جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ اسفند ۱۱, چهارشنبه

ماه و أيام صيام برتمامى أهل بهاء و ياران با وفاى جمال أقدس أبهى مبارك باد

ماه و أيام صيام برتمامى أهل بهاء و ياران با وفاى جمال أقدس أبهى مبارك باد
حضرت بهاءالله ميفر مايند
"یا قلم الاعلی، قل یا ملاء الانشاء قد کتبنا علیکم الصیام ایاماً معدودات و جعلنا النّیروز عیداً لکم بعد اکمالها کذلک اضائت شمس البیان من افق الکتاب من لدن مالک المبدأ و المأب " (کتاب اقدس، آیه 40)
حضرت عبدالبهاء ميفر مايند
"صيام سبب تذكر انسان است قلب رقت يابد روحانيت انسان زياد شودو سبب اين مى شود كه انسان فكرش حصر در ذكر الهى ميشود از اين تذكر و تنبه لابد ترقبات معنوى از براى او حا صل شود"
ص۱۸۷ گلزار نعيم، مائده آسمانى ۹ ص ۲۷ ط اول ۱۱۸ بديع
حکم صوم و روزه داری، سابقه ای طولانی در ادیان دارد و پیروان هر یک به نحوی از انحاء این حکم را اجرا می کرده اند. البته شکل اجرای این حکم در ادیان سابق متفاوت بوده گاه به صورت نهی از خوردن برخی اقلام در روزهایی از سال بوده ولی روزه داری به شکل معروف و شناخته شدۀ آن، با دیانت اسلام معرفی شده است؛ که فرد روزه دار، در ایام خاصی از سال، از خوردن و آشامیدن و اعمال ناشایست از بام تا شام احتراز می جوید و وقت بیشتری را به دعا و عبادت پروردگار اختصاص می دهد.
حکم صوم (روزه) در دیانت بهائی نیز یکی از مهم ترین احکام است. بر هر بهائی مکلّفی (بعد از پانزده سال تمام)، نوزده روز، روزه داری واجب گردیده است. در ایام روزه داری، بهائیان از طلوع خورشید تا غروب آن، از خوردن و آشامیدن و ارتکاب اعمال و گفتار ناشایست و حتی داشتن افکار نالایق دوری می جویند و به انفاق به فقرا، قناعت و دستگیری از ضعفاء می پردازند. بهائیان به دعا و نیایش های مخصوص این ایّام مشغول می شوند و خانه دل را مانند بدن خود از ناپاکی و غبار کدورت پاک می کنند.
این نوزده روز به صورت ثابت، در نوزده روز پایانی سال شمسی قرار گرفته است. البته این تاریخ برابر است با آخرین ماه از سال بدیع (تقویم بهائی) که دارای نوزده ماه نوزده روزه است. ماه آخر سال بهائی، "شهر العلاء" (ماه علاء) نامیده می شود که به نام حضرت اعلی مزیّن شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر