جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۷ بهمن ۱۰, چهارشنبه

ندا شبانی شهروند بهایی ساکن کرج از زندان اوین آزاد شد

خانم ندا شبانی از شهروندان بهایی با تویع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی لحظاتی پیش از زندان اوین آزاد شد. خانم شبانی پیشتر در تاریخ ۷ آذرماه ۹۷ توسط ماموران امنیتی در کرج بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.
همزمان با بازداشت خانم شبانی، آقای سروش آگاهی نیز بازداشت شده بود که همچنان این شهروند بهایی در زندان اوین محبوس است.
خانم شبانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد خواهند بود.

۱۳۹۷ بهمن ۶, شنبه

كتاب اقدس با این مطلب آغاز می‌شود

كتاب اقدس با این مطلب آغاز می‌شود كه اولین و مهمترین چیزی كه خداوند بر بندگان خود واجب كرده است، شناسایی فرستادۀ او در هر زمان است كه وحی الهی را دریافت می‌كند و نمایندۀ خداوند در بین سایر بندگانش است . حیات دینی با ابلاغ رسالت چنین شخصیتی آغاز می‌شود كه به اعتقاد اهل ادیان صفات و خواست خداوند را برای مردم ظاهر می‌كند، همان طور كه آئینه نور خورشید را منعكس می‌سازد. به همین دلیل، در اصطلاح بهائی پیامبران را مظاهر الهی می‌نامند. در اعتقاد بهائی، شناسایی مظهر الهی در هر زمان بزرگترین سعادتی است كه برای انسانها متصور است و این آگاهی است كه به سایر اعمال و فعالیتهای انسان معنا می‌بخشد. با این حال، عرفان یا شناسایی تنها بدون عمل به احكام و دستورات مؤسس دین كافی نیست، زیرا هر شناخت و آگاهی باید به نتیجة عملی منجر شود، این است كه می‌فرماید: «إنَ أوَلَ ما کَتبَ الله عَلی العِبادِ عِرفان مَشرق وحیه و مَطلع امره الذی کان مقام نفسه فی عالم الامر والخلق. اذا فزتم بهذالمقام الاسنی والافق الاعلی ینبغی لکل نفسان یتبع ما امر بهمن لدی المقصود لانّهمامعاً لا یقبل احد هما دون الاخر.» مضمون: «بدرستی که خداوند واجب کرد بر بندگانش شناسائی مشرق امر و مطلع وحیش (مظهر الهی) را، که می باشد قائم مقام (جانشین) او در عالم امر و خلق وقتی به مقام واُفق بلندمرتبۀ شناسائی مربی آسمانی رسیدید،برهرشخصی شایسته است كه ازآنچه ازطرف آن پیامبربه آن مأمورشده،پیروی نموده،عمل نماید.زیرا این دو (یعنی شناسائی وعمل، باهم هستند ویكی بدون دیگری مورد قبول نیست» . هدف از رسالت مظهر الهی تنظیم وتقویت زندگی و در نهایت خوشبختی و سعادت انسانها است و این فقط با دانستن حاصل نمی‌شود، بلكه باید به دستورات دینی از جمله احكام و آداب آن عمل كرد. عمل به احكام و دستورات دینی نشان دهندۀ اطاعت پیروان از مظهر الهی و تلاش آگاهانۀ آنها برای اجرای خواسته‌های خداوند است. پس در دیانت بهائی، احكام و شعائر دینی تمام دین را تشكیل نمی‌دهد، اما بخش بسیار مهمی از آن است. در عین حال، احكام بهائی همانطور که از آیات ابتدائی کتاب اقدس بر می آید، ارتباط نزدیكی با اصول اعتقادی و عرفان این دین دارد و از این دو جدایی ناپذیر است. 
از دیدگاه بهائی، احكام فقط به عنوان مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها در نظر گرفته نمی‌شود، بلكه پیمانی است میان مظهر الهی و مردمی كه به او ایمان آورده‌اند. ادیان الهی رابطة میان خدا و بندگانش را به شكلهای مختلفی توصیف كرده‌اند. یكی از این توصیفات عشق است. در آثار دینی گفته شده كه خدا انسان را به دلیل عشقی كه به او داشت خلق كرده است. امر بهائی بر این جنبه از رابطۀ میان خدا و انسان بسیار تأكید دارد. رابطة خدا و انسان رابطه‌ای عاشقانه است . خدا انسان را به دلیل عشق خلق كرده، به دلیل عشق هدایت می‌كند و پیامبر الهی نمایندۀ عشق خداوند به بندگانش است. تنها چیزی كه خداوند از انسانها می‌خواهد این است كه به او پیشتر و بیشتر از هر چیز دیگر عشق بورزند و این عشق را از طریق عشقشان به مظهر الهی آشكار كنند. به همین دلیل، از بهائیان خواسته شده كه به دلیل عشقی كه به مظهر الهی دارند، احكام او را اجرا كنند، نه به خاطر ترس از مجازات یا به امید پاداش. 
یكی از مهمترین تأثیرات احكام در هر دین، ایجاد نظم و انضباط در حیات فردی و روابط جمعی پیروان است. احكام در بسیاری موارد وسیله‌ای است برای تربیت جامعۀ دینی و افراد پیروان تا زندگی خود را مطابق اصول دینیشان نظم ببخشند و فرهنگ و تمدنی مطابق بینشها و مقاصد آن دین به وجود بیاورند. احكام دین بهائی را نیز از هدف و مقصد اصلی این آئین نمی‌توان جدا كرد. در حیات فردی، این هدف عبارت است از كسب كمالات روحانی و دارا شدن صفات الهی، و در حیات اجتماعی عبارت است از وحدت عالم انسانی و ایجاد روحانیت در این جهان مادی.

