضمن قدردانی از تمامی هم میهنان ایرانی فارغ از دین و آیین آن‌ها، خواهان آن هستیم دست در دستان هم به سمت رشد جامعه پیش رویم و ایرانی آباد بدون تعصبات مذهبی و نژادی و جنسیتی را تجربه کنیم.