جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ تیر ۱۶, جمعه

دانشکدۀ الهیات هاروارد و بهاییان، در دویستمین سالگرد، وحدت را جشن می‌گیرند



همزمان با آماده شدن جامعۀ بهائی برای برگزاری جشن‌ دویستمین سالگرد تولد حضرت بهاءالله، دانشکده الهیات دانشگاه هاروارد (Harvard Divinity School) نیز دومین قرن تأسیس خود را جشن می‌گیرد.
وجه مشترک این دو سالگرد ارزشمند، فراتر از تقارن تاریخی آنها است. در اواخر قرن نوزدهم و نیمۀ نخست قرن بیستم میلادی، تعدادی از فیلسوفان، هنرمندان و نویسندگان برجستۀ آمریکایی که هم با آئین بهائی و هم با دانشگاه هاروارد در ارتباط بودند در گفتمانی پویا و سازنده پیرامون موضوع وحدت مشارکت داشتند.
این مطلب، موضوع یک سخنرانی اخیر بود که اثرات اصل وحدت و اتحاد در آئین بهائی را در رشد جامعۀ بهائی آمریکا بررسی می‌کرد. این برنامه با عنوان «دین وحدت و وحدت دین» (The Religion of Unity and the Unity of Religion) در مرکز مطالعات ادیانِ جهانِ دانشگاه هاروارد (Harvard’s Center for the Study of World Religions) برگزار شد و سخنران آن آقای ساشا دهقانی، استاد مهمان دانشگاه هاروارد بود که در مورد آئین بهائی به عنوان یک دین مستقل جهانی مشغول پژوهش است.
دکتر دهقانی می‌گوید: «وقتی وارد دانشگاه هاروارد شدم، پروفسور فرانسیس کلونی (Francis Clooney)، رئیس مرکز مطالعات ادیان جهان در خوش‌آمدگویی به من گفت: امروزه نیاز به ادیانی داریم که وحدت‌بخش باشند و مرزها و دیوارها را در هم شکنند»
دکتر دهقانی با طرح اینکه چگونه تلاش‌های بهائیان در سال‌های آغازین شکل‌گیری جامعۀ بهائی آمریکا متأثر از مفاهیم وحدت و یگانگی نوع بشر بود، بر نقاط عطف اساسی تأکید نمود و برخی از متفکرین برجستۀ آن دوره را مورد بررسی قرار داد.
نام آئین بهائی نخستین بار در زمان برپایی پارلمان ادیان جهان در شیکاگو در سال ۱۸۹۳، به طور عمومی در ایالات متحدۀ آمریکا مطرح شد. مفهوم وحدت ادیان یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در این برنامه بود.
روح حاکم بر پارلمان جهانی آن سال باعث شد خانم سارا فارمر (Sarah Farmer)، صاحب مهمان‌سرای گرین اِیکر (Green Acre) در ایالت مِین (Maine) و یکی از اولین نوآوران دینی در آمریکا، کنفرانس‌هایی با موضوعات پیوسته در زمینه‌های علمی، هنری و دینی برگزار نمایند. این کنفرانس‌ها، نویسندگان برجسته، اساتید، فیلسوفان، هنرمندان و فعالین را گرد هم آورد و فضایی برای تبادل اندیشه و پیشرفت فکری فراهم نمود.
تاریخ‌دان لی اریک اشمیت (Leigh Eric Schmid) در کتاب خود به نام «نفوس بی‌قرار: شکل‌گیری معنویت آمریکا» (Restless Souls: The Making of American Spirituality) تأثیر کنفرانس‌های «گرین‌اکر» بر گفتمان عمومی در اوایل قرن بیستم را مورد بررسی قرار می‌دهد:
گردهمایی‌های «گرین‌اکر» برای بیش از دو دهه رشد کردند و توسعه یافتند در حالی که پارلمان جهانی تنها ۱۷ روز دوام آورد.
در نهایت، فعالیت‌های خانم سارا فارمر او را در تماس با آئین بهائی قرار داد و او در ابتدای قرن بیستم برای ملاقات با حضرت عبدالبهاء به عکا سفر نمود. حضرت عبدالبهاء در سفر خود به آمریکا در سال ۱۹۱۲، از «گرین‌اکر» بازدید به عمل آوردند. در طول آن سال، بسیاری از سخنرانی‌های ایشان در ایالات متحدۀ آمریکا بر موضوع وحدت ادیان و وحدت نژادی به ویژه بین سفیدپوستان و سیاه پوستان آمریکا متمرکز بود:
« جميع اجناس سفيد و سياه و زرد و قرمز و ملل و طوائف و قبائل در نزد خدا يکسان است . هيچ‌يک امتيازی ندارد مگر نفوسی که به‌موجب تعاليم الهی عمل نمايند. بنده صادق مهربان باشند . مُحبّ عالَم باشند. رحمت پروردگار باشند. اين نفوس ممتازند . خواه سياه باشند خواه زرد خواه سفيد هر چه باشند در نزد خدا اين نفوس مقرّبند» (حضرت عبدالبها، گلزار تعالیم بهایی، ص 366)
در اوایل قرن بیستم، تعدادی از متفکران دینی آمریکا با خانم فارمر در تماس بودند یا از «گرین‌اکر» بازدید می‌کردند و در جریان پویای تبادل اندیشه در آن محل شرکت می‌کردند. از میان این افراد می‌توان به اندیشمندان دانشگاه هاروارد، ویلیام جیمز (William James) و دبلیو.ای.بی دو بوآ (W.E.B. Du Bois)، دو تن از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان و فیلسوفان آمریکایی زمان خود اشاره کرد. ویلیام جیمز به نوبۀ خود، از علی‌قلی خان، دیپلمات ایرانی و از اعضای برجستۀ جامعۀ بهائی، دعوت کرد تا در دانشگاه هاروارد سخنرانی‌هایی در مورد آئین بهائی ایراد نماید.
آقای دی بوآ یکی از شاگردان جیمز و اولین سیاه‌پوستی بود که مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۸۵ از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. فعالیت‌های وی در مقام مؤسس انجمن ملی ترقی رنگین‌پوستان (NAACP) او را در تماس با حضرت عبدالبهاء قرار داد که در سال ۱۹۱۲ در چهارمین کنفرانس این انجمن سخنرانی نمودند. بنا بر پژوهش‌های گای مانت (Guy Mount)، دی بوآ بعدها متن سخنرانی حضرت عبدالبهاء را به همراه تصویر ایشان در مجلۀ رسمی این انجمن منتشر نمود.
اِلان لاک (Alain Locke)، یکی از هم‌عصران و همکاران نزدیک دی بوآ، از جمله دیگر متفکرین برجستۀ آن عصر بود. لاک اولین دانشمندان سیاه‌پوست دریافت کنندۀ بورس رودِس (Rhodes Scholar) بود و از او اغلب به عنوان پایه‌گذار رنسانس هارلم (“Dean” of the Harlem Renaissance) یاد می‌شود. کریستوفر باک (Christopher Buck) در زندگی‌نامه‌ای که در مورد لاک نوشته است احتمال می‌دهد که دی بوآ آئین بهائی را به او معرفی کرده باشد. لاک دکترای خود را در سال ۱۹۱۸ از هاروارد دریافت کرد و در همان سال بهائی شد. سهم به سزای دی بو آ و لاک در فلسفه به طور وسیعی مورد تقدیر قرار گرفت. پدر روحانی مارتین لوتر کینگ جونیر (Martin Luther King, Jr.)، تأثیر آن‌ها را با اثرات افلاطون و ارسطو مقایسه کرده است.
آلبرت ویل (Albert Vail) و استَنوود کاب (Stanwood Cobb)، فارغ‌التحصیلان دانشکده الهیات دانشگاه هاروارد و کشیشیان قدیم موحدان (Unitarian) دو تن از دیگر اعضای جامعۀ اولیۀ بهائیان آمریکا بودند. ویل مقالۀ بسیار تأثیرگذاری در مورد آئین بهائی با تأکید بر اصل وحدت موجود در آن نوشت که در سال ۱۹۱۴ در مجلۀ «نقد الهیات هاروارد» (Harvard Theological Review) منتشر گردید.
اگر چه دانشگاه هاروارد و «گرین‌اکر» مکان‌های اصلی گرد هم آمدن نویسندگان و فیلسوفان آن عصر بودند، آقای دهقانی در سخنرانی خود همچنین به این اشاره داشت که اثرات گفتمانی که پیرامون وحدت در حال شکل‌گیری بود، به سایر متفکران برجسته در شمال شرق آمریکا نیز رسید.
خلیل جبران، هنرمند، شاعر و نویسندۀ لبنانی آمریکایی، در اوایل قرن بیستم ساکن شهر بوستون بود. او که اغلب با کتاب «پیامبر» شناخته می‌شود، در آثارش به وحدت عالم انسانی و دین پرداخته است. جبران از طریق جولیت تامپسون (Juliet Thompson)، یک هنرمند بهائی، در تماس با حضرت عبدالبهاء قرار گفت و در بهار ۱۹۱۲ این فرصت را یافت که چهرۀ حضرت عبدالبهاء را نقاشی کند و در بسیاری از سخنرانی‌های ایشان حضور یابد.
تلاش برای ایجاد وحدت در جامعۀ بهائی آمریکا در تشکیل جلسات دعایی که پذیرای همگان بود، نمود پیدا کرد. در ۱۹۱۲، حضرت عبدالبهاء سنگ بنای اولین معبد بهائی در نیمکرۀ غربی را گذاشتند. این بنا در سال ۱۹۵۳ در شیکاگو افتتاح شد و امروز نماد پر اقتداری از وحدت همۀ مردمان و ادیان به شمار می‌رود.
آقای دهقانی اظهار داشت که این دویستمین سالگرد فرصت بسیار مغتنمی برای امکان بررسی مجدد مسئلۀ اساسی وحدت نوع بشر را فراهم کرد. او معتقد است زمان آن فرا رسیده است که به جایگاه آئین بهائی در میان ادیان جهان و رهنمود‌های اصل یگانگی نوع بشر به نحوی که حضرت بهاءالله تشریح کرده‌اند، در این برهه از تاریخ اندیشید.
نظرها و دیدگاه های ارائه شده در این مقاله، مربوط به نویسنده است و لزوما منعکس کننده دیدگاه سایت BahaiTeachings.org یا هر موسسه بهائی دیگری نیست.

وقتی گفته می شود هند بزرگترین دموکراسی جهان را داراست بی جهت نیست



وقتی گفته می شود هند بزرگترین دموکراسی جهان را داراست بی جهت نیست
نخست وزیر کشور هند به شهر حیفا در کشور اسرائیل سفر کردند. در اخباری هم که در رسانه های هندی و انگلیسی منتشر شده است درخصوص حضرت عبدالبهاأ، حضرت باب و بخصوص دیانت بهایی سخن گفته اند

۱۳۹۶ تیر ۱۴, چهارشنبه

ورقا مهدیزاده و شیوا اخلاقی بازداشت شدند


ورقا مهدیزاده و شیوا اخلاقی بازداشت شدند
به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز ورقا مهدیزاده و شیوا اخلاقی زوج بهایی ساکن شهر شیراز روز گذشته در تاریخ دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ توسط ماموران امنیتی اطلاعات سپاه بازداشت شدند.
بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز ماموران امنیتی صبح روز گذشته با ورود به منزل این دو شهروندبهایی و تفتیش کامل منزل آنان را بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه شهر شیراز منتقل کردند.
یک منبع مطلع به گزارشگر بهایی نیوز عنوان کرد که همچنین از دلیل بازداشت این زوج جوان بهایی اطلاعی در دست نیست. @bahainews
طی روزهای اخیر امرالله منوچهری و ضیالله الهیان در کاشان بازداشت شده اند و روفیا پاکزادان به همراه پریوش شجاعی نیز جهت اجرای حکم زندان خود به زندان گرگان منتقل شده اند.
طی ماههای اخیر بازداشت، تفتیش منزل ، پلمب و محرومیت از تحصیل بهائیان در ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
هزاران نفر از پیروان آیین بهایی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی زندانی، شکنجه یا اعدام شده‌اند. بسیاری دیگر از پیروان این آئین نیز از سایر حقوق اجتماعی خود مانند حق تحصیل یا کار محروم شده‌اند.
به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( @bahainews ) بپیوندید.

۱۳۹۶ تیر ۱۳, سه‌شنبه

دو شهروندان بهایی در گرگان برای اجرای حکم حبس روانه زندان شدند



دو شهروند بهایی ساکن گرگان،که پیش‌تر از سوی دستگاه قضایی جهت گذراندان دوران محکومیت خود احضار شده بودند، صبح روز جاری، خود را به زندان امیرآباد گرگان معرفی نمودند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبح روز جاری، دوشنبه ۱۲ تیرماه، روفیا پاکزادان و پریوش شجاعی، شهروندان بهایی، جهت اجرای حکم به زندان منتقل شدند.
بهایی نیوز در این خصوص گزارش کرد؛ پریوش شجاعی به ۱ سال و ۹ ماه زندان و روفیا پاکزادان به ۱ سال و شش ماه زندان محکوم هستند.
طی هفته گذشته ۱۱ تن از شهروندان بهایی در شهر گرگان با هجوم نیروهای امنیتی و یا احضار از سوی دستگاه قضایی و امنیتی به زندان منتقل شده اند.
مژده ظهوری، فرحناز تبیانیان، مریم دهقان یزدلی، هوشمند دهقان یزدلی توسط ماموران امنیتی در منازلشان بازداشت شدند و شیدا قدوسی، پونه ثنائی،پریسا شهیدی، نازی تحقیقی ، میترا نوری ،هنا عقیقیان، سودابه مهدی نژاد و بهنام حسنیپس از احضار از طریق تلفن خود را به اداره اطلاعات و پس از آن جهت اجرای حکم به زندان امیرآباد گرگان معرفی کردند.
طی ماه های اخیر کاملیا بیدلیان و نوید معلم نیز که در پرونده بازداشت دسته جمعی شهروندان بهایی که منجر به رای زندان دادگاه علیه آنان شد نیز بازداشت و به زندان منتقل شده است که نوید معلم روز گذشته به مرخصی سه روزه آمده است.
این افراد از جمله افراد بازداشت شده در استان گلستان می باشند که در دادگاه اول به ۱۹۳ سال زندان محکوم شدند ودر دادگاه تجدید نظر این احکام از یک سال وشش ماه تا یک سال و ۹ ماه محکومیت کاهش پیدا کرده است که اسامی کامل آنان به شرح زیر می باشد:
فرحناز تبیانیان، پونه ثنایی، مونا امری حصاری، بهنام حسنی، پریسا شهیدی، مژده ظهوری، پریوش شجاعی، هنا عقیقیان در شهر گرگان، شهره صمیمی در شهر مینودشت، بیتا هدایتی، وثاق سنایی و هنا کوشکباغی در شهر گنبد کاووس به ۱ سال و ۹ ماه زندان؛ روفیا پاکزادان، سودابه مهدی نژاد، میترا نوری، شیوا روحانی، هوشمند دهقان، مریم دهقان، نازی تحقیقی از بهائیان شهر گرگان، کاملیا بیدلیان و نوید معلم در شهر مینودشت هر کدام به ۱ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند.
همچنین تینا موهبتی که پیشتر به یک سال و نه ماه زندان محکوم شده بود حکم وی باطل و به جریمه نقدی سه میلیون تومانی محکوم شده است. حکم دادگاه تجدید نظر شهنام جذبانی از بهائیان مینودشت و شیدا قدوسی از بهائیان شهر گرگان که هر کدام به ١١سال زندان محکوم شده‌ بودند هنوز ابلاغ نشده است.

بازداشت دو شهروند بهایی ساکن شهر کاشان از سوی نیروهای امنیتی


Date: تیر ۱۳, ۱۳۹۶
روز گذشته دو شهروند بهایی ساکن شهر کاشان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، امرالله منوچهری و ضیالله الهیان، دو شهروند بهایی ساکن کاشان، در تاریخ دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ پس از بازداشت از سوی ماموران امنیتی به مکانی نامعلوم منتقل شدند.
گفتنی است؛ این دو شهروند بهایی پس از احضار تلفنی به ستادخبری در شهر کاشان بازداشت گشته اند.
یک منبع مطلع می گوید: «در دهم اردیبهشت ماه ماموران وزارت اطلاعات وارد منازل آنان شده بود و کل منزل را بهم ریخته بودند.»
پیش تر ماموران امنیتی وزارت اطلاعات در شهر کاشان با ارائه حکم تفتیش منزل این دو شهروند بهایی به اتهام تبلیغ علیه نظام وسایل شخصی آنان از جمله کتابها، جزوات، عکس های مربوط به آئین بهایی، گوشی های تمامی اعضای خانواده و لپ تاب و چندین حلقه فیلم خصوصی به همراه فلش مموری ها توقیف شده بود که این دو شهروند بهایی پس از دو ماه آنان پس از احضار بازداشت و به گفته یک منبع مطلع احتمال می رود در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تحت بازجویی قرار گرفته باشند.

امرالله منوچهری و ضیالله الهیان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند



به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز دو شهروند بهایی ساکن کاشان در تاریخ امروز دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ پس از بازداشت توسط ماموران امنیتی به مکانی نامعلوم منتقل شدند.
بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز امرالله منوچهری و ضیاالله الهیان پس از احضار تلفی به ستادخبری در شهر کاشان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.
به گفته یک منبع مطلع«بازداشت این دو بهایی ساکن کاشان مربوط به هجوم ماموران امنیتی وزارت اطلاعات به منزل آنان در ده اردیبهشت ماه بود که وزارت اطلاعات وارد منازل آنان شده بود و کل منزل را بهم ریخته بودند.»
پیشتر ماموران امنیتی وزارت اطلاعات در شهر کاشان با ارائه حکم تفتیش منزل این دو شهروند بهایی به اتهام تبلیغ علیه نظام وسایل شخصی آنان از جمله کتابها، جزوات، عکس های مربوط به آئین بهایی، گوشی های تمامی اعضای خانواده و لپ تاب و چندین حلقه فیلم خصوصی به همراه فلش مموری ها توقیف شده بود که این دو شهروند بهایی پس از دو ماه آنان پس از احضار بازداشت و به گفته یک منبع مطلع احتمال می رود در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تحت بازجویی قرار گرفته باشند.
خانواده این دو شهروند بهایی با وجود پیگیری جهت اطلاع از محل نگهداری آنان موفق به کسب اطلاع از محل نگهداری آنان نشده اند.
منبع خبر: https://goo.gl/5jf1jT
به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( Bahainews ) بپیوندید.

سخنگوی جامعه جهانی بهایی: «حقوق بهاییان در دولت روحانی بیش از قبل پایمال شده است»



به گفته سخنگوی جامعه جهانی بهاییان، حقوق شهروندان بهایی ایران طی چهار سال گذشته تغییری نکرده و از جهاتی بیشتر از قبل نیز پایمال شده است؛ نهادهای جمهوری اسلامی در این مدت کسب‌وکار صدها تن از بهاییان را بدون دلیل قانونی تعطیل کرده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سیمین فهندژ روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت، به کمپین بین‌المللی گفته است: «در طول چهار سال ریاست جمهوری حسن روحانی، بازداشت و زندانی شدن شهروندان بهایی، پلمپ محل کار، منع تحصیل شهروندان بهایی و حتی در مواردی قتل شهروندان بهایی به دلایل نفرت مذهبی ادامه داشته است».
او شمار بهاییانی را که هم‌اکنون در زندان‌های ایران به‌سرمی‌برند، حدود ۹۰ نفر عنوان کرده و با اشاره به شعار دولت حسن روحانی درباره امید به آینده و تحقق عدالت گفته است: «بعد از چهار سال همه انواع نقض حقوق شهروندان بهایی افزایش پیدا کرده و بهاییان علاوه بر زندان و بازداشت، با فشارهای اقتصادی شدیدی مواجه شده‌اند».
در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از پلمپ مغازه‌ها و محل‌های کسب و کار شهروندان بهایی در ایران منتشر شده است. این رخداد اما همبستگی‌هایی را با جامعه بهاییان ایران برانگیخت به‌طوری که در برخی از شهرهای استان مازندران جمعی از کسبه غیربهایی با نگارش نامه‌هایی خطاب به مقام‌های استانی خواستار بازگشایی واحدهای صنفی بهاییان شده‌اند.
سیمین فهندژ با اشاره به فشارهای اقتصادی حکومت ایران بر جامعه بهاییان کشور می‌گوید: «این یک بی‌عدالتی کامل است که دولتی می‌خواهد در بین بخش بزرگی از جامعه فقر ایجاد کند. دولتی که وظیفه و هدفش ایجاد یک جامعه سازنده است باید سعی کند از استعدادها و توانایی‌های همه شهروندان فارغ از دین و مذهب و نژاد استفاده کند و این انتظاری است که ما هم از دولت داریم».
دولت حسن روحانی بر اجرای حقوق شهروندی تأکید دارد و برای این منظور منشوری را نیز تدوین کرده است اما مشخص نیست بهاییان آیا جایگاهی این میان دارند یا نه. آیین بهایی در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و مقام‌های ایران از این آیین به عنوان «فرقه ضاله» نام می‌برند.
هفت تن از رهبران جامعه بهایی در ایران از ۹ سال قبل در ایران زندانی هستند. یکی از آخرین موارد برخورد با بهاییان نیز فروردین ماه رخ داد که هشت شهروند بهایی در شهرهای بندرعباس، قشم و شیراز بازداشت شدند