تشابه اعلامیه حقوق بشر با بیانی از حضرت عبدالبها

جضرت عتدالبها دز جلد دوم خطابات در خطابه ای در معبد بابتیست ها در شهر فیلادلفیا می فرمایند:
"تعليم هفتم حضرت بهاءاللّه مساوات حقوق است. جمیع بشر در نزد خدا یکسانند؛ حقوقشان حقوق واحده؛ امتیازی از برای نفسی نیست؛ کلّ در تحت قانون الهی هستند؛ مستثنائی نه"
اعلامیه حقوق بشر با این جملات شروع می شود
"ما این حقیقت مشخّص را قبول داریم که تمامی بشر بطور مساوی خلق گردیده اند...". و در ادامه آن بیان شده است " تمامی نوع بشر آزاد و با کرامت انسانی و حقوق مساوی متولّد گردیده اند. انسان ها دارای قوّۀ آگاهی و تفکّر می باشند که باید با یکدیگر با روح برادری رفتار نمایند... حقوق و آزادی هر نفسی که در این اعلامیه اظهار شده بدون هیچ تفاوتی از نظر نژاد، رنگ، جنس، زبان، دیانت، سیاسی و دیگر عقاید اَعمّ از ملیّت، طبقات اجتماعی، مالکیّت، تولّد و دیگر مقامات که باید مساوی باشند می باشد".
این هر دو جمله هر دو در فیلادلفیا اولی بر زبان حضرت عبدالبها در کلیسای باپتیست بیان شده و دیگری بعد از 36 سال در همان شهر در ابتدای بیانیه حقوق بشر آمده است.
به گمان من حضرت عبدالبها در این بیان مانند بسیاری از آنچه در سفر خودشان به ممالک غربی بیان فرموده اند، راهی را که بشر باید بپیماید را مشخص فرموده اند و جامعه بشری را به آن طرف سوق داده اند، همان طور که در مورد برابری حقوق زنان با مردان و برابری حقوق سیاهان با سفید پوست
ان بیاناتی فرموده اند و خط سیر جامعه بشری را ترسیم نموده اند.

بر بهائیان مظلوم و سرفراز ایران چه می گذرد

اخبار بهائیان ایران در هفته ای که گذشت:
۱ـ دو شهروند بهایی ساکن کرمان بازداشت شدند
در ایران، صبح امروز شنبه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۷، دو شهروند بهایی در کرمان توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
هویت این دو شهروند بهایی “کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی” توسط هرانا احراز شده است. 
از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان تا زمان تنظیم گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست.
۲ ـ یک شهروند بهایی ساکن تهران امروز یکشنبه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
در ایران، امروز یکشنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷، آتوسا احمدائی (خرمی)، شهروند بهایی، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
یک منبع نزدیک به این شهروند بهایی در این خصوص گفت: “امروز گروهی از نیروهای وزارت اطلاعات شامل هفت مرد و یک زن، به منزل آتوسا احمدآئی رفته و وی را بازداشت کردند. این نیروها علاوه بر بازداشت منزل ایشان را تفتیش کرده و وسایل شخصی از جمله، کتاب‌ها، لپ‌تاپ و شعائر مذهبی را با خود بردند.”
خانم احمدآئی در حالی بازداشت شده است که از پدرش که دچار سکته مغزی شده مراقبت می‌کرد.
۳ـ سه شهروند بهایی در شیراز هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند
محبوب حبیبی، پژمان شهریاری و کورش روحانی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.
۴ ـ دادگاه تجدید نظر؛ سهیل حقدوست، شهروند بهایی اهل قائمشهر به حبس محکوم شد.
شعبه ۲۸ دادگاه تجدید نظر استان مازندران سهیل حق‌دوست، شهروند بهایی ساکن قائمشهر را به تحمل چهارماه حبس تعزیری محکوم کرد. شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری این شهروند بهایی را در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۹۷ به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. گفته می شود این اتهام به دلیل اطلاع رسانی و پیگیری موضوع پلمب محل کسب وی که در سال ۹۴ صورت گرفته بود مطرح شده است.
در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۹۷، سهیل حق‌دوست، شهروند بهایی ساکن قائمشهر توسط شعبه ۲۸ دادکاه تجدید نظر استان مازندران به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد..
در دادنامه صادره توسط دادگاه تجدید نظر اتهام عنوان شده علیه این شهروند بهایی “تبلیغ علیه نظام” بوده است.
در هفتۀ کذشته مجموعاً سه نفر از شهروندان بهائی در ایران بازداشت شده اند که بازداشت دو نفر در کرمان و یک نفر در طهران بوده است و حکم محکومیت برای چهار شهروند بهائی صادر شده است که سه نفر ساکن شیراز و یک نفر در قائم شهر بوده اند..

