
پس از حدود ده سال بعد او تاريخ امر مبارك را بنگارش در آورد و لذا اگر او در تاريخش حساب بعضي از وقايع را داشته اين كار با تجربه و سابقه اي كه در تدوين تقويم داشته انجام داده است و كليه تواريخ را با دقت و مطالعه انجام داده است البته بعضي از تواريخ قيد شده در تاريخ نبيل اشتباه است ولي اين اشتباهات او را از مهارت و تبحري كه در علم تقويم داشته كم نمي كند0
مقياس 655 روز مقياس معتبري است و احتمالاً ابتكار خود او نبوده زيرا او از كجا ميدانست كه قرار است 40 سال بعد تقويم شمسي تغييرات اساسي نمايد0 مسلماً در تدوين تقويم اوامر مبارك تاثير داشته است0 لذا وقتي نبيل ميگويد آن شب ، شب شصت و پنجم از نوروز بود بايد بدانيم هدف او از بيان اين مطلب چه بوده است0 اينرا ميدانيم كه يكي از وجوه ممتازه در امر مبارك اينست كه در مواردي كه اتفاق نظر وجود ندارد براي يافتن حقيقت كوشش مي شود كه نكته مورد نظر با نصوص مباركه مطابقت گردد اگر موافق بود مورد قبول واقع ميشود و الا از حيطه اعتبار ساقط است 0 خوشبختانه در مورد اينكه آن روز آيا 65 روز از نوروز گذشته بود يا خير نص مباركي وجود دارد و آن لوح مبارك حضرت عبد البهاء به جناب قابل آباده اي است و در آن لوح كه ذيلاً درج ميگردد تاكيد و صراحت مبارك كاملاً مشخص است0 حضرت عبد البهاء ميفرمايند :
در خصوص روز مبعث حضرت اعلي روحي له الفدا مرقوم نموده بوديد در سئوال و جواب مندرج يوم الكمال از شهر العظمت واقع و يوم شهادت در يوم السطان از شهر الرحمت واقع اين نص قاطع است و نصوص قاطعه را هيچ امري معارضه ننمايد بعد چنين خواهد شد 000 آنچه منصوص است بعد مجري ميشود0 يوم الكمال از شهر العظمت روز هشتم ماه مذكور است كه مصادف با 65 روز از يوم البهاء از شهر البهاء (نوروز ) گذشته است لذا بايد قبول نمود گه ميزان و مقياس ارائه شده از جناب نبيل زرندي درست و متين است و بايد مورد قبول قرار گيرد0 اما همانگونه كه معروض گشت اين دو با هم مقارن نيستند و يك روز در بين اين دو مقياس اختلاف است پس لابد يكي از اين دو اشتباه است0 65 روز از نوروز گذشته نمي تواند اشتباه باشد زيرا مطابقت سريع با نص قاطع دارد0 مقياس ديگر يعني 5 جمادي الاولي نيز نمي تواند غلط باشد زيرا آن تاريخ نيز از نصوص قاطعه است حضرت رب اعلي در كتاب بيان فارسي آنرا تائيد فرموده اند0 و از حين ظهور شجره بيان الي ما يغرب قيامت رسول الله (ص) هست كه در قران خداوند وعده فرموده كه اول آن دو ساعت و يازده دقيقه از شب پنجم جمادي الاولي سنه 1260 كه سنه 270 بعثت مي شود اول يوم قيامت قران است0 حال هر دو كفه ترازو هر كدام براي اثبات خويش دلائل محكم و متيني دارنند و هيچ كدام را نمي توانيم اشتباه پنداريم لذا مي گوئيم پس احتمالاً مطابقت اين دو را درست انجام نداده ايم0 نوروز سال 1223 شمسي 5شنبه اول ربيع الاول سال 1260 هجري قمري و 21 مارس 1844 بود طبق صورت فوق در باره تعداد ماه هاي سال قمري و شمسي در آن سال فروردين و ارديبهشت جمعاً 61 روز ميشوند و طبق جدول تطبيقي و محاسبه آسان تقاويم 5 شنبه 3 خرداد مصادف با 5 جمادي اولي و 23 مي ميشود و اين تاريخ دقيقاً 64 روز از نوروز گذشته ميشود ماه هاي قمري و شمسي هر كدام درست و صحيح محاسبه گرديده است پس مورد اختلاف در كجاست؟ اگر قدري بيشتر تعمق كنيم مي توانيم متوجه نكته بسيار ظريفي بشويم و آن اينست كه حضرت بهاء الله جناب نبيل زرندي را مامور استخراج تقويم بديع نمودند و او هنگام تدوين تقويم بديع متوجه گرديد بجاي اينكه تقويم بديع را از تاريخ اظهار امر حضرت باب آغاز نمايد احسن و اكمل آن است كه از اول فروردين سال 1223 شمسي كه مصادف با اول ربيع الاول سال 1260 هجري قمري بود يعني 65 روز قبل از اظهار امر و روي اين مسئله تاكيد زيادي هم داشت او ضمن تدوين تقويم متوجه شد كه طبق مندرجات كتاب اقدس و متمم آن رساله سئوال و جواب هر روز شمس تحويل شود همان يوم عيد است اگرچه يك دقيقه بغروب مانده باشد0 بله نكته همين جاست نوروز و تقويم بهائي از روز چهار شنبه 29 صفر 1260 و سي ام اسفند 1222 شمسي آغاز ميشود نه فرداي آن روز هر چند كه در كتب تاريخي دوره قاجار مي خوانيم كه روز 5 شنبه اول سال نو بود اما يوم البهاء از شهر البهاء روز قبل بود زيرا تحويل سال طبق مندرجات كتاب ناسخ التواريخ چنين بود0 نه ساعت و هشت دقيقه از روز چهار شنبه شهر صفر برگذشت آفتاب از حوت تحويل حمل داد. بعبارت ديگر ساعت سه و 17 دقيقه بعد از ظهر روز چهار شنبه 29 صفر 1260 تحويل سال بود و چون تحويل سال در بعد از ظهر واقع شد لذا روز 5 شنبه اول ربيع الاول اول سال 1223 شمسي گرديد و نوروز آغاز گرديد و حال آنكه طبق نص مبارك روز چهار شنبه براي ما عيد محسوب است و اين حكم الهي كه در رساله سئوال و جواب مندرج گرديد در اولين سال آغاز تقويم بهائي قابل اجرا گرديد و دقيقاً از لحظه تحويل سال تا اظهار امر حضرت باب 65 روز گذشت و 5 جمادي الاولي 1260 قمري مصادف با سوم خرداد 1223 شمسي و 23 مي 1844 ميلادي و يوم الكمال از شهر الرحمت سنه يك بديع گرديد و مشكل ما حل گشت و حل معماي ما آسان گرديد و همه چيز سر جاي خود قرار گرفت و با اين اوصاف اگر قرار باشد اظهار امر حضرت باب را به تاريخ بديع بر گزار نمائيم و آن روز را تعطيل نمائيم ديگر مطابق با 23 مي و دوم خرداد نيست بلكه مصادف است با سوم خرداد و 24 مي كه در سال 1390 مطابق است با سه شنبه سوم خرداد و 20 جمادي الثاني 1342 قمري و 24 مي 2011 و يوم الكمال از شهر العظمت 168 بديع و تطابق با 23 مي ميلادي فقط در مواقعي صورت مي پذيرد كه يوم البهاء از شهر البهاء يك روز قبل از نوروز رسمي و تقويم شمسي گردد كه گويا هر چهار سال يك بار بعلت مكبوس بودن سال اين اتفاق و تقارن صورت مي پذيرد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر