جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۶ خرداد ۳۰, سه‌شنبه

مراقبت از سالمندان خردمند، گنج بزرگ ما


امروز در یک صف خرید طولانی بودم، بنابراین تلفنم را برداشتم و به فیسبوک متّصل شدم. وقتی اخبار روزانۀ تلفن همراهم ویدیوی دوربین مخفی زن سالمند زیبایی را نشان داد که توسّط پرستار خود کتک می‌خورد و سرزنش می‌شد، وحشت کردم.
قلب من شکست و از لحاظ جسمی و عاطفی احساس بیماری کردم. من دربارۀ این اتّفاقات برای سالمندان در داخل و بیرون از خانۀ سالمندان شنیده بودم، ولی مانند هر ویدیوی دیگری، دیدن آن لحظه‌ بسیار واقعی‌تر و تکان‌دهنده‌تر بود. واقعاً شنیدن کِی بُوَد مانند دیدن. من به خانه آمدم و یوتیوب را باز کردم و ویدیوهای ناخوشایند بسیار دیگری نیز یافتم، ولی حتّی دلش را نداشتم که آنها را تماشا کنم. متوجّه شدم که این پدیدۀ نفرت‌انگیز به میزان هشداردهنده‌ای در حال روی دادن است. همۀ ما داریم بیشتر عمر می‌کنیم، پس جمعیّت سالمندان نیز رو به افزایش است، و آمارهای ملّی حاکی از آنند که بدرفتاری با سالمندان در حال افزایش است – بنابراین من به جست‌وجوی پاسخ‌هایی برای بعضی سؤالات اساسی دربارۀ بدرفتاری با سالمندان پرداختم.
بدرفتاری با افراد مسن
تعریف بدرفتاری با سالمندان، اقدام یا عدم اقدام عمدی یک پرستار یا فردی دیگری که به او اعتماد شده در جهت ایجاد خطر آسیب برای یک فرد مسن 60 سال به بالا است.
چه نوع افرادی چنین خشونتی را در حقّ افراد مسن مرتکب می‌شوند؟
بر اساس گزارش HelpGuide.org’s در بدرفتاری با سالمندان و غفلت (Elder Abuse and Neglect):
«پرستارانی که قادر به کنارآمدن با افسردگی، اعتیاد و استرس نیستند (عدم انعطاف‌پذیری)، یا کسانی که احساس می‌کنند نگهداری از یک سالمند به آنان تحمیل شده است، کسانی هستند که بیشترین خطر بدرفتاری را دارند.»
این گزارش ادامه می‌دهد:
«پرستاران در خانۀ سالمندان می‌توانند استرس را در سطوحی تجربه کنند که منجر به بدرفتاری با سالمندان شود. کارکنان خانۀ سالمندان می‌توانند مستعد بدرفتاری با سالمندان باشند، اگر آموزش ندیده باشند، بیش از حد مسئولیّت داشته باشند، برای پرستاری مناسب نباشند، و تحت شرایط حقیرانه‌ای کار کنند.»
نشانه‌های بدرفتاری با سالمندان چیست؟
رایج‌ترین نشانه‌های بدرفتاری با سالمندان شامل موارد زیر است:
نشانه‌های نامعلوم جراحت مانند تاول، ورم، کبودی و یا زخم، به‌خصوص به طور قرینه در دو طرف بدن
شکستگی استخوان‌ها، پیچ خوردگی، یا دررفتگی
گزارش مصرف زیاد دارو یا عدم دریافت مرتّب دارو
شیشۀ عینک یا فریم عینک شکسته
نشانه‌های مهار شدن، مانند علامت طناب روی مچ دست‌ها
عدم اجازه از طرف پرستار برای ملاقات با سالمند به تنهایی
چگونه ما می‌توانیم به توقّف بدرفتاری با سالمندان کمک کنیم؟
سالمندان در بسیاری از فرهنگ‌ها احترامی را که شایستۀ آن هستند دریافت می‌کنند. متأسفانه در جامعۀ ما که تعداد جوانان زیاد است، اغلب سالمندان با بی‌احترامی و بدرفتاری روبرو می‌شوند.