۱۳۹۷ بهمن ۵, جمعه

یدالله کائدی معلم سرخانه : شرحی در باره لوح مریم .



کیست که لوح مریم را نشنیده و یا نخوانده باشد .مریم دختر ملک نساء خانم ، عمّه جمال مبارک است . پدرایشان میرزا کریم ازمحال تاکر است ، جمال قدم پس ازخروج ازسجن سیاه چال طهران ، شانه وپشت حضرتشان ازاثر فشار زنجیرهای سنگین ، سخت مجروح شده بود درحالی که به تب نوبه ( حصبه ) مبتلا ، برپشت باربری گذاشته شده و به خانه برادرشان میرزا قلی ( نزدیک سجن ، اول ناصر خسرو « بوذرجمهری سابق » کوچه خادم ( که اینک پاساژ زیب فروشان طهران است و توسط بنیاد مروی به پاساژ جواهر فروشان تبدیل شده است ) که شوهر مریم خانم بود تشریف بردند و در طبقه همکف بستری شدند . این خانه متعلق به میرزا بزرگ نوری پدر حضرت بهاء الله بوده وازآثار برجسته هنر معماری بود که چند سال قبل آن را خراب کردند و به دستور یاران ایران چند تن ازاحباء الهی که دست به قلم بوده اند ( جناب پاینده و جناب شهروز ناصری و اینجانب ) مقالات اعتراضیه ای در روزنامه های طهران ( نک : روزنامه همشهری سه شنبه 23 تیرماه 1382 شماره 3436 صفحه 21 ) با تیتر درشت : تخریب منزل میرزا عباس نوری ( تحت نام ایمان مهدی زاده ) و روزنامه اعتماد با عنوان میراث فرهنگی چه کارمی کند ؟ نوبت ویرانی به خانه میرزا بزرگ نوری رسید در صفحه 16 بچاپ رسید . آثاری از قلم اعلی درباره ایام مظلم وپرمصبت نازل گردیده وهموم و غموم وبلایا و رزایای وارده برآن طلعت نورا را روشن ومعلوم میسازد .درمناجاتی این کلمات سوزناک ازقلب پراحتراق آن مظلوم آفاق نازل گردیده است :انّ الشّدائد بِکلّها احاطَتنی ( سختی ها به تمامه مرا احاطه کرده است )اِنّ الاعداء باَجمَُها ارادتنی ( دشمنان بطوردسته جمعی قصد جان مرا کرده اند )اِنّ الذلّة باَکمَلُها مُستَنی ( دلت وخواری به حدّ اعلی مرا می جوید )اِنّ الهمومَ باَعظَمها اَخَذتنی ( غمه ها درنهایت درجه مرا فرا گر فته است )و در مقام دیگر می فرمایند : اَشکوبَثّی و حُزنی الیِ الله لانّه یشَهَد هَمّی وَیَنظُرحالی وَ بَسمعُ ضجیجی... ( ازغم واندوه خود به خداوند شکوه می کنم زیرا اوست که شهادت میدهد برغم واندوه من وبرحال من ناظر است وفریاد وناله مرا می شنود )جَلَستُ فی نُقطة التُراب بِالذّلة العماء .( دراین نقطه خاک بخواری تمام جالس شدم ) « قَد اَخذتنی الاحزان عَلی شان مُنعَ القلم الاعلی عَن الجریان وَ لسان الابهی عَن ذکر والبیان » ( غم ها واندوه به درجه ای ای مرا فرا گرفته اند که قلم اعلی ازجریان و سریان ، وزبان ابهی از ذکر وبیان بازمانده است )همچنین درلوح مریم اشاره می فرمایند : « ای مریم ، مظلومیتم مظلومیت اسم اولم ( حضرت باب ) را از لوح امکان محو نمود ... ازارض طاء بعد ازابتلای لایحصی به عراق عرب به امر ظالم عجم ( ناصرالدین شاه) وارد شدیم واز غُل اعداء به غِل احبّاء مبتلا گشتیم ... یعد الله یَعلَمُ ما وُرد علّی ، تَالله حَمَلتُ مالایَحمله الابحارولا الامواج و لا الاشجار ولا ما کان ومایکون »و بعد خداوند آگاه است که برمن چه گذشت . قسم به خداوند که تحمل کردم آنچه را دریاها وامواج ودرختان وبود ونبود تحمل آنرا نمی کنند . ونیز درلوح کلّ الطعام راجع به احزان و مصائب وارده برهیکل قدم می فرمایند ( ترجمه ) چنان امواج دریای غم مرا دربرگرفته اند که احدی قادر به چشیدن قطره ای ازآن نیست وچنان اندوهگین شده ام بدرجه ای که بود و روحم ازجسمم جدا شود .

دو شهروند بهائی به قيد وثیقه از زندان کرمان آزاد شدند



دو شهروند بهائی به نام‌های “کیانا رضوانی” و “کیمیا مصطفوی” که توسط نیروهای امنیتی در کرمان، بازداشت شده‌ بودند، به قيد وثیقه از زندان کرمان آزاد شدند

۱۳۹۷ دی ۲۶, چهارشنبه

شیرین بنی نژاد، دانشجوی بهایی از دانشگاه اخراج شد

خبرگزاری هرانا – شیرین بنی نژاد، دانشجوی ترم پنج مقطع کاردانی پیوسته رشته علمی کاربردی کامپیوتر در دانشگاه آزاد سما اندیشه، به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد. با وجود محرومیت شهروندان بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها، برخی از این شهروندان گاها موفق به ورود به دانشگاه شده و پس از مدتی به بهانه‌های مختلف توسط مسئولین از ادامه تحصیل محروم می‌مانند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک دانشجوی بهایی به نام شیرین بنی نژاد، به دلیل بهایی بودن از دانشگاه آزاد سما اندیشه اخراج شد.
یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهایی به گزارشگر هرانا گفت: “روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه ۹۷، طی تماسی از شیرین بنی نژاد خواستند که به دانشگاه مراجعه کند. در دانشگاه به وی اطلاع داده اند که یک ماه قبل از دانشگاه اخراج شده است. این مطلب زمانی به وی ابلاغ شده که شهریه ترم را کامل پرداخت کرده و یکی از امتحانات را نیز داده بود”.
به گفته این منبع مطلع اخراج وی زمانی صورت گرفته است که فقط ۳ امتحان دیگر با پایان تحصیل و دریافت مدرک کاردانی فاصله داشته است.
این منبع مطلع همچنین افزود: “این دانشجوی بهایی به همراه خانواده خود روز شنبه به حراست و رئیس دانشگاه مراجعه کردند با این حال نتیجه‌ای حاصل نشده و گفته‌اند ما در اخراج این دانشجو نقشی نداشته ایم و اگر سوالی دارید به وزارت اطلاعات مراجعه کنید”.
با وجود محرومیت شهروندان بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها، برخی از این شهروندان گاها موفق به ورود به دانشگاه شده و پس از مدتی به بهانه‌های مختلف توسط مسئولین از ادامه تحصیل محروم می‌مانند. هرانا پیشتر نیز در گزارش‌هایی خبر از اخراج دانشجویان بهایی در شهرهای مختلف کشور داده است.
لازم به ذکر است در روزهای اخیر همزمان با آغاز امتحانات پایان ترم موج جدیدی از اخراج دانشجویان بهایی از دانشگاه ها شروع شده است.
پیش از این شایان معنوی، دانشجوی ترم ۳ رشته عمران در دانشگاه آزاد واحد شهر قدس، به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شده بود.
روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه ۹۷، بدیع صفاجو، دانشجوی بهایی ترم هفت مهندسی شیمی، به دلیل بهایی بودن از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اخراج و از ادامه تحصیل محروم شده بود. همچنین روز شنبه نیز یک دانشجوی بهایی دیگر به نام سما نظیفی نیز در جلسه امتحان از دانشگاه آزاد واحد شهریار اخراج و از ادامه تحصیل محروم شده بود.
علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.
هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند را نیز در بر می‌گیرد.
شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.