جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۵ اسفند ۲, دوشنبه

دنیای واژه ها در دیانت بهائی 

دنیای واژه ها در دیانت بهائی 
تعصّب ، اوهام ، حقیقت و علم
__________________________
در بخش قبلی با توجه به تعاریف مختلف ، ده مشخصه ، در باره شناخت " تعصّب " بر شمردیم:
1-جانبداری شدید و افراطی از چیزی یا امری .
2- حمایت بی چون و چرا از اندیشه ای.
3 - شور و شوقی وسواسی در طرفداری از هر عقیده ای.
4- فراموش کردن هدف و اندیشه و تفکر در حمایت از یک عقیده.
5- قادر نبودن به تغییر فکر ی به علت داشتن اندیشه افراطی.
6- داشتن عکس العمل های غیر منطقی در تغییر ندادن فکر.
7- عدم قبول حق و حقانیت امری.
8- داوری بد یا خوب نسبت به اندیشه ای بدون فکر کردن در باره آن.
9- داوری شدیداً احساسی و نه منطقی.
10- اغراق آمیز بودن طرفداری و حمایت و یا عدم حمایت از هر امری.
راه های جلوگیری از شیوع و تسلط " تعصّب " از دیدگاه بهائی :
1- حصرت بهاء الله با تعلیم اصل " دین باید مطابق علم و عقل باشد " بیش از هر مورد دیگر، جامعه را از تعصبّات و خرافات آزاد فرمودند.
2- حضرت عبدالبهاء میفرمایند : باید دین مطابق عقل و علم باشد والاّ اوهام است .*(1) و در جائی دیگر میفرمایند : اساس متین دین الله را ارکان متین مقّرر و مسلّم است.*(2)
3- یکی از راههای زدودن " تعصّب از افکار خود ،توجه به علم و دانائی و هوشیاری میباشد" رکن اعظم ، علم و دانائی و عقل و هوشیاری و اطلاع بر حقایق کونیّه و اسرار الهی است ، لهذا ترویج علم و عرفان فرض و واجب ."*(3)
4- حضرت بهاءالله اصل " تحرّی حقیقت را در هر امری " تعلیم فرموده اند و جامعه انسانی را با احتراز از جَزم گرایی ( Dogmatism ) و به طریق اولی، از تعصّب و خرافات امر فرموده اند.
ضرر های تربیتی و انسانی " تعصّب " :
___________________________
با توجه به موارد فوق و با استفاده از آثار مبارکه ، ضرر و پی آمدهای منفی " تعصّب " را بطور کاملاً خلاصه میتوان بشرح زیر تقسیم بندی نمود :
1- تعصّب مخّرب بنیان مدنیّت است.
2- تعصّب باعث محدودیت در آزادی ، و در تفکر و بیان میگردد.
3-تعصّب مفهوم حقیقی عدالت را قَلب ( عوض ) مینماید.
4- تعصّب مانع تحوّل و تغییر و رشد فکری میشود.
5- تعصّب معنی ایمان و اعتقادات را عوض کرده و خرافات را بجای آنها می نشاند.
6- تعصّب مانع تحقق صلح و اتجاد میگردد.
7- تعصّب در نظم ذهنی و علمی ، اختلال ایجاد میکند.
صدمات و ضرر های تفکرات " تعصّب " آمیر از جنبه های فردی و جامعه شناسی و روانشناسی بسیار زیاد است که اهّم آنها را در فوق بر شمردیم.*
مرجع : 1- پیام ملکوت ص 74 - حضرت عبدالبهاء
2 و 3- پیام ملکوت ص 80 - حضرت عبدالبهاء
4- با توجه به کتاب نظم جهانی بهائی - هوشنگ خضرائی - صص 59 و 60

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر