جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ فروردین ۱۷, پنجشنبه

ضیافت بهایی چیست؟

در یک شب سرد، من و همسرم در خانۀ خود را به روی مهمانان گشودیم تا در کنار هم دعا بخوانیم و در مورد مسائل جامعه و اجتماع، مشورت کنیم.
این رویداد منحصر به فرد چیست؟ به آن می‌گویند: ضیافت بهایی.
هر نوزده روز یک بار، مصادف با شبی که در آن ماه جدید بهایی آغاز می‌شود، بهاییان دور یکدیگر جمع می‌شوند و ضیافت برپا می‌کنند. با توجه به نامش، احتمالا حدس می‌زنید که باید در این مراسم یک وعده غذایی درست و حسابی هم موجود باشد. البته که ضیافت ها معمولا با تنقلات و مواد غذایی و یا یک شام مختصر همراه هستند، اما برای ضیافت‌های بهایی نیازی به وعده غذایی فاخر و ماهرانه نیست، بلکه در این ضیافت‌ها، حس روحانی و معنوی وجود دارد، به طوری که مردم روح خود را نسبت به شکمشان ترجیح می‌دهند.
به عبارت دیگر، این ضیافت‌ها، جامعۀ بهایی را برای دعا و مناجات و صحبت در مورد رویدادهای محلی و برنامه ریزی برای ضیافت‌ها و فعالیت‌های آینده و بازبینی مسائل و نگرانی‌های جامعه و ارائه پیشنهادات ودر نهایت معاشرت و خوردن چیزی در کنار یکدیگر و لذت از با هم بودن، گرد هم می‌آورد.
در ضیافت بهایی که شب ها برگزار می‌شود، نه تنها دعا خوانده می‌شود بلکه در آن گفتمان ها و مشاورات و صحبت‌های معنی داری نیز پیرامون موضوع جامعه‌سازی، صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، بهاییان در مورد آنچه که در دنیای اطرافشان می‌گذرد، صحبت می‌کنند و برنامه ریزی می‌کنند که چطور مشکلات پیش روی جهان را از سطح ریشه‌ای یعنی از سطح محلی و در همسایگی خود، حل نمایند.
چگونه این دیدگاه به عمل در می‌آید؟ آگاهانه و فعالانه از حال و روز همسایگان آگاه می‌شویم، کلاس‌های رایگان برای تدریس به کودکان ترتیب می‌دهیم، جلسات دعایی ترتیب می‌دهیم که در آن از حضور همۀ افراد استقبال می‌شود، کلاسها و گروه‌های مخصوص نوجوانان و جوانان در همسایگی خود ترتیب می‌دهیم. ما در مورد مسائل و مشکلات در اجتماعات محلی و بین‌المللی صحبت می‌کنیم و به همسایه های خود کمک می‌کنیم و در عین حال با هر کسی صرف نظر از اعتقادات و باورهای دینی و نژاد و جنسیت و زمینه های فرهنگی و سن، اقداماتی انجام می‌دهیم تا بتوانیم جامعه‌ای بهتر، مهربانتر و بدون تعصب و صلح آمیز، بسازیم. هدف ما این است: تغییر جهان، روح و محلۀ ما، به صورت همزمان.
به عنوان بهایی، وقتی که با یکدیگر و با همنوعان خود کار می‌کنیم، اغلب می‌پرسیم: چگونه می‌توانیم بهترین کمک را به محلۀ خود برسانیم؟ آیا مردمان رنج کشیده و زحمت‌کشی که می‌شناسیم، نیاز به ملاقات، غذا، لباس و یا حمایت دارند؟ آیا کودکانی که می‌توانند از آموزش و پرورش روحانی در مورد اهمیت فضائل و خدمت به بشریت منتفع شوند، نیاز به برگزاری کلاس‌های جدید دارند تا بتوانند آن مفاهیم جدید را یاد بگیرند؟ آیا در شهر ما جوانانی هستند که بتوانند یک گروه نوجوان را در دست گیرند؟ چه پروژه های خدمتی هستند که جوانان در آن مشارکت دارند و ما چگونه می‌توانیم برای موفقیت هرچه بیشتر، به آنها کمک کنیم؟
همان‌طور که در این چند نمونه ملاحظه می‌کنید، بهاییان تمایل دارند سوالاتی مطرح کنند که فراتر از پرسیدن وضع هوا و یا اینکه فلانی برای زندگی چه‌کار کرده است باشد.ما می‌خواهیم در مورد موضوعات عمیق و پر معنی و مسایلی که واقعاً مهم بوده و در تغییر جهان تاثیرگذار است، صحبت کنیم.
همۀ اینها، با جلسات ماهانۀ بهایی و گردهم آیی برای دعا و مشورت که همان ضیافت نام دارد آغاز می‌شود:
« در خصوص ضيافت در هر شهر بهائی سؤال نموده بوديد مقصود از اين ضيافت الفت و محبّت و تبتّل و تذکّر و ترويج مساعی خيريّه است يعنی بذکر الهی مشغول شوند و تلاوت آيات و مناجات نمايند» (حضرت عبدالبهاء، منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء، جلد1، ص50)
ضیافت‌ها، علاوه بر این که موجب افزایش عشق و دوستی میان بهائیان می‌شود، موجب ترویج رفاه روحانی نیز می‌شود:
«ضيافت نوزده روزه بسيار سبب فرح و سرور قلوبست اگر چنانچه بايد و شايد اين ضيافت مجری گردد ياران در هر نوزده روزی روح جديدی يابند و قوّتی روحانی جويند» (حضرت عبدالبهاء، منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء، جلد1، ص51)
حضرت عبدالبها، در بیانی دیگر می‌فرمایند:
« اميدوارم که در هر نوزده روز يکروز اين ضيافت مجری گردد زيرا سبب الفت است سبب اتّحاد است سبب مهربانيست ملاحظه مينمائيد که جهان بچه درجه در نزاع و جدالست و ملل موجوده در چه مشکلات عظيمه بلکه احبّای الهی موفّق گردند که علم وحدت عالم انسانی بلند شود و خيمه يک رنگ ملکوت اللّه بر جميع آفاق سايه افکند و سوء تفاهم از بين جميع دول بر خيزد و با يکديگر چون عاشق و معشوق بهم آميزند.
بر شماست که بجميع بشر نهايت مهربانی نمائيد و خير خواه عموم باشيد و از برای علويّت عالم انسانی بکوشيد و در اجسام ميّته روح بدميد و بموجب تعاليم حضرت بهآءاللّه حرکت و سلوک نمائيد تا عالم انساني را جهان ملکوتی نمائيد» (همان، ص 41)
اگر شما هم علاقه مند به از بین بردن نژادپرستی، آموزش به همۀ جوانان، خدمت به دیگران و تغییر جهان آن هم با بلند کردن پرچم وحدت عالم انسانی هستید، بهاییان، از کمک شما استقبال می‌کنند. از همۀ شما، صرف نظر از دین، سن، جنس و پیش‌زمینه استقبال می‌شود تا با کار در کنار یکدیگر، مشکلات جامعۀ جهانی را درمان کنیم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر