جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ بهمن ۲۹, جمعه

پارلمان سوئد میزبان سمیناری درخصوص وضعیت بهائیان ایران شد


.
به گزارش اختصاصی مجموعه بهایی نیوز چهارشنبه هفته گذشته سمیناری در پارلمان کشور سوئد درخصوص وضعیت شهروندان بهایی در ایران با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس سوئد، تعدادی از چهره های سیاسی ، تعدادی از انجمن ها و مذاهب مختلف برگزار شد.
.
به گفته گزاشگر مجموعه بهایی نیوز در کشور سوئد؛ این سمیناردر پی جلسه علنی مجلس شورای ملی سوئد در باره سیاست دولت سوئد در برابر کشور ایران ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ بود که چهارشنبه ۱۵ فوریه در یکی از ساختمان های مجلس آن کشور در پایتخت آن استکهلم بر گرار گردید. اندش استبری نماینده مجلس کشور سوئد پیشتر موقعیت وخیم بهائیان ایران را مطرح کرده بود و از وزیر امور خارجه سوئد برنامه دولت سوئد در قبال این تبعیضات را جویا شده بود و این سمینار برای اطلاع رسانی بیشتر تشگیل شد.
بنابر این گزارش تعداد شرکت کننده گان در این سمینار بیش از آن بود که مسئولین این نشست برنامه ریزی کرده بودند و به همین دلیل این نشست در دو سالن برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست تعدادی از نمایندگان مجلس، تعدادی از چهره های مذاهب مختلف، تعدادی از اشخاص سیاسی، عده ای از انجمن های مختلف و گروهی از بهائیان بودند.
.
خانم کارین یمتین که پیشتر سمت وزیر در سوئد را داشت به عنوان ناظم جلسه را با خوش آمد گویی آغاز کرد و علت بر گزاری این سمینار و محتوای برنامه آنرا بیان داشتند . پس از سخنان خانم یمتین،پل ایمارک اولین سخنگوی جامعه بهائی که پیشتر مسئول حقوق بشر در قبال سازمان ملل از طرف جامعه جهانی بهائی در نیویورک بود، سخنرانی کردند.
پل ایمارک شرحی از نقض حقوق بشر در ایران از بدو پیدایش تا کنون را بیان نموده و مدارک کتبی محرمانه ای را که از دستگاه دولتی ایران به دست آمده بانضمام عکس هائی نشان داد که من جمله شامل خرابی حظیره القدس طهران توسط آقای فلسفی در حضور سرکردگان ارتش قبل از انقلاب و سپس مفقودالاثر شدن اعضاء محفل روحانی ملی ایران، کشتن اعضای یک محفل روحانی، ویرانی قبرستان های بهائی، سوزاندن خانه های بهائیان، کشتن معلمان جوان درس اخلاق، بیکار کردن بهائیان، گرفتن حق تحصیل، قطع کردن حقوق بازنشستگی بازنشستگان و مواردی دیگر که مربوط به بعد از انقلاب بود تشریح کرد و اوج گرفتن جدید آن ها را با آمار ارائه داد.
.
پس از سخنان پل ایمارک دختر جوان نوزده ساله ی نیز در این نشست حضور داشت که سخن از سرگذشت خود در ایران را آغاز کرد. وی از چگونگی سالهای کودکی خود که پدرش را به دلیل بهائی بودن بازداشت و زندانی کرده بودند آغاز کرد. این دختر جوان بهایی اولین ملاقات خود را با پدر در زندان چنین بیان کرد که" من وقتی پدرم را در زندان دیدم و او را در آغوش کشیدم جز اشک ریختن کار دیگری نمیتوانستم بکنم حتی کلامی به زبان بیاورم بعد از زندانی پدرم نوبت زندانی مادرم شد. در آن سن و سال فقدان مادر برایم خیلی دردناک بود. خلاء ی تمام وجودم را گرفته و هر روزنه امیدی را به روی من بسته بود. چون امکان تحصیل برای من در ایران میسر نبود والدین من مرا به سوئد آوردند که اکنون مشغول تحصیل هستم جزئیات دلخراش این واقعیت و اتفاقاتی که در مدرسه برایش پیش آمده بود حضار را تحت تاثیر قرار داد.
.
بنابر این گزارش که در محل نشست تنظیم شده است ، پس از آن ناظم جلسه از کسانی که قرار بود در پانل شرکت کنند تقاضا کرد که روی صحنه حاضر شوند. این اشخاص عبارت بودند از خانم ریشل بیانی نماینده جامعه بین المللی بهائی در قبال اتحادیه اروپا از بروکسل، خانم آنیکا بن داوید سفیر وزارت امور خارجه سوئد و مسؤل حقوق بشر، اندرس استربرگ نماینده مجلس و عضو هیئت امور خارجه و همچنین نماینده جامعه بهائی سوئد نوگل رهبین بود.
خانم ریشل موارد مختلف نقض حقوق بشر را گویا شد و محدودیت هائی را که دولت ایران برای نمایندگان ارسالی اتحادیه اروپا بوجود می آورد را بیان نمود و علت های واهی قوه قضائی را در محکوم کردن بهائیان مبنی بر فساد فی ارض را باطلاع حضار رساند . وی در ادامه افزود که اگر فشار دولت های دیگر نبود بهائیان در معرض خطری عظیم قرار داشتند. 
.
سفیر وزارت امور خارجه سوئد و مسئول رسیدگی به حقوق بشر خانم آنیکا بن داوید در پی سخنان خانم بیانی سیاست جدید دولت خود را در قبال اهمیت حقوق بشر بیان نمود. وی گفت دولت سوئد در احقاق حقوق بشر از قدیم کوشا بوده ولی چند سالی در آن رکوت حاصل گردیده بود که حالا پست جدیدی برای اینکار بنیان گذاشته شده که مسؤلیت آن به من واگذار گشته که من این مسئله را چه در رابطه با ایران و چه در رابطه با جهان بسیار جدی در نظر گرفته شده لذا تصمیماتی اتخاذ و اقدامات لازم انجام داده خواهد شد.
.
سرکار خانم رهبین وضع اقتصادی بهائیان ایران را مورد بررسی قرار دادند که چگونه دولت ایران سعی دارد جلوی امکانات مالی بهائیان را بگیرد. وی اشاره به پاک سازی بهائیان از مشاغل دولتی و ملی و جلو گیری از کار های آزاد نمود و گفت که تصمیمات آن چنان زیرکانه اتخاذ می شود که رادار های بین المللی قادر به کشف آنها نبوده اند. برای درک این مطلب وی اشاره به ندادن اجازه کسب به بهائیان نمود و موارد چندی را با مدارک ارائه داد که چگونه مشکلات در زمان رئیس جمهوری روحانی شدت پیدا کرده. وی خاطر نشان شد که این موضوع به ضرر اقتصاد مملکت نیز می باشد. اگر حقوق بشر در ایران رعایت شود و بهائیان بتوانند به فعالیت های اقتصادی دست زنند در شکوفائی مملکت تاثیر گذار خواهد بود.
نماینده مجلس آقای اندش استبری چگونگی آشنائی خود را با دیانت بهائی ابراز نمود و از عدم اطلاع خود و سوئد به طور کل اظهار تاٌسف نمود و چگونگی اطلاع خود را در یکی از محله های اطراف استکهلم شرح داده و گفت علت جمع شدن امروز ما در اثر آن تماس است. وی ادامه داد که چون دریافت نمودم که کمتر کسی است که در باره دیانت بهائی اطلاعی داشته باشد مصمم شدم که این مطلب را جدی دنبال نمایم.
.
دو نماینده مجلس و نماینده وزارت امور خارجه در آخر جلسه هم راُی بودند که اطلاع رسانی در سطح مملکت و اقدام در قبال دولت ایران ضروری است. خانم یمتین ناظم جلسه اهمیت این مطلب را تاُکید کرد و لزوم بیشتر چنین سمینارهائی را گوشزد نمود و جلسه را که از وقت مقرر فرا تر رفته بود با تشکر از حضار و اعضاء پانل خاتمه داد.

.... لكن جهدي بايد تا از كوي نفس و هويٰ هجرت نمائي و به حريم عزّ قدسي پرواز نمائي و مُحرم حرم جانان شوي ودر دل دوست راه يابي ، چه مليح است اين گفتار و چه نيكو بايد كردار اگر پند دوست بشنوي و در سُبُل رضاي او سفر نمائي ..... از باده حُبّ بنوش و چشم از عالم درپوش ، زيرا كه آنچه بيني ، شود فاني و بگذرد در آني ، و ما عندالله لَباقي لا يَبليٰ . قدر اين ايّام را دانسته كه هميشه وصال ميسّر نشود . بلبل جز در بهار تغنّي ننمايد و تا گل نبيند به خروش نيايد .....
آيات الهي ص ٣٦٠
شانزده فوريه
" اي دوستان بمنزله سراج باشيد از براي عالم ظلماني و بمثابه نور باشيد از براي تاريكي با جميع اهل عالم بكمال محبت رفتار كنيد اجتناب و جدال و فساد كل در اين ظهور اعظم منع شده "
( ص ١٠٨ درياي دانش )
*******************
" با جميع اهل عالم بروح و ريحان معاشرت نمايند چه كه معاشرت سبب اتحاد و اتفاق بوده و هست و اتحاد و اتفاق سبب نظام عالم و حيات امم است . طوبي ازبراي نفوسي كه بحبل شفقت و رافت متمسكند و از ضغينه و بغضا فارغ و ازاد "
( از طراز دوم از لوح مبارك طرازات - ص ١٨ مجموعه اي از الواح جمال اقدس ابهی )
*******************
اي اهل عالم همه بار يكداريد و برگ يك شاخسار بكمال محبت و اتحاد و مودت و اتفاق سلوك نمائيد قسم به آفتاب حقيقت نور اتفاق افاق را روشن نمايد

( امر و خلق - جلد ٣: صفحه ۲۰۳)
*******************
اي پسران انسان دين اله ومذهب اله از براي حفظ و اتحاد و اتفاق و محبت والفت عالم است ... اينست راه مستقيم و اُسِّ محكم متين ، انچه بر اين اساس گذاشته شود حوادث دنيا او راحركت ندهد و طول زمان او را ازهم نريزاند .
( جلوه مدنيت جهاني ــ صفحه ۱۰۲)
*******************
" اصحاب صفا و وفا بايد با جميع اهل عالم به روح و ريحان معاشرت نمايند چه كه معاشرت سبب اتحاد و اتفاق بوده و هست و اتحاد و اتفاق سبب نظم عالم و حيات امم است " ٠
( طراز دوم از طرازات )
*******************
حضرت بهاالله اعلان فرمود : " در اين عصر ، روحي بديع سبب حركت ملل جهان گشته كه تا كنون احدي پي بعلت آن نبرده و سبب ان را نشناخته است ." (ترجمه) و به نسل معاصر خود چنين خطاب مي فرمايد : " اي پسران انسان دين الله و مذهب الله از براي حفظ و اتحاد و اتفاق و محبت و الفت عالم است ... اينست راه مستقيم و اس محكم متين ، انچه بر اين اساس گذاشته شود حوادث دنيا او را حركت ندهد و طول زمان او را از هم نريزاند ...
نظم جهاني بهائي ـــ صفحه ۱۵۴
******************
" اي اهل عالم فضل اين ظهور اعظم انكه آنچه سبب اختلاف و فساد و نفاق است از كتاب محو نموديم و آنچه علت الفت و اتحاد و اتفاق است ثبت فرموديم."
بهاالله وعصر جديد ـــ صفحه ۱۳۳

طرح روحی

طرح روحی كه توسط جناب فرزام ارباب ، چند سال قبل طرح و تنظيم شد مورد تصویب بیت العدل اعظم الهی واقع شد. درحال حاضر در حدود ٥٠٠٠ نقطه در سراسر عالم اين دوره ها به زبان محلّی تشکیل می گردد
در حين مطالعه اشتراكی طرح روحی ؛ شرکت کنندگان ، ۳ هدف کلّی را مدّ نظر قرار می دهند ؛
هدف اوّل : فهم کلّی و اساسی معانی بيانات حضرت بهاءالله و تبيينات حضرت عبدالبهاء و حضرت شوقی افندی و پيامهای بيت العدل اعظم است که محور مطالعه در این دوره ها می باشد :
هدف دوّم : سعی در به کار بستن اين بيانات در زندگی روزانه است .
هدف سوّم : كسب آمادگی در خدمت در مسير ابلاغ پيام حيات بخش حضرت بهاءالله به اهل عالم است كه شامل شركت در جلسات دعا و شركت در توسعه دائره كلاسهای أطفال و نوجوانان و معاشرت با دوستان و آشنايان می باشد .
درين مسير هر يك از ما فقط می توانيم گوشه ای از كار را به دست گيريم و اين مستلزم آنست كه استعداد فردی و وجه اشتراك شخصى خود (Individual Initiative ) را كشف نمائيم.

وحدت نوع انسان



وحدت نوع انسان به نحوی که حضرت بهاءاللّه مقرّر فرموده ، مستلزم آنست که يک جامعه متّحد جهانی تشکيل يابد که در آن تمام ملل و نژادها و اديان و طبقات کاملاً و پيوسته متّحد گشته و در عين حال استقلال دول عضوش و آزادی و ابتکار اعضاء مرکّبه اش تماماً و يقيناً محفوظ مانده باشد. اين جامعه متّحد جهانی تا جائی که می توان تصوّرش را نمود بايد دارای يک هيئت مقنّنه باشد که اعضايش به منزله امنای تمام نوع انسان بالمآل جميع منابع ملل آن جامعه جهانی را در اختيار خود گيرد و قوانينی را وضع کند که برای تنظيم حيات و ر فع حاجات و ترميم روابط جميع ملل و اقوام لازم و واجب است.
در چنان جامعه ای يک هيأت مجريّه به پشتيبانی يک نيروی پليس بين المللی مصوّبات هيأت مقنّنه را اجراء کند ، به تنفيذ قوانينش پردازد و وحدت اصليّه تمام جامعه جهانی را حفاظت نمايد. و نيز يک محکمه جهانی تشکيل شود که تمام دعاوی حاصله بين عناصر مرکّبه اين نظام جهانی را داوری کند و حکم نهائی و لازم الاجرايش را صادر نمايد.
يک دستگاه ارتباطات و مخابرات بين المللی به وجود آيد که با سرعتی حيرت انگيز و نظم و ترتيبی کامل به کار افتد و جميع کره زمين را در بر گيرد و از جميع موانع قيود ملّی آزاد باشد.
يک پايتخت بين المللی به منزله کانون و مرکز اعصاب مدنيّت جهانی تعيين شود که کانونی برای تمرکز و توجّه قوای وحدت بخش حيات باشد و از آن انوار نيروبخش و جان افزايش به جميع جهات ساطع گردد.
يک زبان بين المللی ابداع شود و يا يکی از زبانهای موجود انتخاب و علاوه بر زبان مادری در تمام کشورهای فدرال جهانی تعليم داده شود. يک خطّ و ادبيّات جهانی ، يک نظام مشترک برای پول و اوزان و مقادير تعيين شود و روابط و تفاهم بين نژادهای متنوّع و ملل جهان را ساده و سهل نمايد.
در چنين جامعه جهانی علم و دين يعنی دو نيروی بسيار توانای بشر با هم آشتی پذيرند و همکاری نمايند و در پيشرفتشان همآهنگ شوند. در سايه چنين نظامی مطبوعات به اظهار نظرات و عقايد بشر کاملاً ميدان دهد و از اينکه مورد سوء استفاده ارباب غرض چه شخصی و چه عمومی قرار گيرد ابا کند و از قيود نفوذ ملل و دول متنازع رهائی يابد. منابع اقتصادی جهان تحت نظم در آيد و از موادّ خامش بهره برداری و استفاده شود بازار فروشش توسعه و هماهنگی يابد و محصولاتش بطور عادلانه توزيع شود.
رقابتها و کينه ها و دسائس ملّی از ميان برخيزد و تعصّبات و عداوتهای نژادی به دوستی و حسن تفاهم و همکاری تبديل گردد. علل خصومتهای دينی رفع و موانع و قيود اقتصادی کاملاً الغاء و تفاوت فاحش طبقاتی نابود شود. هم فقر و فاقه و هم مالکيّت و ثروت فوق العاده از بين برود و نيروهای عظيمی که در راه جنگهای اقتصادی و سياسی بهدر می رود از آن پس معطوف باهداف لايقی از قبيل توسعه اختراعات و ترقّيات فنّی و ازدياد توليدات و محصولات بشری و ازاله امراض و توسعه تحقيقات علمی و بالا بردن سطح صحّت و تشحيذ و اعتلاء مغز و فکر بشری و بهرهمندی از منابع بکر و ناشناخته کره زمين و درازی عمر انسان گردد و به ترويج هر وسيله ای که حيات فکری و اخلاقی و روحانی نوع انسان را تقويت کند پردازد.
در چنان جامعه ای يک نظام فدرالی جهانی برقرار گردد که بر جميع بلاد حکومت نمايد و فرمانروای بلامنازع منابع بسيار عظيمش باشد و مرامهای عاليه شرق و غرب را در بر گيرد و طلسم جنگ و بدبختی را بشکند و به استفاده از جميع منابع موجود در زمين راغب باشد. در چنان نظامی زور خادم عدل و داد شود و بقايش متّکی باشد بر شناسائی خداوند يگانه ……… اين است هدف و مقصدی که نوع انسان ناگزير بر اثر نيروهای وحدت بخش حيات بسويش روان است.

تقدیم به روح پاک و پر فتوح مونا محمود نژاد

تقدیم به روح پاک و پر فتوح مونا محمود نژاد ، در سالروز میلادش ( ١٠ سپتامبر ۱۹۶۵ )
نوجوانی از خطه شیراز که با ایثار جان خود در تاریخ بشریت حماسه آفرید .
آهنگ عشق را تو چه زیبا نواختی
نام تو بر صحیفهٔ تاریخ یادگار
با خطّ زرنگار
چه زیبا نوشته است :
ای مرغ نغمه خوان که چنین شاد و سر فراز
بر شاخسار سدرۂ طوبی نشسته ای
ای جوهر شهامت و ای مظهر وفا :
در بزم قدس ساقی لاهوتیان شدی
همسایهٔ ملائك هفت آسمان شدی
منزل مبارکست
ای بندهٔ مقرّب درگاه کبریا
در ساحت ملائك و در وسعت بهشت
در اوج اهتزاز ،
ای اختر بلند ، به ایثار خود بناز ،
در اوج اشتعال
ای طالعت خجسته ، به ایمان خود ببال
تا قله رفیع شهادت مقام توست
خیل فرشتگان همه در التزام توست