همۀ ما می‌توانیم با توجّه به علائم هشدار و مداخله در صورت شک بردن به بدرفتاری یا بی‌اعتنایی، بخشی از راه‌حل باشیم. شاید شما سوءاستفاده‌های مالی مانند کلاهبرداری، سرقت، و یا تجویز سوء مصرف مواد مخدر را مشاهده کنید. اگر به هر سوءاستفاده‌ای شک کردید، از گزارش دادن آن نترسید. به سالمندان و پرستاران آنها گوش کنید. تا آنجا که می‌توانید به آنها زنگ بزنید و با آنها ملاقات کنید و در نهایت راه‌های تشخیص و گزارش بدرفتاری را با سالمندان را به دیگران آموزش دهید.
حال که ما دربارۀ نشانه‌های آشکار بدرفتاری با سالمندان گفت‌وگو کردیم، بیایید در جنبه‌های هوشمندانه‌تری تفحّص کنیم. در بسیاری از جوامع، ما تبدیل به نسلی شده‌ایم که جوانان را ستایش می‌کند – درحالی‌که ارزشمندترین گنجینۀ ما، سالمندان ما، بسیار کوچک شمرده می‌شوند. اغلب دیدگاه‌ها نسبت به سالمندان این است که آنها قدیمی و منسوخ هستند. شاید سالمندان با جدیدترین گرایش‌ها همراه نباشند یا ندانند چگونه با یک آیفون کار کنند، ولی سال‌ها تجربه برای آنها ادراک، خودشکوفایی، بینش و خِرَدی به همراه آورده که به سختی به دست آمده‌است:
«اى طالب حيات ابديّه ، بدانکه بشر دو قسم است .قسمى ناسوتى که اسير عالم طبيعتند و نهايت آمال و آرزو ترقّيات در مادّيّات خواهند مثل آنان مثل حيوانات سائره است حيوان نيز اسير عالم طبيعت است نهايت اينست که انسان طبيعى اندکى اشرف از حيوان طبيعى است . و قسم ديگر از بشر انسان علويست و شخص آسمانى و نفس رحمانى و منجذب ملکوت الهى اين نفوس انبيا و اولياى الهى هستند . حال چون ترا فطرت علوى و همّت بلند بايد تحصيل تعاليم الهى نمائى و بموجب وصايا و نصايح آسمانى عمل کنى و تخلّق باخلاق رحمانى جوئى و منجذب نفحات قدس شوى تا بنفثات روح القدس زنده گردى و خود را تربيت نموده سبب تربيت و هدايت ديگران گردى . اگر باين مقام بلند اعلى رسى بآب عرفان و نار محبّت ‌الله و روح موهب تعميد يابى و بحيات ابديّه فائز شوى.» (حضرت عبدالبهاء، منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء، جلد 2، صص 89 و 90)
خوشبختانه، در دیانت بهایی و بسیاری از فرهنگ‌های بومی و خردمندانه در سراسر جهان، سالمندان ارج نهاده و گرامی داشته می‌شوند. در چنین محیط‌هایی، جوانان برای راهنمایی هوشمندانه و پرشفقتی که فقط تجربۀ سال‌ها زندگی است، به سالمندان توجّه می‌کنند:
«وقتی زندگی شرافتمندانه سنّ پیری را مهیّا کرد، این افول نیست که ظاهر می‌شود، بلکه اوّلین روزهای جاودانگی است.» (موریل اسپارک)
«چین و چروک‌ها باید تنها دلالت بر این داشته باشند که لبخندها کجا بوده‌اند.» (مارک تواین)
از آنجایی‌که همۀ ما پیر و بالغ می‌شویم، باید به سالمندان دوست‌داشتنی خود احترام بگذاریم، آنها را ارج نهیم و به آنها توجّه کنیم، همان‌طور که امیدواریم روزی با ما رفتار شود، و به یاد داشته باشیم:
«جوانی هدیۀ طبیعت است، ولی پیری یک کار هنری است.» – جرزی لک (Jerzy Lec)
نظرها و دیدگاه های ارائه شده در این مقاله، مربوط به نویسنده است و لزوما منعکس کننده دیدگاه سایت BahaiTeachings.org یا هر موسسه بهائی دیگری نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر