جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۷ بهمن ۶, شنبه

تشابه اعلامیه حقوق بشر با بیانی از حضرت عبدالبها

جضرت عتدالبها دز جلد دوم خطابات در خطابه ای در معبد بابتیست ها در شهر فیلادلفیا می فرمایند:
"تعليم هفتم حضرت بهاءاللّه مساوات حقوق است. جمیع بشر در نزد خدا یکسانند؛ حقوقشان حقوق واحده؛ امتیازی از برای نفسی نیست؛ کلّ در تحت قانون الهی هستند؛ مستثنائی نه"
اعلامیه حقوق بشر با این جملات شروع می شود
"ما این حقیقت مشخّص را قبول داریم که تمامی بشر بطور مساوی خلق گردیده اند...". و در ادامه آن بیان شده است " تمامی نوع بشر آزاد و با کرامت انسانی و حقوق مساوی متولّد گردیده اند. انسان ها دارای قوّۀ آگاهی و تفکّر می باشند که باید با یکدیگر با روح برادری رفتار نمایند... حقوق و آزادی هر نفسی که در این اعلامیه اظهار شده بدون هیچ تفاوتی از نظر نژاد، رنگ، جنس، زبان، دیانت، سیاسی و دیگر عقاید اَعمّ از ملیّت، طبقات اجتماعی، مالکیّت، تولّد و دیگر مقامات که باید مساوی باشند می باشد".
این هر دو جمله هر دو در فیلادلفیا اولی بر زبان حضرت عبدالبها در کلیسای باپتیست بیان شده و دیگری بعد از 36 سال در همان شهر در ابتدای بیانیه حقوق بشر آمده است.
به گمان من حضرت عبدالبها در این بیان مانند بسیاری از آنچه در سفر خودشان به ممالک غربی بیان فرموده اند، راهی را که بشر باید بپیماید را مشخص فرموده اند و جامعه بشری را به آن طرف سوق داده اند، همان طور که در مورد برابری حقوق زنان با مردان و برابری حقوق سیاهان با سفید پوست
ان بیاناتی فرموده اند و خط سیر جامعه بشری را ترسیم نموده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر