جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۲۷, چهارشنبه

بازداشت ۳۹ شهروند بهایی در سه ماه اخیر


خبرگزاری بهایی نیوز در گزارش حقوق بشری خود طی سه ماه اخیر به مسئله بازداشت بهائیان پرداخته و طی آن گزارش زیر را منتشر می کند.
.
طی ماه های آذر تا روزهای پایانی بهمن ماه ۱۳۹۵ بیش از ۳۹ شهروند بهایی در استان های تهران، کرمان، شیراز، اصفهان، زاهدان و قزوین بازداشت شده اند و هم اکنون ۱۹ تن از آنان که طی این مدت بازداشت شده اند همچنان در بازداشتگاه و یا زندان های مرکزی استان به سر می برند . ۱۸ تن از شهروندان بهایی بازداشت شده در سه ماه اخیر با قرار وثیقه آزاد شده و دواز آنان نیز بدون قرار وثیقه از بازداشت ، آزاد شده اند.این گزارش از تاریخ آذر ماه تا به روزهای پایانی بهمن ماه خواهد بود.
.
ماموران امنیتی در تاریخ ۲ آذر ماه ۱۳۹۵ پنج تن از شهروندان بهایی ساکن شهر شیراز به نام های لالا صالحی ، پریسا سپهری، ثمر آشنایی ، نسیم کاشانی نژاد و رضوان یزدانی را بازداشت کردند که لالا صالحی به دلیل بارداری در ماههای اولیه پس از یک روز بازداشت آزاد شد اما چهار شهروندبهایی دیگر پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شدند. ثمر آشنایی پس از ۳۶ روز با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی ، لالا صالحی ، نسیم کاشانی نژاد ورضوان یزدانی پس از ۴۰ روز با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.
.
همچنین پیام مرکزی شهروند بهایی ساکن شهر کرج در تاریخ ۲ آذر ماه ۱۳۹۵ پس از حضور در دادگاه جهت پیگیری پرونده خود توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از تفتیش منزل این شهروند بهایی ، او را به بازداشتگاه منتقل کردند که پیام ولی پس از دو روز در تاریخ ۴ آذر ماه ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد شد.
.
بازداشت و تفتیش منزل ۴ شهروند بهایی در تاریخ ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ در شهر زاهدان از جمله بازداشت های اوایل آذر ماه بود که سیاوش رحیمی ، بهرام روحانی، مهرنوش رمضانی و هیدا یزدان توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات دستگیر شدند و پس از ۳۵ روز بازداشت با قرار وثیقه در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۵ آزاد شدند.
.
بازداشت سهیل کشاورز شهروند بهایی ساکن قزوین در تاریخ ۳۰ آذر ماه نیز از جمله بازداشت های ماههای اخیر محسوب می شود که ماموران امنیتی دو بار منزل این شهروند بهایی را تفتیش کردند و وی همچنان در بازداشت به سر می برد. 
.
بازداشت امرالله خالقیان و همسرشان فریبا روحانی در تاریخ ۱ دی ماه ۱۳۹۵ یکی دیگر از بازداشت های صورت گرفته توسط وزارت اطلاعات است که خانم فریبا روحانی پس از ساعاتی بازجویی آزاد می شوند اما امرالله خالقیان پس از ۵۰ روز انفرادی به زندان مرکزی این استان منتقل شده است و همچنان در زندان به سر می برند. منزل این شهروند بهایی نیز مورد تفتیش ماموران امنیتی قرار گرفته است.
.
سمیر خلوصی شهروند بهایی که در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شده است همچنان در زندان است و منزل این شهروند بهایی ساکن کرمان مورد تفتیش قرار گرفته است. همسر ایشان روحیه زینلی نیز پس از دو بار احضار توسط ماموران امنیتی در تاریخ ۱۴ دی ماه بازداشت شدند و پس از ۳۱ روز بازداشت در تاریخ ۱۱ دی ماه با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد . روحیه زینلی و سمیر خلوصی پس از یک ماه بازجویی در وزارت اطلاعات به زندان شهربانی کرمان منتقل شده اند و همچنان همسر ایشان در زندان می باشند.
.
مهبد اتحادی جوان ۲۳ ساله ساکن یزد در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل بازداشت شد و این شهروند بهایی نیز پس از ۲۳ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد .
.
بازداشت برهان اسماعیلی و مریم بشیر در شهر برازجان استان بوشهر نیز در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۵ روی داد که این بازداشت توسط ماموران اطلاعات سپاه استان بوشهر صورت گرفت . این دو شهروند بهایی نیز با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی برای برهانی اسماعیلی پس از ۵ روز بازداشت و ۱۲۰ میلیون تومانی برای خانم مریم بشیرپس از ۳ روز بازداشت انجام گرفته است . 
.
بازداشت دسته جمعی ۷ تن از شهروندان بهایی در استان یزد نیز در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۵ صورت گرفت. براساس این گزارش افراد بازداشت شده فرزاد روحانی، ناطقه نعیمی، مهران اسلامی ، مهران بندی ، رامین حصوری ، احمد نعیمی و عزت الله خرم بازداشت شدند که خانم ناطقه نعیمی پس از ساعاتی بازداشت شد و عزت الله خرم نیز پس از ۲۰ روز بازداشت در تاریخ ۱۷ بهمن ماه با قرار وثیقه آزاد شد اما همچنان ۵ شهروند بهایی بازداشت شده در تاریخ ۲۹ دی ماه همچنان در زندان یزد ، زندانی هستند.
.
دو شهروند بهایی دیگر در کرج در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. فواد میثاقی که پس از سه روز بازداشت با قرار وثیقه ۱۲۰ میلیون تومانی آزاد شد و کوروش شریف زاده که با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی هر دو از زندان قزلحصار آزاد شدند به دنبال پیگیری فک پلمب محل کسب خود در اداره تعزیرات حکومتی بودند که بازداشت شدند و پس از بازداشت نیز تمامی اموال محل کسب آقای کوروش شریف زاده توسط ماموران توقیف شده است.
.
محمد تدریسی شهروند بهایی ساکن یزد در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و محل زندگی این شهروند بهایی نیز مورد تفتیش قرار گرفت.آقای تدریسی در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ با تودیع وثیقه از زندان یزد آزادشدند.
.
منوچهر رحمانی و محسن مهرگانی دو شهروند بهایی ساکن اصفهان نیز در تاریخ ۶ بهمن ماه ۱۳۹۵ پس از تفتیش منازل آنان بازداشت شدند و هم اکنون نیز در این استان تحت بازجویی و بازداشت به صورت انفرادی می باشند.
.
هاله غلامی شهروند بهایی ساکن استان تهران در تاریخ ۸ بهمن ماه ۱۳۹۵ به دلیل بهایی بودن و مشارکت در تشکیل خیریه به نفع کودکان کار در منطقه شهر آرای تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند و همچنان وی تحت بازداشت و بازجویی می باشد.
.
بازداشت و تفتیش محل کسب یک زوج بهایی در شهر زاهدان نیز در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۵ صورت گرفت. شایان رحیمی و شعله رام دو شهروند بهایی ساکن زاهدان هستند که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی توسط ماموران امنیتی این استان بازداشت شده اند و همچنان در دوران بازداشت به سر می برند.
.
احسان امیری نیا، نیما رجب زاده و آرمان بندی در شهر کرمان در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. منزل این سه شهروند بهایی مورد تفتیش ماموران امنیتی قرار گرفته است و همچنان در دوران بازداشت به سر می برند.
.
دو شهروند بهایی دیگر در شهر شیراز به نام های فرزان معصومی و فرهام ثابت توسط ماموران امنیتی این استان در تاریخ ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۵ بازداشت شده اند و همچنان در دوران بازداشت به سر می برند. منزل این دو شهروند بهایی نیز توسط ماموران امنیتی شهر شیراز مورد تفتیش قرار گرفته است.
.
فاروق ایزدی مترجم، پژوهشگر و محقق بهایی نیز در تاریخ ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است و به گفته منابع مطلع این احتمال می رود وی در زندان اوین تحت بازجویی می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر